خدابخشی: انتخاب بی‌ باک انتخاب بی‌خردانه‌ای بود/ تکواندو در حال نابود شدن است

قهرمان سابق تکواندو جهان گفت: من اعتقاد دارم انتخاب مهدی بی‌باک به عنوان سرمربی تیم ملی انتخابی بی‌خردانه بود.

مهدی خدابخشی در گفتگو با خبرنگار ورزشی ایسکانیوز در خصوص نتایج ضعیف تیم ملی تکواندو اظهار داشت: من هم مثل همه از نتایج تیم ملی ناراحت شدم و واقعا حیف شد. من تمام مسابقات را آنلاین دیدم و واقعا حسرت خوردم که در مسابقات جهانی حضور نداشتم اما امیدوارم برای دوره‌ها بعد نتایج و انتخابی‌ها اینگونه نباشد.

وی تصریح کرد: امیدوارم انتخابی‌ها برای مسابقات آینده به گونه‌ای باشد که همه ورزشکاران رغبت کنند در آن شرکت کنند . باید انتخابی‌ها مثل گذشته باشد و ملی‌پوشان باید در لیگ بازی کنند. یکی از پوئن‌های مثبت تکواندو ما در گذشته این بود که بچه‌های ملی‌پوش در لیگ بازی می‌کردند . تکواندو فقط تمرین نیست و بازیکن باید با بازیکن ایرانی و خارجی بازی کند تا تجربه کسب کند. یک مسابقه از 30 روز تمرین در اردو برای ما مفیدتر است . من بعد از المپیک در لیگ بازی کردم اما یکی از این ملی‌پوشان در لیگ بازی نکرد که من علت آن را نمی‌دانم.

قهرمان سابق تکواندو جهان افزود: من نمی‌دانم عدم حضور ملی‌پوشان در لیگ چه مسئله است و آیا ترس از باخت در آن تاثیرگذار است . باید از کادرفنی و ملی‌پوشان در خصوص عدم حضور آنها در لیگ پرس و جو شود و علت آن ریشه یابی شود.

خدابخشی در خصوص سر و صدای زیادی که پست‌های او در صفحات اجتماعی در خصوص شکست تیم ملی ایجاد کرده است، گفت: من نمی‌دانم چه قضاوتی مردم در خصوص این پست‌ها داشتند اما واقعا در اردوهای تیم ملی من را خیلی اذیت کردند .قبلا اتفاقاتی که برای من در اردوهای تیم ملی پیش آمد را گفتم و واقعا حق من بود در مسابقات جهانی حضور داشته باشم اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد. من بعد از شکست‌های ملی‌پوشان حسرت خوردم چرا نباید در کره‌جنوبی حضور داشته باشم.

وی در پاسخ به این سوال که این پست‌ها کنایه به برخی ملی‌پوشان خاص نبود ، عنوان کرد: اصلا اینگونه نبود و فقط افسوس و حسرت من از عدم حضور خودم در مسابقات بود. واقعا برای منی که در سالیان گذشته غیر از المپیک در هر مسابقه‌ای حضور داشتم مدال کسب کردم غیبتم در مسابقات جهانی دردناک بود .

ملی‌پوش سابق تیم ملی در خصوص اینکه چه اتفاقاتی منجر به این شد که در فاصله دو سال ما عنوان قهرمانی خود را از دست بدهیم و نتایج ضعیفی را کسب کردیم، گفت: همیشه در سالیان اخیر روند انتخابی‌ها شفاف بوده است و اینگونه نبود که در دوره گذشته چون مربی از یک بازیکن خوشش می‌آید به مسابقات جهانی اعزامش کند و دیگری را چون خوشش نمی‌آید از اردو کنار بگذارد.

وی تصریح کرد: سجاد مردانی برای مسابقات قهرمانی آسیا در انتخابی مغلوب مرتضی شیری شد و همانجا استاد مقانلو به مردانی گفت شما به خانه تشریف ببرید و مرتضی شیری را به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام کرد. دلیل نتیجه گیری ما در دوره گذشته مسابقات جهانی و همچنین سالیان اخیر این بود که تاریخ انتخابی مشخص بود و خبرنگاران و اصحاب رسانه شفافیت آن را مشاهده می‌کردند. در این دوره از میان 8 نفر اعزامی به مسابقات جهانی یک نفر در رقابت انتخابی شرکت نکرد و آن وقت انگ بازیکن سالاری را به من زدند .

خدابخشی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود او در زمان مقانلو نیز از تمرینات سنگین فراری بود و یکی از دلایل اختلافش با مقانلو نیز تمرینات سنگین او بوده است، اظهار داشت: به خدا اینگونه نبوده است و من نمی‌دانم این حاشیه برای من از کجا ایجاد می‌شود. من اگر در 4 سال گذشته تمرین نمی‌کردم نتیجه نمی‌گرفتم . من در این 4 سال غیر از المپیک و تورنمنت اخیر یونان هیچ وقت دست خالی از مسابقات بازنگشتم و دلیل عدم مدال گرفتنم در تورنمنت یونان نیز این بود که بی‌باک مجبورم کرد با پای آسیب دیده مسابقه بدهم .

