گرمای هوا نفس مردم را برید/ افزایش خطر گرمازدگی/مراقب کودکان ومیانسالان باشیم

دکتراحمد اکبرپناه متخصص ریه ومجاری تنفسی گفت: این روزها با توجه به بالا رفتن دمای هوا به ویژه در استان خوزستان شیوع گرما زدگی بیشتر شده و باید این بیماری جدی گرفته شود .

به گزارش ایسکانیوز این روزها گرمای خوزستان به حدی رسیده که دیروز گرمترین شهر دنیا اعلام شد.طبق آمار اداره هواشناسی کل کشور ،اهواز در24 تیر 1349 گرمترین روز خود را تا کنون داشته که در آن روز دمای هوا به 54 درجه سانتی گراد رسیده بود این درحالی است که در تاریخ 9 تیر 1396 این شهر گرمای طاقت فرسا وخطرناکی را دوباره تجربه کرد.

در استان خوزستان ساعت کاربسیاری از ادراه های دولتی وخصوصی تغییر کرد و به مردم توصیه شد تا حد امکان از خانه خارج نشوند ودر معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرند ولی با این وجود برای اکثر افراد خارج شدن از منزل وحضور داشتن در محل کار امری اجتناب ناپذیر است و گرما زده شدن افراد بسیار شایع می شود .

درخصوص اهمیت این موضوع در این روزهای گرم تابستان با دکتر احمد اکبرپناه متخصص ریه ومجاری تنفسی به گفت وگو نشستیم ونظر این متخصص را در مورد گرمازدگی جویا شدیم.

دکتراکبرپناه با اشاره به اینکه گرمازدگی یکی از شایع ترین وخطرناک ترین بیماری فصل تابستان است وگاهی منجربه مرگ افراد می شود به خبرنگار ایسکانیوز گفت:گرما زدگی یعنی کم شدن آب بدن ونامتعادل شدن میزان الکترولیت های موجود در مایعات بدن به هر دلیل تعریق زیاد،مصرف دارو،قرار گرفتن در محیط گرم که می تواند غلظت خون بدن را افزایش داده و باعث کاهش جریان خون در بدن شود که سبب اختلال در عملکرد ارگانهای بدن می شود.

وضعیت بدن در شرایط گرمازدگی

وی در ادامه گفت :این حالت بسیار خطرناک است و می تواند موجب مرگ افراد شود. در این حالت دمای مرکزی بدن از ۴۰٫۵ درجه سلسیوس فراتر می شود و اغلب ارگان های بدن در معرض آسیب بافتی قرار می گیرند. گرمازدگی شدید یک وضعیت اورژانسی است و دمای بدن فرد گرمازده باید هرچه سریعتر کاهش یابد. عدم رسیدگی و درمان فردی که دچار گرمازدگی شدید شده است می تواند به تشنج، کما و مرگ منجر شود. گرمازدگی شدید اثرات مخربی بروی سیستم عصبی همچنین کبد، کلیه ها، قلب و عضلات می گذارد.

علائم گرمازدگی

این متخصص گفت: سردرد ضربانی، پریشانی و سرگیجه، تنفس بریده بریده، پوست قرمز رنگ وداغ ، رنگ پریده و خشکی پوست بدن ، ضربان قلب تند و قوی، واکنش نشان ندادن مردمک چشم به نور از علائم گرمازدگی هستند.

درمان گرمازدگی

اکبر پناه گفت:اگر فردی دچار گرمازدگی شود باید به سرعت حرارت بدن کاهش یابد و باید بیمار را به مکان خنک و سایه انتقال دهید و لباسهایش را از تن خارج کنید و روی بدن آب خنک ریخته وبا پارچه ای خیس وخنک بدن را بپوشانیم ، بیمار را در معرض باد قرار داده و محیط راخنک کنیم وبا دادن مایعات فراوان وحتی گاهی دادن سرم تعادل از دست رفته را به وی برگردانیم.

توصیه مهم

وی در پایان توصیه کرد که در فصل تابستان مصرف مایعات ومیوه های حاوی آب فراوان مثل هندوانه ،خیارو نوشیدنی هایی که طبیعت خنک دارند مثل خاکشیر بیشترشود و مراقب کودکان ومیانسالان که بیشتر در معرض خطر ابتلا به گرمازدگی هستند باشیم.

گفتنی است گرمازدگی یکی از شایع ترین وخطرناک ترین بیماری فصل تابستان است وگاهی منجربه مرگ افراد می شود و متاسفانه چندی پیش گرما زدگی شدید باعث از دست رفتن جان دو جوان در استان سیستان وبلوچستان شد.

خبرنگار: سولماز ظریفی

704

کد خبر: 802182

وب گردی

وب گردی