قاسمی: نگاه ایران به عرصه سیاست خارجی نگاهی متوازن است

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه نگاه ایران به عرصه سیاست خارجی نگاهی متوازن است، گفت: تصور بر این داریم به همان میزان که می‌توانیم در مشرق‌زمین با کشورهای این منطقه همکاری داشته باشیم به همان میزان قادر هستیم که با اروپا نیز روابط متوازنی داشته باشیم و در چارچوبی متعادل روابط خود را با کشورهای مختلف در اقصی‌نقاط جهان دنبال کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر ظریف به فرانسه اظهار کرد: آقای ظریف در جریان این سفر با وزیر خارجه، رئیس‌جمهور و رئیس سنای فرانسه دیدار کرد. ایشان دیدارهای خوبی با این مقامات به خصوص با آقای مکرون در کاخ الیزه انجام دادند. در این دیدار مذاکرات مفیدی در ارتباط با مسائل دوجانبه و همچنین مسائل منطقه بین دو طرف صورت گرفت.

وی افزود: رئیس‌جمهور فرانسه در این دیدار برعلاقه‌مندی فرانسه جهت گسترش روابط با ایران تاکید کرد.

قاسمی ادامه داد: در این دیدار که در محیطی صمیمانه و گرم انجام شد، طرف فرانسوی به جایگاه ویژه ایران در منطقه و نقش کشورمان در ایجاد ثبات و مقابله با تروریسم اشاره کرد و از این تلاش‌ها تقدیر و قدردانی شد.

وی با بیان اینکه نگاه فکری رییس‌جمهور جدید فرانسه کاملا اروپایی است و بر وحدت و انسجام قاره سبز تاکید ویژه‌ای دارد، افزود: مقامات فرانسه در این سفر به پایبندی ایران به انجام تعهداتش در برجام اشاره و اعلام کردند که آنها نیز به برجام پایبند هستند و بر ادامه آن تاکید دارند.

توافق ایران و فرانسه در دیدار ظریف و مکرون

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه در دیدار ظریف با رئیس‌جمهور فرانسه این توافق صورت گرفت که دیدارها و تماس‌های دوکشور به صورت منظم و مستمر ادامه پیدا کند و رایزنی‌های دو کشور درخصوص مسائل منطقه و دوجانبه گسترش بیشتری پیدا کند،‌ افزود: در این دیدار علاوه بر مسائل دوجانبه در ارتباط با مسائل سوریه، موضوع مبارزه با تروریسم و همچنین مسائل خلیج فارس رایزنی و گفت‌وگو شد.

بهرام قاسمی با اشاره به اینکه وزیر خارجه در جریان دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه، پیام آقای روحانی را به وی ارائه کرد، ادامه داد: آقای مکرون به تازگی به کاخ الیزه راه پیدا کرده است و در کشور ما نیز انتخابات شکوهمند ریاست جمهوری با مشارکت حداکثری مردم برگزار شد و آقای روحانی برای دومین بار به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدند. روسای جمهور ایران و فرانسه پیش از این به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کرده بودند و همانطور که اشاره شد در این سفر پیام آقای روحانی به وی توسط آقای ظریف ارائه شد که این اقدامی جدید و بیانگر علاقه و عزم دو کشور جهت گسترش روابط با یکدیگر براساس احترام متقابل، عدم مداخله در مسائل داخلی یکدیگر و احترام به ارزش‌های دو کشور است.

وی در ادامه به سفر ظریف به آلمان و ایتالیا نیز اشاره کرد و گفت: این سفر نیز در چارچوب روابط دوجانبه و یافتن مکانیسم‌های لازم برای توسعه هر چه بیشتر روابط در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مسائل منطقه صورت گرفت.

این دیپلمات ارشد ایران همچنین با بیان اینکه در جریان دیدار وزیر امور خارجه با مقامات آلمان و ایتالیا مسائل بین‌المللی مورد مذاکره و گفت‌وگو قرار گرفت، به دیدارهای ظریف با وزیران امور خارجه و اقتصاد ژرمن‌ها اشاره کرد و افزود: در دیدار آقای ظریف با وزیر اقتصاد آلمان براهمیت گسترش روابط اقتصادی و برطرف کردن برخی از موانع موجود در این زمینه از جمله موانع بانکی و مالی تاکید شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرد: آقای ظریف در جریان این سفر با آقای «اشتان مایر» رئیس‌جمهور کنونی آلمان که در زمان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مسوولیت وزارت خارجه این کشور را برعهده داشت، دیدار دوستانه و صمیمانه‌ای داشت. در این دیدار طرف آلمانی نیز به مانند مقامات فرانسه و ایتالیا به نقش ثبات‌ساز ایران در منطقه و اهمیت نقش ایران در حل مسائل خاورمیانه و بین‌المللی تاکید کرد.

