هزینه تجهیز پول برای بانک بالا است/ ۵۰ درصد دارایی‌ بانک‌ها منجمد شده است

مدیرعامل بانک مسکن گفت: ۵۰ درصد از دارایی بانک‌ها منجمد شده و امکان گردش در اقتصاد را ندارند.

به گزارش ایسکانیوز؛ محمد هاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن امروز در میزگرد سیاستی مطالبات غیرجاری، دارایی‌های منجمد و راهکارهای اصلاح ترازنامه بانک‌ها در بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با اشاره به حجم دارایی نظام بانکی، طبق آمار اردیبهشت سال 95 اظهار داشت: این دارایی‌ها 1700 هزار میلیارد تومان و مانده تسهیلات 1000 هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: معمولاً گفته می‌شود 45 درصد دارایی بانک‌ها منجمد است که مربوط به اموال تملیکی، مطالبات غیرجاری، مطالبات از دولت و سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و بنگاه‌ها است.

وی ادامه داد: تسهیلاتی که ارائه می‌شود عموماً 50 درصد آن مربوط به امهال، تقسیط یا تجدید است و تسهیلات جدیدی نیست. طبق برآورد 1265 هزار میلیارد تومان از دارایی‌ها کیفیت لازم را برای جریان گردش و نقدی ندارند و از جنس بی‌کیفیت هستند و چه انتظاری داریم که با این عارضه نرخ‌های سود کاهش یابد. مقامات سیاسی عموماً به دنبال کاهش نرخ سود تسهیلات هستند، اما هزینه تجهیز پول بالا است، بنابراین بانک مجبور می‌شود به کسب و کارهایی پول بدهد که ریسک بالا و سود و پول زیاد دارند.

بت‌شکن با اشاره به اینکه نسبت تسهیلات به سپرده در برخی از بانک‌ها 30 تا 40درصد است با طرح این سوال که پس بقیه این منابع کجا رفته است، گفت: به دلیل اینکه تسهیلات با سود 18 درصد صرف ندارد و بانک مرکزی اجازه نرخ بالاتر را نمی‌دهد، این پول‌ها به سمت سرمایه‌گذاری می‌رود.

منبع: فارس

402

کد خبر: 802767

وب گردی

وب گردی