هند خط هواپیمایی ملی خود را می‌فروشد

دولت هند مجوز فروش سهام خط هواپیمایی دولتی هند، ایر ایندیا راصادر کرد. یک گروه از وزیران در مورد روش‌ واگذاری این خط هواپیمایی۷۰ ساله که ۸ میلیارد دلار بدهکار است،تصمیم خواهند گرفت.

به گزارش ایسکانیوز؛ دولت نارندرا مودی تائیدیه قانونی‌ای برای فروش سهام خط هواپیمایی دولتی هند، ایر ایندیا صادر کرده است. یک گروه از وزیران در مورد روش‌نامه واگذاری این خط هواپیمایی ۷۰ ساله که ۸ میلیارد دلار بدهکار است، تصمیم خواهند گرفت.

ایر ایندیا ۱۴ درصد در بازار حمل و نقل هوایی داخلی هند سهم دارد. در این بازار، رقابت بسیار شدید این شرکت با خطوط هواپیمایی بخش خصوصی مثل ایندیگو و اسپایسجت به سودآوری این شرکت آسیب زده است. در عین حال ایر ایندیا شاهد رشد سالانه حدود ۱۷ درصدی مسیرهای بین‌المللی هم هست.

وزیر مالی هند، آرون جیتلی، گفت: یک گروه از وزیران در مورد مقدار فروش سهام و وضعیت سرمایه‌ها، بدهی‌ها و سوبسیدهای هتلی ایر ایندیا تصمیم‌گیری خواهند کرد.

گروه وزرا توصیه‌هایی هم برای چگونگی مواجهه با بدهی غیرقابل تعلیق، واگذاری سرمایه‌های معین به یک شرکت پوششی، حجم واگذاری سهام و شرکت کنندگان در مناقصه خرید، ارائه خواهند کرد.

ایر ایندیا توسط J.R.D. Tata که از طرفداران صنعتی‌سازی بود در ۱۹۳۲ با عنوان تاتا ایرلاینز تاسیس شد و سپس در سال ۱۹۵۳ ملی شد.

این خط هواپیمایی گذشته‌ای طلایی دارد و اولین خط هواپیمایی جهان است که یک ناوگان کامل از هواپیماهای جت را در اختیار داشت. دولت هند از این خط هواپیمایی برای نجات هندی‌هایی که در خارج از کشور در مناطق جنگ و درگیری گرفتار شده‌ بودند استفاده کرد، در سال ۱۹۹۰ بیش از ۱۷۰ هزار نفر را توسط هواپیماهایش از کویت پرواز داد و در سال ۲۰۱۵ شهروندان ۲۳ کشور را از یمن نجات داد.

دولت هند چندین بار تلاش کرده سهام خود در ایر ایندیا را بفروشد. در سال ۲۰۰۱ وقتی که دولت آتال بهاری واجپایی آماده فروش این خط هواپیمایی به گروه تاتا و سنگاپور ایرلاینز بود٬ سنگاپور ایرلاینز در آخرین دقیقه از معامله پا پس کشید.

منبع:مهر

402

کد خبر: 802549

وب گردی

وب گردی