کریمی: تا زمانی که پولادگر تفکرش را تغییر ندهد منتقدان به دنبال زدن ریشه او هستند/ بی‌باک مغرورانه عمل کرد

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو گفت:پولادگر اگر بخواهد با همین تفکر ما را دعوت کند با او کار نمی‌کنیم و می‌خواهیم ریشه او را بزنیم اما اگر ببنیم پولادگر 5 ساله پیش است مخلص او هستیم و کمکش می‌کنیم.

مرتضی کریمی در گفتگو با خبرنگار ورزشی ایسکانیوز، در خصوص ارزیابی عملکرد تیم ملی تکواندو در بیست و سومین دوره مسابقات قهرمانی جهان اظهار داشت: با این رویه‌ای که فدراسیون تکواندو در پیش گرفته است فکر نکنم ما حالا حالاها بتوانیم مجددا از جای خود بلند شویم و تکواندو ایران را به جهانیان ثابت کنیم. در بحث انتخاب کادرفنی تیم ملی برای مسابقات جهانی هیچ ضابطه‌ای وجود نداشت و همه چیز به صورت سلیقه‌ای صورت گرفت.

وی افزود: فدراسیون شورای فنی تشکیل داد و ما فکر کردیم قرار است این شورا به داد تکواندو برسد اما عملا این شورا فرمایشی بود . کسانی که در این شورا بیشترین رای را کسب کردند هیچ جایگاهی در تیم ملی پیدا نکردند و کسانی که دو ، سه رای کسب کرده بودند به عنوان مربیان تیم ملی انتخاب شدند.

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو در خصوص عملکرد مهدی بی‌باک عنوان کرد: در یک شکست عوامل زیادی دست در دست هم می‌دهد و ما فقط نمی‌توانیم بگویم بی‌باک مقصر این شکست است. بی‌باک تجربه لازم به عنوان سرمربی برای حضور در مسابقات جهانی را نداشت و در کنار آن فدراسیون نیز بد عمل کرد. فدراسیون تکواندو می‌توانست آدم‌هایی با توان بالا را به عنوان مدیر فنی بالای سر این تیم بگذارد تا در موقعیت‌های حساس کمک فکری برای کادرفنی باشد.

کریمی با انتقاد از انتخاب آرش فرهادیان به عنوان رئیس سازمان تیم‌های ملی تکواندو تصریح کرد: کسی به عنوان رئیس سازمان تیم‌های ملی تکواندو انتخاب شد که هیچ سابقه‌ای در کار فنی ندارد و این یک ضعف بزرگ است. بحث دوم ما مربوط به بازیکنان است که انگیزه کافی برای نمایش خوب را نداشتند. هنر یک مربی این است که از بازیکنانش بازی خوب بگیرد. متاسفانه بی‌باک قبل از اعزام مصاحبه‌های انجام داد که اعتماد به نفس بازیکنانش را پایین ‌آورد.

وی ادامه داد: وقتی بی‌باک در آستانه مسابقات مدعی می‌شود تنها 2 ماه زمان داشته است یعنی قبل از مسابقات شکست را قبول کرده است . من در این زمینه با صحبت‌های مقانلو موافق هستم که بی‌باک مصاحبه خوبی انجام نداد و باعث پایین آمدن اعتماد به نفس بازیکنانش شد.

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو یادآور شد: من زمانی که هدایت تیم ملی را برای مسابقات جهانی مکزیک در سال 2013 بر عهده گرفتم تیمی جدید را ساختم . در ترکیب 8 نفره من برای آن مسابقات تنها مسعود حجی‌زواره یک برنز داشت و 6 بازیکن ما برای اولین بار به عضویت تیم ملی در مسابقات جهانی در آمده بودند. من فقط سعی کردم بحث روانی بازیکنان را فراهم کنم و به آنها گفتم شما توانایی برتری مقابل تمامی حریفان را دارید و خیال آنها را راحت کردم.

