تنفس ریزگردها باعث افزایش سرطان ریه می شود/بیماران مبتلا به  آسم بیشتر مراقب ریه های خود باشند

یک متخصص ریه ومجاری تنفسی گفت:ریزگردها باعث افزایش ذرات معلق در هوا می‌شوند که با اضافه شدن آنها به آلاینده‌های صنعتی و آلودگی‌ها شهری می‌توانند آسیب‌های جبران ناپذیری به بدن انسان وارد کنند.

دکتر مرتضی عبداللهی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به نقش ریه در بدن گفت :ریه یکی از ارگان‌های بسیار مهم در بدن انسان است و نقشی حیاتی در حفظ سلامت بدن انسان دارد که بدون آن نمی‌توانیم زندگی کنیم. شاید نتوانیم بدون دست یا کلیه ادامه حیات بدهیم و با دیالیز شدن جبران کار کلیه در بدن را انجام دهیم ولی بدون ریه نمی‌توانیم زنده بمانیم.

سلامت ریه
وی گفت:به وسیله همین ارگان اساسی اکسیژن لازم در خون به مغز و قلب و تمامی اعضای بدن می‌رسد و میزان سلامت ریه افراد بستگی به محیط زندگی و سبک زندگی هر فرد دارد.

عبداللهی باتاکید بر عوامل تاثیر گذار بر سلامت ریه گفت: آلودگی هوای شهری که در آن زندگی می کنید یکی از مهم ترین عوامل سلامت ریه است و دومین عامل مهم بیماری های ریوی می توان به مصرف دخانیات و میزان دود و سموم تولید شده از آن در بدن اشاره کرد.

عوامل به وجود آورنده آلودگی هوای شهر
وی افزود :علاوه بر آلودگی‌های شهری که ناشی از آلاینده‌های صنعتی و دود تولید شده از خودروها و وسایل نقلیه است، به تازگی ریزگردهای خطرناکی وارد هوای ایران شده اند که معمولاً با شروع فصل‌های گرم خشک مهمان هوای کشورمان می شوند. وجود این ریزگردها معضلی خطرناک و جدی به حساب می‌آید که باید به طور اساسی رسیدگی و عوامل دست‌اندرکار این پدیده جوی را شناسایی و نابود کرد.

این متخصص ریه ومجاری تنفسی گفت : براساس نظر کارشناسان محیط زیست تقریباً منشاء اکثر این ریزگردها در ایران خشک شدن زمین و باتلاق‌های عراق است که باعث می‌شود زمین رطوبت خود را از دست داده و خاک آن خشک شود و به وسیله بادهای فصلی که معمولاً از شمال غربی خاورمیانه در فصل تابستان شروع می‌شود و به شهرهای ایران می رسد.این ریزگردها باعث افزایش ذرات معلق در هوا می‌شوند که با اضافه شدن آنها به آلاینده‌های صنعتی و آلودگی‌ها شهری می‌توانند آسیب‌های جبران ناپذیری به بدن انسان وارد کنند.

عملکرد ریزگردها در بدن
عبداللهی در ادامه گفت:متاسفانه این ذرات بسیار ریز هستند و با تنفس به بخش‌های پایینی ریه یعنی نایچه‌ها نفوذ کرده و در آن جا رسوب می کنند و می‌توانند زمان طولانی در سیستم تنفس فرد باقی بمانند. متاسفانه علاوه بر آلودگی شیمیایی این ذرات قطر و اندازه آنها و میزان آسیب بافتی که به ریه می‌رسانند بیشتر است.التهاب و آسیب بافتی به ریه می‌توانند زمینه سرطان و بیماری های خطرناک ریوی که ممکن است مزمن شود و تا پایان عمر گریبان فرد را بگیرد افزایش می‌دهد.

بیماران آسمی چگونه با ریزگردها مقابله کنند؟
وی بیان کرد:افرادی که ریه‌های ضعیف‌تری دارند و به بیماری‌های آسم و تنگی نفس مبتلا هستند باید بیشتر مراقب بوده و در معرض این آلودگی‌ها قرار نگیرند توصیه می‌شود برای حفظ سلامت بیشتر ریه‌ها از ماسک استفاده شود و از ورزش در محیط باز و آلوده پرهیز شود و میزان مصرف مایعاتی مانند آب،شیر و مصرف آنتی اکسیدان ها را در روزهای آلوده بیشتر کنند.

دکتر عبداللهی در پایان توصیه کرد،در صورت مشاهده سرفه‌های مکرر و حتی تک سرفه‌های طولانی که به دارو پاسخ ندهد حتما به پزشک متخصص ریه مراجعه کنید و از پدید آمدن بیماری‌های خطرناک‌تر ریه پیشگیری کنید.

خبرنگار/سولماز ظریفی

704

کد خبر: 802591

وب گردی

وب گردی