سازمان محیط زیست به جای احیا در حال تخریب هورالعظیم است/ نابودی هورالعظیم با ورود پساب کشاورزی و زهاب نیشکر

نماینده مردم آزادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ورود پساب‌های کشاورزی و زهاب‌های نیشکر در حال نابودی هورالعظیم است نه احیای آن گفت: ابتکار و همکارانش در چنین شرایطی چگونه از احیا حرف می زنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، قاسم ساعدی نماینده مردم آزادگان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه احیای تالاب هورالعظیم صورت نگرفته است گفت: اندک آبی که وارد تالاب هورالعظیم می‌شود پساب‌های کشاورزی و زهاب نیشکر است.

ساعدی با اظهار تاسف از اینکه تالاب هورالعظیم در حال از بین رفتن است ابراز داشت: ورود این پساب‌های کشاورزی و زهاب نیشکر زیست موجودات زنده این تالاب را هم به مخاطره انداخته است.
وی با اشاره به اینکه احیای واقعی تالاب هورالعظیم از آزاد سازی آب رودخانه کرخه حاصل می‌شود، خاطر نشان کرد: وقتی هورالعظیم آب ندارد و زمین‌های کشاورزی اطراف رودخانه در دشت آزادگان از کمبود آب در حال نابودی هستند چگونه از احیا حرف می‌زنید؟
نماینده مردم آزادگان در مجلس شورای اسلامی ورود آب از محل دیگری برای احیای تالاب هورالعظیم را محال دانست و گفت: تنها راه احیای هور، رهاسازی آب رودخانه کرخه است تا دشت آزادگان تغذیه شود.
وی ادامه داد: متاسفانه رودخانه کرخه نیمه خشک و تبدیل به نهر فاضلابی شده است که آب آن به زمین‌های کشاورزی هم نمی‌رسد و حتی کشاورزی مردم منطقه را هم فلج کرده است.
ساعدی گفت: سازمان محیط زیست و همکارانش بر چه اساسی شعار می‌دهند و دلشان را به زهاب‌های نیشکر خوش کرده‌اند.
وی افزود: ورود زهاب‌های نیشکر و پساب‌های کشاورزی برای احیای تالاب‌ها مغایر ضوایط زیست محیطی است، در حالیکه ابتکار و همکارانش از احیای هورالعظیم حرف می‌زنند که تنها روش آبگیری آن ورود پساب‌های کشاورزی بوده است.
نماینده مردم آزادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این زهاب و پساب‌های حاوی مواد شیمیایی و املاح بسیاری است و رهاسازی این پساب‌ها تالاب هورالعظیم را به نابودی کشانده‌اند گفت: سازمان محیط زیست باید جلوی ورود پساب‌های کشاورزی را به تالاب بین المللی هورالعظیم بگیرد.
وی گفت: سازمان محیط زیست به جای احیا در حال تخریب هورالعظیم است.

703

کد خبر: 802606

وب گردی

وب گردی