ثبت 30 نوع سرطان در استان خراسان

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ثبت ۳۰ نوع سرطان در قالب طرح رجیستری در بیمارستان امید خبر داد و گفت: سرطان های مری و معده از جمله سرطان های شایع در استان خراسان به شمار می‌روند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز دکتر رهام سالک، ثبت بیماری‌ها را یکی از پایه های مهم در اجرای طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی دانست و گفت: هدف نخست در اجرای این طرح، دریافت اطلاعات بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی بود تا بتوان در انجام تحقیقات گذشته نگر از آن استفاده کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه رجیستری تنها ثبت سرطان و موارد به روز این بیماری را شامل نشده بلکه هدف ایجاد یک رجیستری یکنواخت در تمامی بیمارستان هاست گفت: بر اساس رجیستری مد نظر این مرکز تمام بیمارانی که به مراکز سرطان در بیمارستان های دانشگاه مراجعه کرده و تحت درمان قرار می گیرند ثبت سیستماتیک و پیگیری خواهند شد.

دانشیار گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: با داشتن این اطلاعات می‌توان در ایجاد گروه‌ها و یا کوهورت‌های تاریخی موفق عمل کرد و یکی از موانع پژوهش های بالینی را برطرف کرد.

سالک، طراحی آزمون‌های بالینی آینده را از دیگر اهداف رجیستری خواند و گفت: در این مسیر از طرح های تحقیقاتی با وسعت محدودتر آغاز کردیم تا بتوانیم در آینده انجام آزمون های بالینی چند مرکزی را با موفقیت به اجرا در آوریم.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان به سرطان های شایع در کشور و شهر مشهد اشاره کرد و گفت: در منطقه خراسان سرطان دستگاه گوارش و سرطان پستان نسبت به دیگر سرطان ها شایع تر است و این در حالی است که بین سرطان های دستگاه گوارش در خراسان نیز مانند ایران سرطان معده بیش از دیگر سرطان ها شایع است.

سالک ادامه داد: البته سرطان مری در خراسان از دیگر نقاط کشور شیوع بیشتری دارد و در حالی که سرطان پستان در میان خانم ها در کشور جایگاه اول را دارا است؛ اما در خراسان سرطان معده بیش از دیگر سرطان ها در میان خانم ها شیوع دارد.

او افزود: در خراسان نیز بر اساس آخرین آمار سال ۱۳۹۱ حدود هشت هزار نفر بیمار قطعی سرطانی شناسایی شده اند که این آمار تا اندازه ای بالا ست.

منبع: دیده بان

204/200

کد خبر: 802186

وب گردی

وب گردی