دو نمایشگاه در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد

آئین افتتاحیه نمایشگاه عکس و آثار چهره‎های ماندگار ایران و نمایشگاه نقاشی سمانه احسانی‎نیا عصر روز جمعه نهم تیر ماه و با حضور چهره‎های شاخص فرهنگ و هنر چون دکترمحمدرضا شفیعی کدکنی، یدالله کابلی، علی اکبر صادقی، محمد سلحشور  و ... در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد .

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران و در ابتدای آئین افتتاحیه نمایشگاه آثار چهرههای ماندگار فاضل جمشیدی در سخنانی با ذکر این مطلب که خوشبختانه چهرههای ماندگار در کشور کم نیستند اظهار داشت: امروز به همت دکتر اسعدی و همکار خوبشان اسرافیل شیرچی و همچنین وسعت تواناییهای فرهنگسرای نیاوران قاب تجلی در نقش چهره های ماندگار برپاشد.

سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران نیز با حضور در جایگاه با ذکر خاطره ای اظهار داشت: گنجینه واقعی هر کشوری چهرههای فرهنگی، هنری و علمی هستند. خوشبختانه چهرههایی را امروز در قاب این عکسها میبینیم که باعث افتخار هر ایرانی میباشد از این رو میتوانیم بگوییم ما از پنجره به دریا نگاه میکنیم.

وی در ادامه افزود: برای من و نیاوران امروز روز بزرگی است. امیدواریم قدر این دوستان را تا زمانی که هستند بدانیم.

در ادامه این برنامه یدالله کابلی شکسته نویس ، خوشنویس و چهره ماندگار با ابراز خوشحالی از حضورش در این نمایشگاه گفت: هر انسانی در تلاش است تا برای ماندگار شدن دستاورد علمی، فرهنگی، هنری خود کوششی بکند تا آن را رنگ ماندگاری بدهد. عکسهایی که در اینجا میبینم هر یک نوابغ و یگانه های هنر روزگار ما هستند. این افراد چهرههای نادر و بزرگ سرزمین ما هستند. ماندگاری در کارنامه نیم قرن تلاش این بزرگان است. متاسفانه امروز نیمی از آنها نیستند. امیدوارم هر چه بیشتر قدر چنین چهرهها و چنین بزرگانی را بدانیم و بتوانیم آنها را به جهان معرفی کنیم.

دکتر محمود اسعدی دبیر نمایشگاه نیز با حضور در جایگاه با ارائه گزارشی از چگونگی برگزاری این نمایشگاه خاطر نشان کرد: من تاسف میخورم که چرا ما دیر به شناسایی و شناساندن چهرههای مانا پرداختیم. ادوارد سعید کتابی دارد با نام شرقشناسی و در مقدمه آن مینویسد که شرقیها قادر نیستند خود را معرفی کنند، و باید غربیها آنها را معرفی کنند.چرا ما قادر نیستیم بزرگانمان همچون خیام و مولانا و عطار و همچنین شخصیتهای معاصر کشور را به جهانیان معرفی کنیم .چناچه ما نتوانیم خود را معرفی کنیم دیگران این کار را خواهند کرد و آنچه را که میخواهند معرفی میکنند.

وی افزود: یکی از دلایل این اتفاق تواضع مفرطی است که ریشه در فرهنگ ما دارد. این امر باعث شده که ما نتوانیم خودمان را آن چنان که هستیم معرفی کنیم. نکته دوم عدم آگاهی از حضور بزرگان است. نکته بعدی آمیختگی سیاست و ادبیات و فرهنگ است. نکته دیگر آن که ما ابزار مناسب و رسانه مناسب برای معرفی چهره های ماندگار کشور نداریم. حتی اگر بتوانیم اساتید را بشناسانیم در چارچوب مرزهای ایران است و در فراتر از مرزها کاری نمیتوانیم انجام بدهیم.نکته بعدی تنبلی و عدم درک صحیح است. ما آن چنان که باید در این زمینه تحقیق و پژوهش نکردهایم و یا اگر تحقیقی انجام شده عمیق نبوده است

