قاضی عسکر: مگر به‌خاطر یک حادثه می‌توان حج را تعطیل کرد /در تمتع امسال،‌دولت سعودی را آزمایش می‌کنیم

نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در مذاکره با عربستان از مواضع خود عقب نشینی نکردیم گفت: در این سفر حج تمتع دولت سعودی را آزمایش می‌کنیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌علی قاضی‌عسگر عصر امروز در همایش "اسرار و معارف حج و پاسخ به شبهات" در مسجد مصلی امام خمینی (ره) اظهار داشت: از گذشته ارتباط کاری با گیلان داشته و با شهید آیت‌الله احسانبخش در ارتباط بودم.

وی با بیان استان گیلان استانی متدین و ولایتمدار است ابراز داشت: استان گیلان مردمی فهمیم, متدین و صبور دارد و 8 هزار شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت با اشاره به حادثه منا در سال 94 اظهار داشت: ملت و رهبر عزیز ما در این حادثه داغدار شدند.

قاضی عسگر با بیان اینکه بنا بر این شد در سال گذشته تلاش خود را برای اعزام حجاج انجام دهیم بیان داشت: سعودی‌ها به‌علت اینکه مذاکرات را دیر شروع کردند و شروط ما را نپذیرفتند حج انجام نشد.

وی با بیان اینکه قصد مسئولان نظام و مراجع این نبود که حج سال گذشته تعطیل شود یادآور شد: امسال دولت سعودی از ما دعوت کرد و ما نیز پذیرفتیم و مذاکرات قاطعانه‌ای انجام شد.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت عنوان کرد: ما به تیم مذاکره کننده عربستان سعودی گفتیم که اگر شرایط ما را بپذیرند سفر حج را انجام می‌دهیم و احساس کردیم تمایل دارند مذاکرات به نتیجه برسد. در مذاکرات به عربستان تاکید کردیم که عزت, امنیت و حرمت زائر ایرانی در سفر حج حفظ شود و در غیر این صورت سفر حج را نمی‌پذیریم.

وی با بیان اینکه در مذاکرات قید کردیم که ویزای زائران نباید در کشور دیگر تحویل داده شود بیان داشت: در مذاکرات تاکید کردیم که هواپیما از داخل کشور حجاج ما را منتقل کنند و از مواضع خود عقب نشینی نکردیم و همه موارد مورد نظر را در تفاهم‌نامه قید کردیم.

قاضی‌عسگر با اشاره به اینکه در مورد شهدای حادثه منا قاطعانه با عربستان گفت‌و‌گو کردیم افزود: آن‌ها گفتند حجاج کشورهای دیگر در این حادثه مقصر بودند و ما پاسخ دادیم این موضوع درست نیست و مسیر زائران ما در نقطه دیگری بود و به‌علت سهل‌انگاری، حجاج یک جا متمرکز شدند.

آن‌ها گفتند حجاج کشورهای دیگر در این حادثه مقصر بودند و ما پاسخ دادیم این موضوع درست نیست و مسیر زائران ما در نقطه دیگری بود و به‌علت سهل‌انگاری، حجاج یک جا متمرکز شدند

وی با بیان اینکه از نظر پزشکی مقدمات لازم برای حج انجام شده است افزود: داروها را از ایران به عربستان می‌بریم و مواد غذایی لازم نیز تدارک دیده شده است.

قاضی‌عسگر از آماده‌سازی خیمه‌های نسوز و کولردار در سفر حج برای زائران ایرانی خبر داد و ادامه داد: هیچ‌گونه مشکل خاصی در سفر حج وجود ندارد و اعزام نیز به‌موقع انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما به‌دنبال انجام واجب الهی هستیم عنوان کرد: موجی راه انداخته شد که عده‌ای پول‌های ثبت نام هزینه حج خود را در برخی از شهرها پس گرفتند در حالی‌که این اخبار شایعه‌ای بیش نبود. متاسفانه برخی از خطیبان نیز تحت تاثیر شایعات قرار گرفته بودند و کار ما این شده بود دروغ‌های منتشر شده را تکذیب کنیم.

وی با اشاره به اینکه درست است که حادثه منا حادثه تلخی بود گفت: مگر به‌خاطر یک حادثه می‌توان حج را تعطیل کرد بنابراین به حرف‌های زده شده نباید اعتنا کرد زیرا اعزام به حج تصمیم نظام است و ما تاکید کردیم باید با تمام زائران ایرانی با عزت و با احترام رفتار شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با بیان اینکه خداوند میزبان سفر حج است خاطرنشان کرد: زائران هیچ نگرانی نداشته باشند و مردم ما نیز مردم فهیمی هستند و نباید نگران نباشند.

مگر به‌خاطر یک حادثه می‌توان حج را تعطیل کرد بنابراین به حرف‌های زده شده نباید اعتنا کرد زیرا اعزام به حج تصمیم نظام است و ما تاکید کردیم باید با تمام زائران ایرانی با عزت و با احترام رفتار شود

700

کد خبر: 802416

وب گردی

وب گردی