در قاره کوچک  جنگل، کوه و کویر به‌هم می‌رسند/ شاهرود جاذبه گردشگری

تابستان امسال به دیاری سفر کنید که به دلیل جذابیت گردشگری، آن را قاره کوچک می نامند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، شاهرود شهری است که جنگل و کوه و کویر در آن به‌هم می‌رسند. این ویژگی از نظر گردشگری موقعیت خاصی به این شهر داده که برخی آن را «قاره کوچک» می‌نامند. در این گزارش با گوشه‌هایی از جاذبه‌های گردشگری این قاره کوچک آشنا می‌شویم.

شهرستان شاهرود مکان‌های دیدنی و تاریخی زیادی دارد. بناهای مذهبی، مسجدهای قدیمی و مجموعه‌های معماری باارزش در این شهر دیده می‌شود.

بازار و موزه شاهرود، مکانی خوب برای شهرگردی

شهرگردی در دل شاهرود خودش یک برنامه مفرح است. یکی از جاهایی که برای قدم زدن در دل تاریخ می‌توانید از آن استفاده کنید «بازار شاهرود» است.

معماری بازار شاهرود هم مانند بسیاری از بازارهای سنتی ایران است. این بازار بین میدان امام خمینی و فلکه اصلی شهر قرار گرفته است. آثاری همچون مسجد شیخ علی‌اکبر، آب‌انبار مدرسه قلعه، مسجد آقا و تکیه بازارش دیدنی است.

بازار شاهرود در سال‌های اخیر مرمت شده و علاوه‌بر اینکه مردم خود شهر از آن خرید می‌کنند، به‌عنوان یک جاذبه گردشگری با استقبال مسافران مواجه است.

در ادامه شهرگردی در شاهرود می‌توانید از موزه شاهرود در خیابان فردوسی دیدن کنید. ساختمان موزه شاهرود در گذشته بلدیه و فرمانداری شهر بوده و هم‌اکنون نیز در کنار ساختمان شهرداری قرار دارد و پس از مرمت و بازسازی به موزه شهر تبدیل شده که دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی دارد.

قلعه‌بالا، روستایی کوهستانی در دل کویر

قلعه‌بالا یکی از روستاهای مقصد گردشگری در شهرستان شاهرود است. به‌دلیل کوهپایه‌ای بودن این روستا، آن هم در دل کویر، منطقه‌ای ویژه به‌وجود آمده است که واقعاً دیدنی است.

ساختمان‌های مسکونی و زمین‌های زراعی و باغ‌های روستا به‌صورت پلکانی ساخته شده‌اند. این موضوع در کنار کاربرد مصالح سنتی و بومی در ساخت خانه‌ها با اقلیم کوهپایه‌ای بر فراز پهنه‌ای از کویر منظره زیبایی پدید آورده که این روزها به‌عنوان یک روستای بوم‌گردی موردتوجه گردشگران است.

در مجاورت این روستا، ذخیره‌گاه زیست‌ توران قرار دارد. هم‌جواری با پارک ملی توران و وجود حیوانات و پرندگان وحشی نظیر یوزپلنگ آسیایی، گورخر آسیایی، زاغ بور،گردشگران و طبیعت‌گردان بسیاری را جذب این روستا می‌کند.

جنگلی که ابر و درخت در آن به‌هم می‌رسند

جنگل ابر از آسمان به زمین می‌آید و راه رفتن میان ابرها رؤیایی دست‌یافتنی می‌شود. اینجاست که کوه‌ها و ابرها به‌هم پیچیده‌اند. جنگل ابر شاهرود قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل‌های هیرکانی است، با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر که هنوز در این جنگل زندگی می‌کنند.

جنگل ابر به‌جرات یکی از زیباترین نقاط ایران است. دلیل نام‌گذاری این جنگل این است که اغلب اوقات فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته است.

در این جنگل ابرها آن‌قدر به درخت‌ها نزدیک‌اند که به‌نظر می‌رسد جنگل بر روی ابرها سوار است و می‌توان در میان ابرها گشت‌وگذار کرد. بسیاری از کوهنوردان و گردشگران اعتقاد دارند که جنگل ابر یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعت ایران است. پس فرصت دیدن این پدیده را از دست ندهید.

703

کد خبر: 802168

وب گردی

وب گردی