تسهیل تشریفات گمرکی صادرات کالا؛ اشتغالزایی در مرز‌ها و سبک‌سازی در مرکز

تسهیل تشریفات گمرکی صادرات کالا به توسعه اشتغالزایی در مرز‌ها و سبک‌سازی در مرکز کمک کرده است.

به گزارش ایسکانیوز؛ معنای آسان‌سازی تجارت به زبان ساده آن است که مقررات و ضوابط کُندکننده فرآیندهای تجاری تا حدامکان حذف شود و شرایطی برای فعالان این عرصه به خصوص صادرکنندگان و تولیدکنندگان کالاهای صادراتی در حوزه بخش خصوصی فراهم شود تا با کمترین معطلی و هزینه، کالاهای خود را از گمرکات مرزی عبور داده و به مقاصد صادراتی ارسال کنند.
در این میان نقش گمرک، هم به عنوان تنظیم‌کننده روابط و هم تسهیل‌کننده تجارت خارجی حائز اهمیت است و به همین دلیل مسئولان این سازمان طی سال‌های اخیر تلاش وافری را برای ایجاد شرایط یادشده به عمل آوردند و با پیاده‌سازی سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی زمینه آسان‌سازی تجارت را فراهم کرده‌اند.
در این چارچوب، تازه‌ترین اقدام، هدایت انجام امور صادرات به سمت مرز‌ها و کاستن از مراحل اضافی در تشریفات صادرات در گمرکات داخلی است.
بخشنامه اخیر گمرک درخصوص چگونگی ارائه اظهارنامه‌های صادراتی که از هفدهم تیر ماه سال‌جاری به مرحله اجرا درخواهد آمد، به فعالان تجاری اعم از صادرکنندگان و واحدهای تولیدی صادرات محور این امکان را می‌دهد که از تسهیلات فراهم شده استفاده کنند و به کمک سامانه جامع گمرکی کالای خود را اظهار و در مسیرهای سبز و زرد مستقیما و بدون نیاز به پلمپ کالای خود را به سمت مرز‌ها ارسال کند.
این تسهیلات که در راستای توسعه صادرات غیرنفتی، کاهش هزینه‌های صادرات و کمک به بهبود فضای کسب و کار در راستای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی برقرار شده، در واقع سبب اشتغالزایی در مرز‌ها و سبک‌سازی امور در مرکز (گمرکات داخلی) خواهد شد و پاسخی فوری و مناسب به درخواست‌های مکرر صادرکنندگان در جلسات و نشست‌های مشترک آنان با مسئولان گمرک برای رفع موانع و مشکلات صادرات است.
با اجرایی شدن بخشنامه جدید در گمرکات، مسیر اظهارنامه‌های صادراتی در سه بخش کنترل سطح یک (سبز)، کنترل سطح دو (زرد) وکنترل سطح سه (قرمز) در سیستم تعیین می‌شود.
محموله اظهارنامه‌های صادراتی با کنترل سطح یک (سبز) و دو (زرد) و یا اظهارنامه‌های صادراتی متقاضی ارزیابی در محل نیازی به ورود به گمرک مبدأ ندارند و مستقیم به مرزهای خروجی هدایت می‌شوند.
همچنین در تسهیلات جدید فرآیند توزین که پیش از این در گمرک مبدأ انجام می‌شد و معطلی فراوانی برای کامیون‌ها ایجاد کرده بود، نیز حذف شده است. آن‌ها می‌توانند پس از بارگیری از انبار بدون معطلی، مستقیما به مرزهای خروجی حرکت کنند.
‏ در این اقدام جدید گمرک ایران دو فرآیند کارشناسی و ارزیابی ادغام شده و بررسی اظهارنامه‌ها در یک مرحله انجام می‌شود.
افزون بر این، بررسی اظهارنامه‌های سطح دو (زرد) حذف شده و بررسی این اسناد درگمرک مقصد انجام می‌شود؛ بنابراین گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه جدید به صادرکنندگان مسیر سطح دو (زرد) این امکان را داده است که بررسی اظهارنامه و مدارک اسنادی تن‌ها در گمرک مبدأ انجام شود و در گمرک مقصد دیگر نیازی به بررسی نخواهد بود.
براساس بخشنامه جدید گمرک، برای حامل‌های سطح‌های یک (سبز) و دو (زرد) از این پس نیازی به الصاق پلمپ نیست و این فرآیند از این دو مسیر حذف شده است، آن‌ها می‌توانند بدون پلمپ به سمت مرزهای خروجی بروند. کالای صادراتی در مرز بررسی می‌شود و در صورت لزوم پلمپ و از مرز خارج می‌شود، این روند معطلی کالای صادراتی را از مبدأ تا مرز به حداقل می‌رساند.
رئیس کل گمرک ایران بار‌ها بر این نکته تأکید کرده است که کار اصلی گمرک در مرز‌ها است و صاحبان کالا‌ها به خصوص صادرکنندگان می‌توانند از تسهیلاتی که به همین منظور در گمرکات مرزی ایجاد شده استفاده نمایند. چنین کاری علاوه بر تسریع و تسهیل فرآیند صادرات، موجب کاهش هزینه صادرکنندگان می‌شود و مضاف بر آن رونق فعالیت‌های اقتصادی ساکنان مناطق مرزی به دنبال خواهد داشت، همان هدفی که دولت همواره در پی دستیابی به آن است.
اما نکته مهمی که صاحبان کالاهای صادراتی باید کاملاً به آن توجه داشته باشند آن است که با توجه به دوری گمرکات مرزی از گمرکات داخلی، تلاش کنند تا هنگام اظهار کالای صادراتی، همه چیز به طور شفاف و صحیح ارائه شود و مدارک و اسناد گمرکی لازم ازجمله مجوزهای صادراتی به موقع تسلیم گردد تا از دوباره‌کاری و تحمیل هزینه‌های احتمال جلوگیری به عمل آید.
پیش‌بینی صاحب‌نظران و کارشناسان امور گمرکی از اجرایی شدن تشریفات جدید صادرات (۱۷ تیرماه) این است که با توجه به ارسال مستقیم محموله‌های صادراتی به گمرک مرز خروج، برخی از مشکلات کنونی که موجب تطویل تشریفات و بعضاً نارضایتی صادرکنندگان می‌شود، برطرف و گشایش قابل توجهی در فرآیند تجارت خارجی ایجاد شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

402

کد خبر: 802746

وب گردی

وب گردی