شناسایی پروژه‌های محرک توسعه در شهر تهران

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از اتمام طرح پژوهشی شناسایی پروژه‌های محرک توسعه در شهر تهران خبر داد و افزود: پروژه‌های محرک توسعه، رویکردی موثر در هدایت هوشمند توسعه پایتخت هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، بابک نگاهداری، با اشاره به اهمیت هدایت هوشمند توسعه شهری پایتخت افزود: پروژه‌های محرک توسعه در قالب بافت‌های شهری، به ‌منظور تزریق تدریجی توسعه در یک محدوده ایجاد می‌شوند که این رویکرد، استفاده از نوع تازه‌ای از ابزارها در زمینه نوزایی و بازآفرینی شهر را ارائه می‌کند.

وی افزود: شهر تهران بنا به دلایل مختلف در نیم‌قرن اخیر تحولات عمده‌ای را پشت سر گذاشته است که در مقاطعی بخش قابل توجهی از این تحولات براساس یک برنامه مدون و از پیش‌اندیشیده صورت نگرفته و همین امر سبب بروز پیچیدگی‌های فضایی-کالبدی بسیار زیادی در ساختار، بافت و حتی پیرامون شهر تهران شده است؛ به گونه‌ای که علاوه بر استفاده از قالب‌های متداول طرح‌های جامع و تفصیلی استفاده از ابزارهای مکملی مانند پروژه‌های محرک توسعه ‌ضروری به نظر می‌رسند.

نگاهداری با بیان اینکه مجموعه مطالعات مشخصی در این حوزه در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران تعریف شده است، تصریح کرد: موضوع اصلی این پژوهش‌ها، بررسی پروژه‌های موضعی پیشنهادی در طرح‌های جامع و تفصیلی مصوب شهر تهران، پروژه‌های میان‌مقیاس و بزرگ‌مقیاسی که بنا به مقتضیات زمانی-مکانی انجام شده‌اند و همچنین پروژه‌های سرمایه‌گذاری سایر بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی در حوزه‌های تجاری، تفریحی و سینمایی است.

وی ادامه داد: از جمله موضوعات کانونی این پژوهش‌ می توان به تبیین مفهوم پروژه محرک توسعه و شاخص‌های شناسایی آن در متون و تجارب جهانی، بومی‌سازی این مفهوم و شاخص‌های شناخت آنها، واکاوی سازوکارهای لازم برای به کارگیری پروژه‌های محرک توسعه در بازآفرینی پایدار شهر و همچنین ماهیت، شیوه و چگونگی به‌کارگیری پروژه‌های محرک توسعه شهری در شهر تهران اشاره کرد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ویژگی‌های اصلی پروژه‌های محرک توسعه را در چهار ویژگی تحریک توسعه کالبدی، بازتصویر ذهنی، تولید فعالیت، رشد اقتصادی دانست و گفت: با استفاده از شاخص‌های فنی منتخب، طیفی از پروژه‌های ایستگاه‌های مترو، طراحی شهری، تغییر کاربری و ... تا پروژه‌های مداخله بزرگ مقیاس از جمله نوسازی، توسعه بزرگ مقیاس و ساخت بزرگراه ها در نظر گرفته شدند و در نهایت از 53 پروژه شناسایی شده، 31 پروژه نمونه برای پردازش عملیاتی نتایج طرح، انتخاب و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: نتایج این پژوهش‌ها با ایجاد یک چارچوب مشخص بومی برای مداخله هوشمند مدیریت شهری، ابزار عملیاتی مناسبی را برای هدایت پروژه‌ها در راستای اهداف توسعه پایدار و همچنین تشویق و حمایت هدفمند از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر تهران در اختیار مدیران و سیاستگذاران شهر قرار می‌دهد.

703

کد خبر: 802140

وب گردی

وب گردی