افکار عمومی ایران نگاه مثبتی به آلمان، ایتالیا و فرانسه دارند

قاسمی همچنین با بیان اینکه ظریف در جریان سفر به ایتالیا با وزیر خارجه، رئیس پارلمان و نخست‌وزیر ایتالیا که رئیس دولت این کشور است، رایزنی کرد، گفت: سه کشور آلمان، فرانسه و ایتالیا از شرکای مهم ایران در عرصه اقتصادی در سطح اروپا هستند. مناسبات خوبی بین ایران و این سه کشور وجود داشته و دارد. افکار عمومی ایران نیز نگاه مثبتی به این کشورها دارد. این کشورها سابقه منفی در افکار عمومی مردم ایران ندارند و زمینه مساعد برای گفت‌وگو با آنها در ارتباط با مسائل منطقه‌ای و دوجانبه وجود دارد.

اشتراکات تهران با برلین، رم و پاریس در حدی است که بتوانیم همکاری خوبی با این سه کشور داشته باشیم

این دیپلمات ایران خاطرنشان کرد: البته این به این معنا نیست که صددرصد در تمامی مسائل با این سه کشور اشتراک نظر داریم. ما در این رابطه، براساس ارزش‌ها و منافع ملی خودمان عمل می‌کنیم. در بعضی از حوزه‌ها با این کشورها اشتراک نظرهای زیادی داریم و در مورد برخی از مسائل نیز اختلاف‌نظرهایی وجود دارد ولی این اشتراکات در حدی است که بتوانیم همکاری خوبی با این سه کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در مقطعی آلمان و همچنین در مقطعی ایتالیا شریک اول تجاری ایران در اروپا بوده است و اکنون نیز تلاش بر این است که سطح همکاری‌های تجاری با این سه کشور افزایش پیدا کند،‌ افزود: آنها به ایران به عنوان کشوری مستقل نگاه می‌کنند و از معدود کشورهای منطقه که در چارچوب مردمسالاری و با مشارکت مردم اداره می‌شود و این موضوعات، فاکتورهای برجسته‌ای برای آنها جهت تعامل با ایران است.

بهرام قاسمی تصریح کرد: اروپا علاقه‌مند است که با ایران همکاری کند و برای ایران نیز اروپا یکی از قطب‌های اقتصادی دنیاست که درصدد است تعاملاتش را با آن گسترش دهد.

نگاه ایران به عرصه سیاست خارجی نگاهی متوازن است

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه نگاه ایران به عرصه سیاست خارجی نگاهی متوازن است، افزود: تصور بر این داریم به همان میزان که می‌توانیم در مشرق‌زمین با کشورهای این منطقه همکاری داشته باشیم به همان میزان قادر هستیم که با اروپا نیز روابط متوازنی داشته باشیم و در چارچوبی متعادل روابط خود را با کشورهای مختلف در اقصی‌نقاط جهان دنبال کنیم.

استقبال عزت‌مندانه مقامات این سه کشور از ظریف بیانگر واقع‌بینی آنها نسبت به ایران است

وی با بیان اینکه استقبال عزت‌مندانه مقامات این سه کشور از ظریف بیانگر شناخت و واقع‌بینی آنها نسبت به جمهوری اسلامی ایران است، گفت: آنها بر این موضوع تاکید دارند که ایران دارای امنیت است و در منطقه نیز امنیت‌ساز است.

قاسمی همچنین با تاکید بر اینکه مقامات این سه کشور بر پایبندی‌شان به برجام و حفظ و تداوم آن تاکید کردند به نشست‌های ظریف با اندیشمندان، روزنامه‌نگاران و نخبگان آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی و حضورش در نشست‌های مطالعاتی این سه کشور اشاره کرد و افزود: آقای ظریف در این دیدارها به تبیین سیاست‌های ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختند و از نزدیک نگاه ایران را برای این نخبگان در عرصه‌ی سیاست خارجی تبیین کردند، به سوالات آنها در این زمینه پاسخ دادند چنان که این گفت‌وگوها مورد استقبال این نخبگان و اهالی اندیشه قرار گرفت.

حقیقت یک ویدیو تقطیع شده

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا در پاسخ به سوالی در ارتباط با انتشار فیلمی تقطیع شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه وزیر خارجه فرانسه از دست دادن با محمدجواد ظریف خودداری می‌کند به ارائه توضیحاتی در مورد واقعیت این موضوع پرداخت و گفت: این فیلم مربوط به بعد از اتمام دیدار آقای ظریف با همتای فرانسوی‌اش است. آقای ظریف از آقای «لودریان» می‌خواهد که دست دهد اما او می‌گوید تا ماشین شما را همراهی می‌کنم و آنجا بود که به گرمی دست آقای ظریف را فشرد و او را بدرقه کرد. ضمن آنکه لودریان به هنگام ورود آقای ظریف هم تا پای ماشین آمده بود و پس از احترام گارد ویژه، همتای ایرانی خود را به سمت اتاق ملاقات راهنمایی کرد.

