آیت الله امامی کاشانی: رشد جامعه بر سه اصل صبر، توکل و انتظار استوار است/آتش به اختیار به معنای هرج و مرج نیست

خطیب نماز جمعه تهران گفت: در احادیث در کنار توکل و استقامت، موضوع انتظار فرج نیز آمده است و اگر جامعه ای بخواهد به رشد لازم برسد باید سه اصل صبر، توکل و انتظار را مورد توجه قرار بدهد.

به گزارش ایسکانیوز، آیت الله محمد امامی کاشانی در خطبه نخست نماز جمعه تهران گفت: معنای توکل این است که اراده انسان همواره در ذیل اراده خداوند است.

وی با اشاره به برخی از آیات و احادیث افزود: در کنار موضوع توکل باید به موضوع صبر نیز توجه داشته باشیم.

رشد جامعه بر سه اصل صبر، توکل و انتظار استوار است

آیت الله امامی کاشانی بیان کرد: صبر از دو اصل، حکمت و شجاعت ریشه می گیرد و برخی از علمای اخلاق گفته اند که صبر چهار اصل، حکمت، شجاعت، عدالت و عفت دارد.

وی ادامه داد: حکمت به معنای فهم است ، فهمی که آدمی را از جهل مصون بدارد و همچنین به معنای علم به جریان ها و آینده است.

آیت الله امامی کاشانی گفت: صبر از حکمت ریشه می گیرد زیرا حقیقت را می توان با صبر و استقامت در راه خدا فهمید.

وی تصریح کرد: در احادیث در کنار توکل و استقامت، موضوع انتظار فرج نیز آمده است و اگر جامعه ای بخواهد به رشد لازم برسد باید سه اصل صبر، توکل و انتظار را مورد توجه قرار بدهد.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: انتظار امیدآفرین است و انسان ها را به آینده امیدوار می کند و همچنین دست افراد صابر و متوکل را می گیرد و به نقطه نهایی می برد که آن تحول جهانی و عدالت اجتماعی به دست امام زمان (عج) است.

آتش به اختیار به معنای هرج و مرج نیست

همچنین آیت الله امامی کاشانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران گفت: آتش به اختیار به این مفهوم نیست که کاری کنید تا به هرج و مرج تفسیر شود.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان در ماه مبارک رمضان و طرح موضوع اصطلاح «آتش به اختیار» تصریح کرد: ایران باید از نظر فرهنگ قوی و غنی باشد، اما اگر مشکلی دیدید به مسئولان تذکر بدهید و نگذارید سیستم ضعیف و کم توان شود.

امامی کاشانی با بیان اینکه آتش به اختیار اصطلاحی در میان نظامیان است آن هم برای شرایطی که در جنگ پیش می آید که افسر می گوید اینچنین عمل کنید و منتظر فرمان ما نباشید و آنجا متداول است، افزود: این موضوع در زمان حمله صدام خبیث به ایران نیز مطرح بود و شهید چمران در جنگ های نامنظم نیز به این مطلب اشاره می کرد.

302

کد خبر: 801913

وب گردی

وب گردی