پیش بینی می‌شود که ریز گرد های ایران بر هوای پاکستان، هند، و جنوب شرقی آسیا اثر بگذارد

رئیس دانشکده محیط زیست یادآور شد: برای از بین بردن اثرات مخرب این پدیده که جان مردم را به خطر می‌اندازد، باید تمام مسئولین و دستگاه‌ها دست به کار شوند و جای وعده دادن اقدامات جدی داشته باشند زیرا همان‌طور که گفتیم این پدیده محدود به شهر یا کشور خاص نیست و ما شاهد بروز ریز گرد های در قم، کاشان و دیگر شهرها هستیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، احمد طالبی رئیس دانشکده محیط زیست با اشاره به چالش‌ها و راهکارهای معضلات زیست محیطی بیان کرد: اثر پروانه‌ای که به یک موضوع خاص تبدیل شده است در واقع تنها یک بیان ساده و شاعرانه نیست بلکه در محیط زیست اثر پروانه‌ای کاملاً مشهود است و تغییرات جزعی منجر به نتایج غیرقابل پیش بینی می‌شود.

وی افزود: پدیده‌های زیست محیطی محدود به یک کشور خاص نیست و با مشکلات آن تمام کشورها درگیر می‌شوند به عنوان مثال آنفلوانزای پرندگان تنها یک مشکل ملی نبود و پرندگان با پرواز به دیگر سرزمین‌ها ویروس را عبور می‌دهند.

طالبی ادامه داد: ریزگرد ها نیز یک مسئله درون کشوری نیست و محدود به ایران نمی‌شود و با توجه به خشکسالی که با آن در شرق کشور رو به رو هستیم پیش بینی می‌شود که ریز گرد های ایران بر هوای کشورهای دیگر مانند پاکستان، هند، و جنوب شرقی آسیا اثر بگذارد .

رئیس دانشکده محیط زیست تصریح کرد: اثر ریزگرد ها تنها به معضلات زیست محیطی ختم نمی‌شود و در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی نیز تأثیرگذار است و امنیت پرواز، صنعت گردشگری، تشدید مهاجرت، کاهش کارآیی افراد و نهادها به واسطه تعطیلی یا کاستن از ساعات کاری، افزایش مصرف آب و انرژی و حتی کاهش تولیدات باغی و کشاورزی تحت تأثیر این معضل قرار می‌گیرد.

وی گفت: این معضلات در کشور موجب مشکلات عدیده‌ای می‌شود و برای رفع آن باید از هر اقدام و ابتکاری که از ریزگردها جلوگیری می‌کند استقبال کنیم و راهکارهای مختلف را بررسی و در صورت تناسب، آن را اجرایی کنیم.

طالبی مطرح کرد: طی سال همایش‌هایی برای مشکلات محیط زیست علی‌الخصوص ریزگردها برگزار می‌شود اما تأثیر بسزایی در حل معضلات ندارد و خروجی مناسبی از آن مشاهده نمی‌شود البته نمی‌توان در پایان همایش انتظار معجزه داشت اما باید بر رفع ریزگرد ها اقدامات جدی صورت گیرد و شعار زدگی و جنجال این معضل را حل نمی‌کند.

رئیس دانشکده محیط زیست یادآور شد: برای از بین بردن اثرات مخرب این پدیده که جان مردم را به خطر می‌اندازد، باید تمام مسئولین و دستگاه‌ها دست به کار شوند و جای وعده دادن اقدامات جدی داشته باشند زیرا همان‌طور که گفتیم این پدیده محدود به شهر یا کشور خاص نیست و ما شاهد بروز ریزگردها در قم، کاشان و دیگر شهرها هستیم.

وی تأکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست نهاد مرجع و پاسخگو در زمینه معضلات زیست محیطی شناخته می‌شود اما این سازمان تنها نهاد مسئول نیست و دیگر دستگاه‌ها نیز باید پاسخگو باشند و مسئولان پیگیر مطالبات مردم در خصوص ریزگردها باشد.

طالبی اظهار داشت: نخستین کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار، چالش‌ها و راهکارها با حضور ۳۰ کشور شرکت کننده برگزار می‌شود و امید می‌رود که رئیس جمهور در این نشست سالانه پیشنهاد دیپلماسی سبز با محوریت محیط زیست را ارائه دهد تا آمادگی ما را برای ایجاد یک جریان بین المللی اعلام کند.

703

کد خبر: 802536

وب گردی

وب گردی