قهرمان بازی‌های آسیایی اینچئون با انتقاد از انتخاب بی‌باک به عنوان سرمربی تیم ملی گفت: من اعتقاد دارم انتخاب مهدی بی‌باک به عنوان سرمربی تیم ملی انتخابی بی‌خردانه بود. مربی باید تیم ملی را جمع کند اما در زمان بی‌باک دوگانگی در تیم ایجاد شده بود و این را می‌توانید از بهنام اسبقی و محمد کاظمی بپرسید . اگر ملی‌پوشان اعزامی نیز بخواهند صادقانه صحبت کنند به این دوگانگی اشاره می‌کنند . در این تیم شرایط به گونه‌ای بود که هیچ کسی خوب دیگری را نمی‌خواست و این در حالی بود که تا قبل از المپیک تیم ما یکدست و همدل بود و ما برای باخت هم گریه می‌کردیم.

وی افزود: یادم می‌آید وقتی در مسابقات جام‌جهانی 2014 مکزیک ما را قبل از فینال بازنده کردند همه تیم با هم گریه می‌کردیم و هیچ وقت آن صحنه از یادم نخواهد رقت. استاد مقانلو و استاد ذوالقدری نیز همه جوره تیم را جمع می‌کردند . آن زمان ذوالقدر با 20 سال سابقه مربیگری و مقانلو با سالیان سال تجربه بالای سر تیم بودند اما بی‌باک واقعا تجربه لازم برای هدایت تیم ملی را نداشت و انتخاب‌های نادرستی را انجام داد.

خدابخشی بر تاکید به نیاز بالا رفتن علم بدنسازی تکواندو ایران عنوان کرد: من احساس می‌کنم علم بدنسازی ما ضعیف است چون در اردوهای تیم ملی سیستم بدنی اوزان مختلف متفاوت است و باید برای هر کدام تمرینات جداگانه در نظر گرفته شود . شاید یکی از ملی‌پوشان ما از لحاظ قدرتی مشکل داشته باشد و دیگری از لحاظ استقامتی اما ما در اردوها یک برنامه را برای وزن یک تا هشت پیگیری می‌کردیم . من اعتقاد دارم در بحث فنی نیز باید چند مربی در اردوها حضور داشته باشم و کسانی که در اوزان بالا سابقه قهرمانی دارند و از تجربه بالایی برخوردار هستند با اوزان سنگین کار کنند . میان وزن و سبک وزن نیز همین گونه از مربیان جداگانه استفاده کنند. چه ایرادی دارد ما نیز مانند تیم کشتی و والیبال از مربیان بیشتر و آنالیزورهای حرفه‌ای استفاده کنیم. واقعا حیف است تکواندو ایران در مسابقات بین‌المللی ناموفق باشد.

قهرمان مسابقات جهانی در خصوص اینکه آینده تکواندو ایران را چگونه پیش‌بینی می‌کند ، گفت: باید در تکواندو ایران خرده جمعی شکل بگیرد و همه منتقدان، قهرمانان و پیشکسوتان این رشته برای موفقیت جمع شوند. افرادی مانند هادی ساعی که مدال آور بوده‌اند و بیرون هستند باید برای موفقیت دور هم جمع شوند و همفکری داشته باشند. در حال حاضر ما در خودمان مشکل داریم که این نتایج را کسب می‌کنیم و به نظر من ابتدا باید مشکلات داخلی را حل کنیم.

وی یادآور شد: من نمی‌دانم چرا انقدر مننقد دور و بر فدراسیون زیاد است و این باید ریشه‌یابی شود تا حل شود. این مشکل باید توسط رئیس فدراسیون حل شود و افراد منتقدی که درست انتقاد می‌کنند و مغرض نیستند دور یک میز جمع شوند . به خدا تکواندو در حال نابود شدن است و باید فکری به حال آن کرد.

خدابخشی در خصوص ناکامی در المپیک گفت: من همیشه در هر مسابقه‌ای حضور داشتم تلاش خودم را کردم و در المپیک نیز پای خودم را زدم و آنچه در توانم بود را گذاشتم اما به هر دلیلی نتیجه حاصل نشد . اصلا اینگونه نبود که من در المپیک تلاش نکنم اما به خواست خدا یا هر دلیل دیگر ناکام ماندم.

قهرمان سابق تکواندو آسیا در خصوص اینکه چقدر فشار روانی دلیل ناکامی او مقابل میلاد بیگی بود، عنوان کرد: من تا قبل از المپیک سه بار با میلاد بیگی مبارزه کرده بودم و دو بار مقابل او به برتری دست یافته بودم و یک بار نیز شکست خورده بودم. در ایران وقتی مقابل او قرار گرفتم شرایط ایده‌آل داشتم و فشار اینکه به هر دلیلی با آذربایجان مشکل داریم را مانند المپیک حس نمی‌کردم. حضور بازیکن و مربی ما در آذربایجان باعث شده بود همه فشار روی من باشد و همه المپیک برای من شده بود رویارویی با میلاد بیگی اما با تمام این تفاسیر مقصر خودم بودم که نتوانستم کنترل کنم . بعد از المپیک نیز هیچ حمایتی از من نشد و من به خاطر اینکه حرف‌هایم را رک می‌زنم یک غریبه در تیم شدم . اشتباه من و برخی از بازیکنانی که در تیم حضور ندارند بی‌سیاست بودن ما است و نباید رک حرف می‌زدیم.

603

کد خبر: 802029

وب گردی

وب گردی