ارجاع موضوع تشکیل صندوق صنایع دستی ایران برای بررسی بیشتر به کمیسیون صنایع

نمایندگان مردم در مجلس تشکیل صندوق صنایع دستی ایران برای بررسی بیشتر به کمیسیون صنایع را ارجاع دادند.

به گزارش ایسکانیوز، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 11 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی ماده 8 را برای بررسی بیشتر به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع دادند.

نمایندگان مجلس با 158 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر ارجاع تشکیل صندوق توسعه صنایع دستی ایران را به کمیسیون صنایع و معادن تصویب کردند.

در جریان رسیدگی به این ماده غلامرضا کاتب با استناد به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش حجم دولت اخطار داد که با موافقت نمایندگان روبرو نشد.

همچنین کبیری، لاهوتی، کوچکی نژاد و مصری با استناد به اصل 75 قانون اساسی تاکید داشتند ماده 8 طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی بار مالی برای دولت د ارد اما علی مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت توضیح داد: بار مالی این ماده شفاف نیست و به نظر می رسد دیوان محاسبات نیز به راحتی می تواند بر این صندوق نظارت داشته باشد از سوی دیگر تاکید شده اساسنامه آن به تصویب هیأت وزیران برسد.

در نهایت نمایندگان مجلس با حذف ماده 8 این طرح با 96 رأی موافق، 65 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر موافقت نکردند.

در جریان رسیدگی به ماده 8 اصل ماده نیز تصویب نشد و در نهایت تشکیل صندوق توسعه صنایع دستی ایران به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داده شد.

براساس ماده 8 این طرح به منظور حمایت، توسعه و ترویج صنایع دستی و تشویق و تکریم هنرمندان، پیشکسوتان و فعالان بخش صنایع دستی، «صندوق توسعه صنایع دستی ایران» زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قالب موسسه عمومی غیر دولتی ظرف مدت یک سال پس از تصویب این قانون تشکیل و فعالیت می نماید. منابع صندوق از محل سی درصد درآمدهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اجاره اماکن و فروش بلیط و کمک های بخش های دولتی و غیر دولتی و درآمدهای حاصل از فعالیت های صندوق پس از گردش خزانه تامین می شود. اساسنامه این صندوق به پیشنهاد مشترک سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

تبصره 1- صندوق توسعه صنایع دستی ایران به عنوان موسسه عمومی غیر دولتی محسوب می شود و به قانون فهرست موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی الحاق می شود.

تبصره 2- سی درصد از منابع صندوق کارآفرینی و امید (مهر امام رضا(ع)) با معرفی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مصادیق مواد (1) و (2) این قانون اختصاص می یابد.

302

کد خبر: 802573

وب گردی

وب گردی