وی ‌گفت: در هنگام ورود آقای ظریف برای انجام این دیدار، وزیر امور خارجه فرانسه استقبال گرمی از ایشان می‌کند و با وزیر امور خارجه دست می‌دهد که عکس آن در رسانه‌ها نیز منتشر شده است.

بدخواهان واقعیت‌ها را وارونه جلوه می‌دهند

قاسمی با بیان اینکه در این دیدار وزیر خارجه فرانسه استقبال عزتمندانه‌ای از آقای ظریف انجام می‌دهند،‌ افزود: از بعد خوشبینانه اقدام کسانی که چنین اخبار و تحلیل‌هایی را منتشر می‌کنند ناشی از عدم آگاهی آنها به مسائل پروتکل و تشریفاتی عرصه دیپلماسی است. در حالت بدبینانه نیز باید گفت که بدخواهان غرور و عزت ملت ایران تلاش دارند که اقدام مثبتی که صورت می‌گیرد را به شکل دیگر و وارونه جلوه دهند. آنها تلاش می‌کنند به جای افزایش امید و دلگرمی در بین مردم و نشان دادن استقبال گرم از وزیر امور خارجه کشورمان که نماینده ملت ایران در عرصه‌ی بین المللی است حقایق را برعکس ارائه کنند تا در بین مردم ناامیدی ایجاد کنند در حالی که آنها باید بدانند واقعیت خود را نشان می‌دهد و پنهان نمی‌ماند.

انتقاد از نامهربانی‌ها نسبت به ظریف و به کف خیابان آوردن مسائل سیاست خارجی توسط برخی افراد

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه متاسفانه عده‌ای اختلافات سیاسی و دعواها و رقابت‌های جناحی را وارد عرصه سیاست خارجی کشور می‌کنند، تصریح کرد: سیاست خارجی در تمام کشورها مقوله‌ای جدا از دیگر موضوعات است و در زمان انتخابات به طور معمول احزاب خیلی وارد حوزه سیاست خارجی نمی‌شوند چراکه این حوزه در چارچوب امنیت و منافع ملی آن کشورها محسوب می‌شود.

این دیپلمات ارشد ایران ادامه داد: اما متاسفانه در ایران علی‌رغم اینکه موضوع سیاست خارجی از جایگاه خاصی برخوردار است عده‌ای در راستای مسائل جناحی خود آن را به کف خیابان‌ها می‌آورند و با دروغ‌پردازی و دروغ‌سازی آن را تبدیل به اهرم فشار علیه دولت و دستگاه سیاست خارجی کشور می‌کنند.

قاسمی با اشاره به برخی از نامهربانی‌هایی که نسبت به مسائل کلان کشور و افرادی که در راستای منافع ملی کشور تلاش می‌کنند از جمله وزیر امور خارجه گفت: اینگونه رفتارها با اخلاق انسانی و فرهنگ ایرانی اسلامی سازگار نیست.

نشست منافقین در فرانسه ربطی به سفر اخیر ظریف به پاریس ندارد

این دیپلمات ایران همچنین در پاسخ به سوالی ارتباط با برگزاری نشست منافقین در فرانسه افزود: برگزاری اینگونه نشست‌ها از سوی منافقین بحث جدیدی نیست. از سال 1360 این گروهک با انجام شانتاژ، تبلیغات و همچنین برگزاری این نوع گردهمایی‌ها تلاش کرده که به طرفداران خود و اعضایش روحیه مصنوعی بدهد و عموماً آنها در این نشست‌ها از افراد افراط‌گرا و تندرو شناخته شده ضدایرانی با پرداخت تمامی هزینه‌های آنها برای سخنرانی دعوت می‌کنند.

وی با بیان اینکه این گروهک تروریستی با پرداخت پول، سیاه لشکرهایی را برای تجمع خود جمع‌آوری می‌کنند، تاکید کرد: این نشست ربطی به سفر آقای ظریف به فرانسه ندارد و عموما آنها هر ساله در همین ایام گردهمایی خود را برگزار کرده و شو تبلیغاتی ایجاد می‌کنند، اما این گلایه نسبت به دولت فرانسه وجود دارد که چرا چنین مجوزی برای تجمع این گروه تروریستی صادر کرده است.

نسبت به اقدام پاریس در دادن مجوز به تجمع منافقبن در فرانسه اعتراص لازم صورت گرفته است

این دیپلمات ارشد ایران در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: نسبت به این اقدام فرانسه در دادن مجوز به این گروه تروریستی اعتراض لازم انجام شده است و بی‌شک در این خصوص طرف فرانسوی دچار یک خطای جدی در مورد این گروه تروریستی است. تروریست‌ها همه جا تروریست هستند و پاریس باید در این مورد از داشتن استانداردهای دوگانه پرهیز کند.

302

کد خبر: 802474

وب گردی

وب گردی