کریمی تاکید کرد: خدا را شکر تیم ملی در مسابقات جهانی مکزیک نیز نتیجه گرفت و بعد از آن مقانلو با همان تیم در سال 2015 قهرمان جهان شد. مقانلو نیز در اولین حضور خود به عنوان سرمربی در مسابقات جهانی قهرمان جهان شد اما تفاوت او با بی‌باک در این بود که قبل از هدایت تیم ملی کار آموزش و بازیکن سازی را انجام می‌داد. مقانلو سرمربی تیم استان، کشوری، لیگ و نوجوانان بود و یکدفعه سرمربی تیم ملی نشد. یادم هست مقانلو در آن زمان وقتی پیش ذوالقدر می‌آمد و خواستار حضور در تیم ملی می‌شد ذوالقدر به او می‌گفت هنوز باید تیمداری و تجربه کسب کند .

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو در پاسخ به این سوال که در زمان حضور ذوالقدر به عنوان مدیر تیم‌های ملی نیز از او انتقاد می‌شد که باید تغییر و جای خود را به دیگران بدهد اما حالا همه مدعی هستند حضور او می‌توانست مفید باشد، گفت: ذوالقدر زمانی که به عنوان مدیر فنی در تیم ملی بودند کمک فکری زیادی به کادر فنی می‌کردند. زمانی که من سرمربی تیم ملی شدم همیشه در همه مصاحبه‌های خود می‌گفتم پشت من آدم‌های قوی حضور دارند و ذوالقدر، ساعی و رحیمی به من کمک فکری می‌کنند.

وی اظهار داشت: من حتی از مقانلو نیز کمک فکری می‌گرفتم اما اتاق فکر بی‌باک خیلی ضعیف بود و فدراسیون نیز در این زمینه کمکی نکرد. بی‌باک حتی می‌توانست از خود مقانلو کمک فکری بگیرد که این کار را انجام نداد. درگیری‌های تیم ملی تکواندو و کادرفنی از قبل از المپیک و زمان بازگشت از یونان آغاز شد. در این قضیه نیز همه مقصر بودند و از شمای خبرنگار، فدراسیون ، کادرفنی و بازیکنان در آن تقصیر داشتند.

کریمی با تاکید بر اینکه در این زمینه به مقانلو نیز هشدار داده است، عنوان کرد: من قبل از المپیک به مقانلو نیز گفتم وقتی شما به این بازیکنان لقب سونامی و نابودگر می‌دهید و آنها را بیش از حد بزرگ می‌کنید در آینده نمی‌توانید آنها را کنترل کنید. مربی برای بازیکن زحمت می‌کشد و او را بزرگ می‌کند اما وقتی بازیکنان بیش از حد بالا برود دیگر مربی را نیز تحویل نمی‌گیرد .

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو در خصوص ادعای مقانلو مبنی بر سواستفاده از سادگی کادرفنی و بازیکنان برای خراب کردن رابطه آنها گفت: ابن مسئله نیز به قدرت سرمربی بستگی دارد که باید از نیروها و کادرفنی به نحو احسن استفاده کند. چند تیم قوی همیشه در باشگاه من تمرین می‌کند و من شاهد بودم بازیکن ملی‌پوش وقتی در آنجا حاضر می‌شد مربیان آنجا ذهن آنها را خالی می‌کردند و مدعی می‌شدند بازیکنان همه کار تیم ملی هستند. بازیکن نیز وقتی در اردوی تیم ملی حاضر می‌شد با کادر فنی به مشکل می‌خورد و چند دستگی ایجاد می‌کرد . من حرف مقانلو مبنی بر تغییر دادن ذهنیت بازیکنان را قبول دارم اما من 2 ماه پیش از المپیک به بیژن گفتم تیم ملی در حال پیدا کردن حاشیه است اما او قبول نکرد.

وی افزود: مقانلو سه روز بعد از المپیک وقتی پیش من آمد حرف‌هایی زد که از او می‌توانید بپرسید. همانطور که من از مقانلو مشاوره می‌گرفتم او نیز از من مشاوره فکری می‌گرفت. مقانلو دوست من است و من او را دوست داشتم و رابطه استاد شاگردی بین ما برقرار بود و وقتی نیز به عنوان جانشین من انتخاب شد به او تبریک گفتم و به او گفتم اگر کمک بخواهد به او خواهم کرد. بعد از انتخاب بی‌باک نیز من به او تبریک گفتم و اعلام کردم هر کمک فکری بخواهد در خدمت او هستم اما بی‌باک بسیار مغرورانه عمل کرد و کارشناسان را قبول نداشت.

