پسماندها، پساب ها و ریزگردها مهمترین آلایندهای زیست محیطی  همدان

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان پسماند و پساب ها و ریزگردها را از عمده آلایندهای زیست محیطی این استان برشمرد و گفت: این اداره برای سامان بخشیدن به این حوزه ها اقدامات مناسبی در 2 سال گذشته انجام داده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا محمدی گفت: یکی از مهمترین آلاینده های زیست محیطی این استان پسماندها است و به منظور مدیریت صحیح ، پسماندها در پنج حوزه عادی و شهری، عفونی و پزشکی، کشاورزی، صنعتی و ویژه تقسیم بندی شد.
وی با ذکر اینکه در هر پنج بخش دچار مشکل مدیریت پسماند هستیم بیان کرد: پسماندهای عادی یک درصد از مجموع پسماندها را به خود اختصاص داده و برای مدیریت این نوع پسماندها، استان به 2 حوزه شمالی و جنوبی با محوریت شهرداری همدان و ملایر تقسیم بندی شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان افزود: شهرداری ها با گرفتن مشاور در حال تدوین برنامه ای هستند تا مدیریت پسماند 30 شهرداری استان را به خوبی انجام دهند.
محمدی گفت: مقرر شده که پسماندهای هر شهر در محل دپوی موقت جمع آوری شده سپس به 2 ناحیه پیش بینی شده در شهرهای همدان و ملایر منتقل شود.
وی اضافه کرد: تاکنون 10 شهرداری در این زمینه همکاری لازم را داشته اند و مابقی شهرداری ها همچنان در محل های سابق اقدام به جمع آوری و انباشت زباله می کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان تاکید کرد: یکی دیگر از اقدامات محیط زیست همدان پیگیری برای به نتیجه رسیدن طرح مدیریت صحیح بازیافت زباله بوده و تا به سرانجام رسیدن این برنامه، در حوزه مدیریت پسماند با مشکل مواجه هستیم.
محمدی مهمترین مشکلات این حوزه را نبود زیرساخت مناسب برای دفن زباله و عدم آموزش شهروندان در این ارتباط ذکر کرد و این خلاء و کمبودها را موجب افزایش آلودگی منابع آبی، خاک و هوای استان دانست.
وی درباره وضعیت پسماندهای بیمارستانی نیز توضیح داد: هم اینک تمامی بیمارستانها و مراکز درمانی این استان به سیستم بی خطرساز مجهز شده و بخش قابل توجهی از پسماندهای بیمارستانی بی خطر می شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: پسماندهای بیمارستانی به صورت 100 درصد بی خطر نمی شوند بنابراین باید در سایت و محل ویژه دفن شوند که این اقدام هم اینک صورت نمی گیرد.
محمدی افزود: در حال حاضر محلی برای دفن پسماندهای ویژه بیمارستانی این استان تعیین شده که منتظر سرمایه گذاری برای اجرای این طرح هستیم.
وی اضافه کرد: در حوزه دفن صحیح پسماندهای حوزه کشاورزی و صنایع نیز با مسئولان این 2 سازمان نشست ها و مکاتباتی صورت گرفت و هم اینک دبیرخانه مدیریت پسماند در جهادکشاورزی و سازمان صنعت معدن تجارت همدان دایر است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان تصریح کرد: پسماندهای ناشی از نبود شبکه های دفع فاضلاب در مناطق شهری و روستایی علاوه بر تهدید آب و خاک منجر به ایجاد آلودگی منظر و آلودگی بصری شده است.
محمدی بیان کرد: شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی و شهرک های صنعتی باید در راستای دفع صحیح پسماندها تلاش کنند.
وی اضافه کرد: با پیگیری های صورت گرفته از سوی محیط زیست همدان و همکاری متولیان در 2 سال اخیر 2 تصفیه خانه در شهرک های صنعتی بوعلی همدان و سهند ملایر راه اندازی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: دفع نادرست پسماندهای کشتارگاه های دام سبک و سنگین و مرغ از دیگر مشکلات زیست محیطی است که در 2 سال اخیر با برخورد قهری، پلمپ و تعطیلی واحدهای آلاینده بسیاری از واحدها از جمله کشتارگاه طیور ملایر به تصفیه خانه مجهز شدند.
محمدی بروز ریزگرد را از دیگر آلایندهای زیست محیطی این استان برشمرد و بیان کرد: 20 درصد از روزهای سال با موضوع گرد و غبار درگیر هستیم.
وی افزود: همزمان با ریزگردها ، آلاینده های متحرک (وسایل نقلیه) در شهرستانهای همدان و ملایر برای استان مساله ساز شده است.
وی اضافه کرد: در این راستا بهسازی ناوگان حمل و نقل شهری، مدیریت ترافیک از نظر زمانی و تنظم سازوکاری برای توزیع ترافیک در ساعات مختلف روز از جزو برنامه های پیشنهادی و پیش بینی شده برای کاهش آلاینده ها است.

703

کد خبر: 802081

وب گردی

وب گردی