90 درصد مواد مغذی خاک با سوزاندن کاه و کلش کشتزارها  نابودمی شود

محقق حوزه محیط زیست و عضو هیات علمی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی استان فارس گفت: سوزاندن کاه و کلش کشتزارها 90 درصد از مواد مغذی خاک را نابود می کند ، این رویکرد به زیان کشاورزان است و آنها در کشت های بعدی مجبور به استفاده از کود بیشتر هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، مهرداد زمان پور افزود: بازمانده‌های محصول نقش مهمی در سلامت خاک دارند و سوزاندن کاه در نهایت منجر به زیان مادی کشاورزان خواهد شد، به‌همین دلیل است که متخصصان کشاورزی امروزه به‌شدت با سوزاندن آن مخالف اند.
وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از مواد مغذی موجود درخاک مانند کربن، نیتروژن، فسفر، پتاسیم، گوگرد، کلسیم و منیزیم وارد ساقه و ریشه‌ی گیاه می‌شود افزود: این درحالی است که کشاورزان هنگام برداشت محصول تنها دانه‌ها را برمی‌دارند و ما از آن استفاده می‌کنیم. با سوزاندن این مواد، حدود 90درصد آن مواد ارززشمند خاک از دست می‌رود. در نتیجه، خاک در کشت بعدی به مقدار بیش‌تری کود نیاز خواهد داشت، و این برای کشاورز هزینه‌ی بیش‌تری به‌دنبال دارد.
عضو هیات علمی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی استان فارس درادامه گفت : خاک خانه‌ موجودات میکروسکوپی گوناگونی است که با فعالیت خود آن را حاصلخیزتر می‌کنند. سوزاندن کاه میکروارگانیسم‌های مفید خاک را نیز از میان می‌برد و حاصلخیزی خاک را کاهش می‌دهد. بسیاری از این موجودات ریز، خاص هر منطقه اند و با ازمیان‌رفتن آن‌ها ممکن است خاک دیگر هرگز کیفیت سابق خود را پیدا نکند.
این زیست بوم پژوه اضافه کرد: از سوی دیگر، سوزاندن باقیمانده‌ محصول آسیب‌های بسیاری به سلامت انسان‌ها وارد می‌کند. مشخص‌ترین این آسیب‌ها مشکلات تنفسی، بروز انواع آلرژی‌ها و نیز آسم است. چیزی که به چشم کشاورزان می آید این است که دود ناشی از سوزاندن پس از مدت کوتاهی ناپدید می‌شود، اما مواد مسموم درون دود در همه‌جا پخش می‌شود و تا مدت‌ها تاثیر مخرب خود را بر سلامت انسان برجا می‌گذارد.
زمان پور اضافه کرد : سوزاندن کاه آثار مخربی نیز بر محیط زیست اطرافمان دارد. این کار موجب نابودی یا فرار بسیاری از جانوران مفید محیط اطراف می‌شود و در نتیجه بسیاری از خدماتی که آن‌ها به ما و به محیط می‌دهند مانند گرده افشانی و کنترل آفت‌های کشاورزی از بین می‌رود. بسیاری از این جانوران از عوامل بیماری‌زای انسانی و دامی تغذیه می‌کنند و جلوی فراوان شدن آن‌ها را می‌گیرند.
به گفته این عضو هیات علمی ، یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر شدید پرندگان اند. پرندگان در فصل‌هایی که زمین کشت نمی‌شود به زمین‌های کشاورزی می آیند و در آن‌جا دنبال غذاهای خود مانند حشرات و کرم‌ها می‌گردند، و در حین این کار زمین‌ها را با فضولات خود بارورتر می‌کنند. سوزاندن کاه نه‌تنها پرندگان را از غذای خود محروم می‌کند، بلکه زمین را نیز از دریافت کود ارزشمند طبیعی بازمی‌دارد. باقی‌ماندن کاه بر زمین کمک بزرگ دیگری نیز به حیات جانوران کوچک و از جمله پرندگان می‌کند. آن‌ها را از دید دشمنان و شکارچیان پنهان می‌کند. بسیاری از بی‌مهرگان کوچک نیز در فصل‌های غیرکشت در خاک‌ها زیست می‌کنند و با مصرف باقی‌مانده‌های کاه، به تجزیه‌ این مواد کمک می‌کنند. به این فهرست باید جانورانی مانند دوزیستان و خزندگان را هم افزود که هریک با کارکرد خود خدمات ارزشمندی به اکوسیستم می‌دهند.
روند به آتش کشیدن کاه و کلش بر جای مانده در کشتزارها متاسفانه هر سال در استان فارس تکرار می شود ، مناطق وسیعی از شهرستان مرودشت در شمال شیراز طعمه آتش می شود و کشاورزان برای آماده شدن زمین برای کشت بعدی بر اساس یک پندار نادرست زمین کشاورزی و بقایای مانده در آن را به آتش می کشند، اقدامی که جرم محسوب می شود و بخشداری ها، دهیاری ها و ادارات محیط زیست موظف هستند با متخلفان باید برخورد کنند و متخلفان را به مراجع قضایی معرفی کنند.

703

کد خبر: 802103

وب گردی

وب گردی