کریمی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد بسیاری از کارشناسان از ناکامی تیم ملی خوشحال می‌شوند، گفت: در این خصوص نیز باید پیگیری کرد مقصر این افسارگسیختگی بین خانواده تکواندو چه کسی بوده است. در یک خانواده وقتی بین دو فرزند دعوا پیش می‌آید وظیفه پدر خانواده این است آن را مدیریت کند و از هیچ کدام طرفداری نکند .

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو در خصوص راهکارهای تکواندو ایران برای خارج شدن از این شرایط عنوان کرد: تنها دو راه وجود دارد که یکی از آنها اتحاد ملی است و وظیفه پولادگر است که همه منتقدان را دعوت کند. مطمئن باشید همه منتقدان اگر دعوت شدند حاضر هستند دور یک میز بنشینند . راه دوم نیز انتقاد پذیری پولادگر است . این عدم انتقاد پذیری پولادگر نیز فقط شامل منتقدان نیست بلکه اصحاب رسانه را نیز شامل می‌شود. اگر در یک نشست خبری دو سوالی که او دوست ندارد از او بپرسید دیگر حاضر به مصاحبه با آن رسانه نخواهد بود و این تفکر غلطی است.

وی افزود: فدراسیون جهانی برای مسابقات قهرمانی جهان از هادی ساعی دعوت می‌کند تا او به کره‌جنوبی برود اما ما او را برای مسابقات دهه فجر دعوت نمی‌کنیم. مطمئن باشید همین حالا نیز از ساعی دعوت شود او حاضر است بیاید و مطمئن باشید ما با شخص پولادگر مشکل نداریم بلکه با تفکر او دچار مشکل هستیم. من به ذوالقدر گفتم من حاضر هستم دست او و پولادگر را ببوسم و از آنها عذرخواهی کنم اما به شرطی که دیگر رئیس و دبیر فدراسیون نباشند. پولادگر اگر بخواهد با همین تفکر ما را دعوت کند با او کار نمی‌کنیم و می‌خواهیم ریشه او را بزنیم اما اگر ببنیم پولادگر 5 ساله پیش است مخلص او هستیم و کمکش می‌کنیم.

کریمی در خصوص اینکه در حال حاضر باید از بی‌باک برای ادامه فعالیت حمایت کرد یا باید او را برکنار کرد، گفت: بی‌باک تکواندوکار و مربی بزرگی است اما در حال حاضر در قد و قواره سرمربیگری تیم ملی نیست و شاید اگر بماند تجربه بیشتری کسب کند. وقتی یک اشتباهی را انجام دادیم و او را سرمربی تیم ملی کردیم حالا باید نتیجه گرایی را مردم کنار بگذارند و از او حمایت کنند. اگر پولادگر انتقادپذیر باشد و برخلاف مسابقات المپیک که در کمیته شکست کسانی که تعریف و تمجید کردند را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرد این بار از ما بخواهد در این کمیته انتقاد کنیم ما حاضر به همکاری هستیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: چرا باید بازیکنی که یکسال در هیچ مسابقه ای شرکت نکرده است فقط به خاطر حمایت از کادرفنی به مسابقات جهانی اعزام کنیم اما یک جوان را چون حمایتی انجام نداده است به خانه بفرستیم. ما می‌توانستیم تیم و کادرفنی قوی‌تری برای مسابقات جهانی داشته باشیم و در حال حاضر نیز با یک ریکاوری بدنی و روانی با همین تیم قهرمان جهان شویم . در این تیم کمترین مدال بازیکنان قهرمانی آسیا است اما وقتی بازیکنان ما با اختلاف بالا می‌بازند و در محل مسابقات درگیر می‌شوند و فحاشی می‌کنند نشان می‌دهد مشکل روانی داشته است.

603

کد خبر: 802456

وب گردی

وب گردی