ناکامی ترامپ در کاستن از بودجه های علمی آمریکا

نیچر نوشت: قانون گذاران آمریکایی ضمن بی اعتنایی به تصمیم ترامپ، بودجه ناسا را اندکی افزایش دادند.

به گزارش ایسکانیوز، نشریه نیچر در گزارشی نوشت: با تصویب مجلس نمایندگان، بودجه بنیاد ملی علوم آمریکا (NSF) اندکی کاهش می یابد و در عین حال بودجه ناسا برای سال ۲۰۱۸ با افزایش محسوس همراه می شود. نقش اصلی در تصویب این بودجه بر عهده کمیته فرعی هزینه کرد مجلس نمایندگان آمریکا بوده است.

این کمیته که بر بودجه سازمان ملی اقیانوس شناسی و اتمسفریک آمریکا (NOAA) نظارت می کند بسیاری از موارد کاهشی در بودجه را که از سوی دونالد ترامپ مطرح شده بود ملغی کرده است.

به نوشته نیچر، بر اساس آنچه که تصویب شده، بنیاد ملی علوم آمریکا ۷.۳ میلیارد دلار بودجه دریافت می کند که در قیاس با سال ۲۰۱۷ کاهش محسوس ۱.۸ درصدی دارد. اما این کاهش هر چه باشد در برابر کاهش ۱۱ درصدی که ترامپ خواستار آن شده بود بسیار جزئی است.

در ادامه مطلب این نشریه آمده است: بودجه ناسا توسط مجلس نمایندگان آمریکا ۱۹.۹ میلیارد دلار تصویب شده است که در مقایسه با بودجه ۱۹.۷ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۷ کاهش جزئی ۲۰۰ میلیون دلاری داشته است. در واقع در این بخش هم ترامپ مغلوب مجلس نمایندگان آمریکا شد چون وی کاهش ۶۰۰ میلیون دلاری را خواستار شده بود. بر اساس این مصوبه، دو مأموریت مهم ناسا به «اروپا» قمر مشتری ۴۹۵ میلیون دلار دریافت می کنند. این دو مأموریت در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴ انجام می شوند.

به نوشته نیچر، آنچه که در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده یکی از مخالفتهای مالی این نهاد با خواسته های ترامپ محسوب می شود.

200/202

منبع: مهر

کد خبر: 801865

وب گردی

وب گردی