مقصر حملات «پاراچنار» کیست؟/وزارت دفاع افغانستان اتهامات پاکستان را رد کرد

معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در واکنش به اظهارات مقامات پاکستانی مبنی بر استفاده داعش از این کشور برای حمله به «پاراچنار» اعلام کرد که افغانستان تهدیدی برای امنیت هیچ کشوری نیست در عین حال تامین امنیت پاراچنار به عهده ارتش پاکستان است.

به گزارش ایسکانیوز، انفجارهای هفته گذشته طی مراسم روزجهانی قدس در منطقه شیعه‌نشین پاراچنار در ایالت خیبر پختونخوا پاکستان 43 شهید و 300 زخمی برجا گذاشت.

ژنرال «آصف‌غفور» مسئول مطبوعاتی ارتش پاکستان پس از سفر رئیس ستاد ارتش این کشور به «پاراچنار» برای پایان دادن به تحصن مردم این منطقه اعلام کرد که این حمله توسط گروه داعش در خاک افغانستان طراحی شده بود.

وی اظهار داشت که به دلیل عملیات‌های موفقیت‌آمیز ارتش پاکستان در ایالت خیبرپختونخوا و «کورم ایجنسی» گروه‌های تروریستی به مناطق همجوار و نزدیک آن پناه برده‌اند که موقعیت مرزی پاراچنار، این منطقه را به هدف آسانی تبدیل کرده بود.

واکنش افغانستان

از سوی دیگر و در پی این اظهارات، ژنرال «رادمنش» معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد: ما از پاکستان همواره خواسته‌ایم که اگر اطلاعات دقیقی که نشان‌دهنده موقعیت تروریست‌ها باشد به دولت افغانستان بدهد نیروهای امنیتی افغان علیه آنها اقدام خواهند کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: «اما همه می‌دانند که «شورای کویته»، «شورای میرانشاه» و «شورای پیشاور» در حال حاضر در پاکستان آزادانه فعالیت می‌کنند».

ژنرال رادمنش گفت: «همه می‌دانند گروه‌های تروریستی تحت حمایت تسلیحاتی و مالی کجا قرار دارند، ما ارزش ثبات و صلح را می‌دانیم زیرا خود قربانی ناامنی و تروریسم هستیم، افغانستان تمایلی به ناامن سازی سایر کشورها ندارد».

تحصن و اعتراض‌های مردم در پاراچنار

مردم پاراچنار پس از انفجارها در روز قدس تظاهرات و تحصن برگزار کردند اما در پی به خشونت کشیدن این اعتراض‌ها با دخالت نیروهای امنیتی پاکستان نیز دستکم 11 تن کشته شدند.

معترضان با تحصن یک هفته‌ای خواستار برکناری مقام مسئول ارتش در این منطقه شدند اما نیروهای امنیتی پاکستان نیز اجازه دسترسی رسانه‌ها به پاراچنار را گرفته بودند و حتی برخی از مقامات دولت نیز اجازه حضور در پاراچنار را نیافتند.

از سوی دیگر، دفتر نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرده بود: «نواز شریف» برای جلب رضایت خانواده‌های قربانیان حمله تروریستی پاراچنار، 10 هزار دلار به خانواده‌های کشته‌شدگان و حدود پنج هزار دلار نیز به خانواده‌های مجروحان این حوادث تروریستی اختصاص داده است، اما تحصن‌کنندگان تاکید کردند که خواسته اصلی آنها، حضور مقامات عالی دولت و ارتش پاکستان در پاراچنار، مشاهده وضعیت امنیتی شهر و رسیدگی به آن است.

سرانجام، تحصن شیعیان پاراچنار روز گذشته با سفر ژنرال «جاوید قمر باجوا» رئیس ستاد ارتش پاکستان و دلجویی از معترضان پس از 8 روز متوالی پایان یافت.

با این حال ارتش پاکستان حکومت افغانستان را همواره به عدم همکاری در تامین امنیت در مرزهای مشترک متهم می‌کند.

یک مقام عالی‌رتبه ارتش پاکستان نیز به خبرگزاری «آناتولی» گفته است که ارتش پاکستان در مرحله نخست مدیریت مرزی، 43 پاسگاه امنیتی ایجاد کرده و در نظر دارد تا 63 پاسگاه مرزی دیگر را در «کوزدیر»، «باجور»، «مومند ایجنسی» و سایر مناطق خیبرپختونخوا احداث کند.

این مقام پاکستانی مدعی شد که 300 مسیر غیرقانونی برای گذشتن از مرز دو کشور وجود دارد در عین حال ارتش پاکستان نیز حدود 300 پاسگاه امنیتی در امتداد خط مورد مناقشه «دیورند» با افغانستان احداث خواهد کرد.

کارشناسان چه می‌گویند؟

برخی از کارشناسان و مقامات دولتی افغانستان چگونگی حمله به پاراچنار را زیر سوال برده‌اند.

آنها می‌گویند که تامین امنیت این منطقه در دست ارتش پاکستان است بنابراین ارتش این کشور بر اساس منافع سیاسی حمله به منطقه شیعه‌نشین پاراچنار به افغانستان نسبت می‌دهد زیرا افغانستان با احداث یکجانبه تاسیاست نظامی ارتش پاکستان در خط دیورند مخالف است.

کارشناسان افغان می‌گویند که در درگیری‌های گذشته پاراچنار نیز نظامیان پاکستانی نقش داشتند و پیش از این حملات ارتش این کشور نسبت به حضور داعش در حالی هشدار داده که بارها بر خلع سلاح شیعیان این منطقه تاکید کرده بود.

حال با در نظر داشتن این که گروه‌های تروریستی و افراطی که از وهابیت در عربستان هدایت و خط‌مشی می‌گیرند بشدت برای ایجاد جنگ داخلی و فرقه‌ای در پاکستان تلاش می‌کنند اما عدم مقابله جدی حکومت پاکستان با این گروه‌ها نیز به گونه‌ای تایید خط فرقه‌گرایی در پاکستان تلقی می‌شود که آینده وحدت ملی در این کشور را نیز به خطر خواهد انداخت.

منبع: تسنیم

303/300

کد خبر: 802809

وب گردی

وب گردی