وی در پایان صحبتهایش با ذکر این مطلب که هنوز هم در کشور سازمانی نیست که کارش شناسایی و شناساندن نخبگان باشد ابراز داشت : در ایران و در روستاها و شهرهای کوچک نخبگانی داریم که شناسایی نشدهاند و سازمانی هم نیست که آنها را به ما معرفی کند.از این رو امیدوارم از این حالت خودکمبینی هر چه زودتر به خودیابی برسیم و بزرگان خود را قدر بدانیم و آنها را هم به خودمان و هم به جهان معرفی کنیم .

در ادامه برنامه و پس از صحبت های تنی چند از چهر های شاخصی ماندگار کشور حجت الاسلام والمسلمین زم رئیس سابق حوزه هنری به عنوان آخرین سخنران اظهار داشت:متاسفانه سالیان سال است که بزرگان و اساتید صاحب نام کشور که از الطاف خداوندی هستند همچون خود خدا مظلوم و بیپناه و ناشناخته و کمشناخته است. اگر ما به بزرگان ننگریم و آنها را احترام نکنیم بزرگی را نخواهیم آموخت و تا بزرگی نیاموزیم بزرگپروری را نخواهیم توانست آموزش دهیم ازاین رو وقتی با بزرگ و بزرگان و بزرگپروری دمخور نباشیم گرفتار کوچکبینی و اندکنگری خواهیم شد. اندکنگری و کوچکبینی همان فقریست که امروز به رغم تواناییها و استعدادها گرفتارش هستیم.

وی افزود: نسل جوان ما نسبت به بزرگی، فرهنگ و آشنایی با هنر گریز پا شده است. قدر بزرگان را دانستن در واقع یعنی جوانان را به آغوش بزرگان کشاندن و به کوچکان راه بزرگی آموختن. با این همه لازم می دانم از همه عزیزانی که در این سال ها زحمت این کار را کشیدهاند و در راه شناسایی بزرگان تلاش کرده سپاسگزاری میکنم.

همچنین در گالری شماره دوی فرهنگسرای نیاوران و به صورت همزمان آئین گشایش نمایشگاه نقاشی های سمانه احسانی نیا،هنرمند معلولی که آثارش را با دندان پدید می آورد با حضور دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی و دیگر اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد .

درابتدای این مراسم سمانه احسانی نیا پس از رونمایی از بزرگترین اثر خود که حاصل 50 جلسه فعالیت 4 ساعته بوده، اظهار داشت : این کار نشانگر روح زندگی، پرواز و اوج است . این اثر از 30 قطعه 30 سانتیمتری تشکیل یافته و پرندههایی که در این اثر دیده میشوند نماد پرواز و اوج هستند .

همچنین در پایان این مراسم احسانینیا پرترهای را که از دکتر شفیعی کدکنی پدید آورده بود به وی اهدا کرد .

از دیگر چهره های حاضر در این آئین ها می توان به علی شیرازی ،حسین محجوبی ،هادی خانیکی ،محمد سلمانی ،الهام صفوی زاده ،شراره رخام ،جواد بختیاری ،معصومه کریمی ،حسین بختیاری ،نغمه نظام دوست ،امیر احمد فلسفی و الهه خاتمی ،اسرافیل شیرچی نام برد

گفتنی است نمایشگاه عکس و آثار چهره های ماندگار ایران تا ١٦ تیرماه و نمایشگاه نقاشی سمانه احسانی نیا تا 13 تیرماه دایر می باشد . علاقمندان جهت بازدید ازهر دو نمایشگاه می توانند در روزهای عادی از ساعت ١٠ الی ٢١ و در روزهای تعطیل از ساعت ١٤ الی ٢١ به گالری شماره 2 فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

500

کد خبر: 802228

وب گردی

وب گردی