فرهادی: امیدواریم تا آبان ماه شبکه علمی کشور به صورت سراسری در دسترس باشد/واعظی: شبکه علمی کشور کار تبلیغی نیست

مراسم رونمایی از نسل سوم شبکه علمی کشور با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، در ابتدای این مراسم رستم‌زاده رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی کشور گفت: اولین شبکه علمی کشور در سال 1377 پیشنهاد شد و در سال 79 راه‌اندازی شد. این شبکه تا سال 88 با 280 مشترک کار خود را ادامه داد اما، به دلیل اینکه نتوانست با تغییرات سریع فناوری دنیا همگام شود متوقف شد.

وی افزود: شبکه دوم هم به همین دلیل پس از مدتی فعالیت متوقف شد تا بالاخره نسل سوم شبکه علمی کشور امروز آغاز به کار می‌کند.

رستم‌زاده ادامه داد: این طرح در فازهای مختلف حتی در شهرستان‌ها هم قابل دسترسی خواهد بود و همه نخبگان کشور می توانند به آن متصل شوند.

رستم‌زاده رئیس سازمان علمی صنعتی کشور گفت: با همه تجربیاتی که در نسل اول و دوم به دست آوردیم تمهیدات لازم دیده شده تا این شبکه با استمرار و کیفیت بالا در خدمت دانشمندان قرار گیرد.

او در ادامه با بیان اینکه در این پروژه دستگاه‌های ملی زیادی با هم همکاری کردند، ادامه داد: امروز کارهای بزرگ علمی بدون داشتن یک شبکه علمی محقق نمی‌شود. پیشرفت علمی کشور با وجود این شبکه محقق می‌شود.

رستم‌زاده در پایان گفت: استمرار و اهمیت شبکه علمی کشور این است که دانشگاه‌ها این شبکه را با فعالیت‌های خود قوی کنند.

در ادامه این برنامه مهندس جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: کمتر از دو سال قبل که دستور راه اندازی شبکه علمی داده شد به دلیل تجربه‌ای که از دو شبکه قبلی به دست آورده بودیم درصدد بودیم که این بستر علمی برای آموزش عالی کشور به خوبی آماده شود. که خوشبختانه با همکاری دستگاه‌های مختلف این امر محقق شد.

وی افزود: در ابتدا، برای راه اندازی این شبکه مجوز اختصاصی اخذ کردیم. در نسل دوم این شبکه به دلیل اتفاقات گسترده عملیاتی شدن طرح انجام نشد، اما در این شبکه به بلوغ نسبی خوبی برای راه اندازی مجدد در کل کشور رسیدیم.

جهانگرد اضافه کرد: با همکاری همه ظرفیت‌ها از جمله شرکت مخابرات و شرکت پیمانکار همکار در این پروژه کار را شروع کردیم.

معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد: این طرح ساختار حقوقی توانمندی دارد. در گذشته دانشگاه‌ها اعتراض داشتند که در پایداری سرویس دچار مشکل هستند و ما امیدوار هستیم بتوانیم در شبکه جدید به دانشگاه‌ها کمک کنیم.

او در پایان گفت: امیدواریم در این بستر سرویس‌های جدید و اختصاصی برای آموزش عالی کشور محیا کنیم.

وزیر علوم: امیدوار هستیم تا آبان ماه شبکه علمی کشور به صورت سراسری در دسترس باشد

دکتر محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه آیین رونمایی از شبکه علمی کشور گفت: در ابتدای این راه شورای راهبردی شبکه‌ علمی کشور را تشکیل دادیم. این شورا از سیاستگذاری تا قوانین را برای شبکه علمی تبیین می‌کنند.
او در ادامه در تشریح وظایف شبکه علمی کشور گفت: این شبکه کلیه مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی را به هم متصل می کند که البته موضوع بین‌المللی شدن هم از دیگر مزایای این شبکه محسوب می‌شود دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مراکز علمی و پژوهش‌های دولتی و غیردولتی می‌توانند از خدمات این شبکه استفاده کنند.
وزیر علوم اضافه کرد: البته با برنامه ریزی های صورت گرفته امیدوار هستیم در سه فاز و تا آبان ماه این شبکه در همه مراکز استان برقرار شود.
او در ادامه گفت: یکی از ویژگی های این شبکه این است که در حوزه علوم انسانی هم می‌تواند خدمات خوبی را ارایه کند.
فرهادی تاکید کرد: به عبارتی دیگر شبکه علمی پروژه ملی است که به نوعی زیرساخت گسیل علمی محسوب می‌شود. به عبارتی دیگر شبکه علمی شاهراه ارتباط فرهیختگان خواهد بود. از سوی دیگر شبکه علمی تولید کننده خدماتی است که دسترسی آنها از طریق اینترنت سخت و یا هزینه‌بردار است.
او در ادامه با بیان اینکه مشترکان این شبکه باید خودشان تولید کننده محتوا باشند اضافه کرد: خوشبختانه در بحث رشد کمیت تولید علم به حدود 19 درصد رسیده‌ایم که در دنیا رتبه اول را در این زمینه دارا هستیم. همچنین سهم ما از جمعیت دنیا یک درصد است که این سهم در تولید علم1.8 است.

وی افزود: همچنین در شاخص تحصیلات عالیه نیز در رتبه 3 جهانی هستیم. که در سال 2016 با 23 پله ارتقا داشته ایم.

فرهادی ادامه داد: در شاخص دانش نیز در رتبه 24 قرار داریم که این رتبه نسبت به سال 2013 با 40 پله ارتقا همراه بوده است.

واعظی: شبکه علمی کشور کار تبلیغی نیست

واعظی وزیر ارتباطات در مراسم افتتاح دانشگاه علوم پزشکی مجازی با اعلام این خبر اظهار کرد: ایجاد زیرساخت‌های آموزشی در دانشگاه مجازی بسیار مهم است و این بخشی است که اگر دنبال شود فواید زیادی را دارد.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا به سوی آموزش مجازی حرکت کرده‌اند و این مساله به این معنی است که این روش اثر مثبتی داشته است.

واعظی تاکید کرد: در کلانشهرها باید به دنبال این باشیم که وقت دانشجویان بهینه مصرف شود و یکی از راه‌های آن ایجاد آموزش‌های مجازی است.

وزیر ارتباطات گفت: مساله دیگر عدالت آموزشی است که دانشگاه مجازی علوم پزشکی می‌تواند این بستر را در کشور ایجاد کند.

وی با بیان اینکه آنچه در شبکه انتقال کشور از حدود 40 سال گذشته تا ابتدای این دولت ایجاد شده است، اطلاعات داده 900 مگابیت بر ثانیه بوده و در حال حاضر به 10 هزار مگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرده است. یعنی همه آن مجموعه 11 برابر شده است.

واعظی ادامه داد: در سه سال گذشته پهنای باند 626 مگابیت بر ثانیه بوده که الان به 10 هزار مگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرده است یعنی 15 برابر شده است.

200

کد خبر: 802556

وب گردی

وب گردی