واکنش پکن به اظهارات بوریس جانسون درباره هنگ کنگ

به دنبال صدور بیانیه ای از سوی وزیر امور خارجه انگلیس به مناسبت بیستمین سالگرد بازگشت هنگ کنگ به حاکمیت چین، پکن از آنچه که "دیدگاه‌های نادرست" وزیر امور خارجه انگلیس درباره هنگ کنگ خواند انتقاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از گاردین، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه بیانیه‌ای نسبتا "ملاحظه کارانه" به مناسبت بیستمین سالگرد بازگشت هنگ کنگ از حاکمیت انگلیس به چین در تاریخ اول ژوئیه ۱۹۹۷ منتشر کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس در این بیانیه خود انتقاد مستقیم از پکن مطرح نکرد اما گفت: همزمان با نگاه به آینده، انگلیس امیدوار است که هنگ کنگ پیشرفت بیشتری در مسیر یک نظام دولتی کاملا دموکراتیک و پاسخگو به دست آورد. این برای موفقیت مداوم هنگ کنگ حیاتی است که سطح بالای خودمختاری و حاکمیت قانون را حفظ کند.

به دنبال این بیانیه پکن واکنش منفی نشان داد.

لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در گفت‌وگو با خبرنگاران در شهر پکن اظهارنظر جانسون را درباره هنگ کنگ "نادرست و نابه جا" خواند و گفت: هنگ کنگ یک منطقه اداری ویژه چین بوده و بنابراین امور هنگ کنگ امور داخلی چین محسوب می‌شود.

براساس گزارش شینهوا لو گفت: موفقیت هنگ کنگ در دوره ۲۰ ساله سپری شده از بازگشت این منطقه به چین ثابت شده است. خارجی‌ها نباید اظهارات نادرست درباره آن بگویند.

شینهوا تصریح کرد که اظهارنظرهای لو کانگ پاسخ مستقیمی به بیانیه جانسون و همچنین یک بیانیه تندتر آمریکا درباره نقض آزادی‌های مدنی و آزادی‌های مطبوعات در هنگ کنگ بوده است.

لو کانگ گفت: بیانیه مشترک مربوط به توافق سال ۱۹۸۴ چین و انگلیس درباره هنگ کنگ اکنون دیگر الزام‌آور نیست.

وی اظهار کرد: ‌از آنجا که هنگ کنگ ۲۰ سال قبل به سرزمین مادری بازگشت این اعلامیه به عنوان یک سند تاریخی دیگر هیچ اهمیت عملی یا قدرت الزام‌آور برای دولت هنگ کنگ وابسته به دولت مرکزی چین ندارد.

این در حالی است که انگلیس سریعا این ادعاهای پکن را رد کرد.

به گزارش رویترز، یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: اعلامیه مشترک چین و انگلیس بر سر هنگ کنگ همانقدر که به هنگام امضا شدن در حدود ۳۰ سال پیش معتبر بود امروز نیز معتبر است.

براساس این اعلامیه سال ۱۹۸۴ چین و انگلیس، هنگ کنگ به شرطی از انگلیس به چین واگذار می‌شود که سبک زندگی هنگ کنگ برای ۵۰ سال بدون تغییر باقی بماند.

منبع: ایسنا

306/300

کد خبر: 802169

وب گردی

وب گردی