کارگاه آموزش روبریک آزمون نگارش و هم ذهن سازی ارزیابان

کارگاه آموزش روبریک آزمون نگارش و هم ذهن سازی ارزیابان این آزمون، ویژۀ هشتادوچهارمین دورۀ دانش افزایی زبان فارسی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در کارگاه آموزشی ارزیابان که امروز در محل بنیاد سعدی برگزار شد، افسانه غریبی، دربارۀ انواع نظام های ارزیابی اعم از نمره دهی کمّی، نمره دهی کیفی و تعیین سطح و تفاوت ­های آنها براساس روش های نوین آموزش جهانی و نیز انواع روبریک ­های ارزیابی مهارت زبانی زبان آموزان سخن گفت.
وی با بیان اینکه امروزه در بیشتر حوزه­ ها، گرایش به سنجش مهارت افراد به جای دانش است گفت: با توجه به برخی کاستی ­های آزمون های چهارگزینه ای مانند تکیه بر سنجش دانش افراد، احتمال وجود جواب­ های شانسی و یا تقلب افراد، در کنار اکثر آزمون­ های دانش، مهارت افراد نیز سنجیده می شود تا ارزیابی عادلانه، معتبر و دقیق تر باشد.
وی افزود: همچنین در برخی از سازمان های آموزشی، نظام ارزیابی کیفی به تدریج جایگزین ارزیابی کمّی می شود. در فرایند ارزیابی آزمون­ های مهارتی بنیاد سعدی نیز، نظام ارزیابی بر اساس روبریک­ های تعیین سطح انتخاب و اجرا میشود
وی خاطر نشان کرد که در فرایند تعیین سطح آزمون ­های مهارتی در این دورۀ دانش افزایی، نظام نمره دهی کمّی مدّ نظر نیست، بلکه تعیین سطح مهارت­ های نگارش و صحبت کردن زبان آموزان براساس روبریک­های تعیین سطح و با توجه به مؤلفه­های هر مهارت انجام می­گیرد. در این راستا برگزاری دوره­ های هم­ ذهن سازی (calibration) برای دستیابی به نتایج عادلانه و پایا ضروری است.

گفتنی است، بنیاد سعدی در هشتادوچهارمین دورۀ دانش افزایی که از هفتۀ جاری برگزار خواهد کرد، تعیین سطح فارسی ­آموزان براساس روبریک­ های تعیین سطح را اجرایی خواهد کرد.

502

کد خبر: 802895

وب گردی

وب گردی