اردوغان تظاهرات مخالفان را محکوم کرد

رئیس جمهور ترکیه ضمن محکوم کردن تظاهرات برپا شده از سوی حزب جمهوریخواه، رهبران این حزب را به همراهی با تروریسم متهم کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز شنبه در سخنانی حزب جمهوریخواه را متهم به همراهی با تروریسم کرده است. اظهارات اردوغان در شرایطی است که تظاهرات 3 هفته ای حزب جمهوریخواه موسوم به "راهپیمایی برای عدالت" به نقطه پایانی خود یعنی استانبول نزدیک شده است.

بر اساس این گزارش برخی تحلیلگران سیاسی، تظاهرات 450 کیلومتری از آنکارا به استانبول را که از سوی کمال قلیچ داراوغلو رهبر حزب جمهوریخواه برگزار شده، یک چالش بزرگ برای اردوغان می دانند ولی رئیس جمهور ترکیه آن را مایه بدبختی و تحقیر این حزب ارزیابی کرده است.

رهبر حزب جمهوریخواه ترکیه 15 ژوئن این تظاهرات را آغاز کرد. این تظاهرات پس از آن آغاز شد که انیس بربراوغلو نماینده حزب جمهور یخواه به اتهام افشای اطلاعات طبقه بندی شده به یک روزنامه مخالف دولت ترکیه، به 25 سال حبس محکوم شد.

مخالفان دولت ترکیه قصد دارند این تظاهرات اعتراض آمیز را تا 9 جولای ادامه دهند و نقطه پایانی این تظاهرات گسترده، محل زندانی خواهد بود که بربراوغلو در آن به سر می برد، منطقه‌ای در حومه استانبول.

اردوغان گفت: اگر شما اعتراضی را برای حمایت از تروریست ها و کسانی که از تروریسم حمایت می کنند، آغاز کنید، آنگاه نمی توانید کسی را متقاعد کنید که هدف شما عدالت است. مسیری که از سوی حزب جمهوریخواه ترکیه ترسیم شده، چیزی فراتر از یک مخالفت سیاسی است.

اردوغان در ادامه ضمن متهم کردن حزب جمهوریخواه ترکیه به همدردی با شبه نظامیان کرد و شبکه گولن، گفت: مسیری که از سوی قلیچ دارواوغلو دنبال می شود، در نهایت به سوی قندیل و پنسیلوانیا خواهد بود.

رهبری حزب کارگران کردستان پ ک ک در کوهستان های قندیل مستقر در شمال عراق مستقر شده و فتح الله گولن منتقد و مخالف جدی دولت ترکیه نیز در پنسیلوانیا زندگی می کند. دولت ترکیه بارها گولن را به دست داشتن در کودتای نظامی نافرجام جولای گذشته متهم کرده است.

منبع: تسنیم

306

کد خبر: 802597

وب گردی

وب گردی