کمرانی: قول می‌دهم دوره آینده روی سکوی جهانی هستیم/ نمی خواستم اجازه بدهم کیمیا در فینال بازی کند اما او غیرت کرد

سرمربی تیم ملی تکواندو بانوان گفت: امیدوارم دختران دیگر این باور را مثل کیمیا داشته باشند و قول می‌دهم دو سال دیگر تیم دختران ما روی سکوی جهانی خواهد بود .

مهرو کمرانی در خصوص عملکرد بانوان تکواندو ایران در مسابقات جهانی اظهار داشت: من برعکس مسابقات کشورهای اسلامی از بچه‌ها خیلی راضی بودم و دلیل آن نیز برطرف شدن مشکلات فنی آنها و داشتن جسارت و شهامت بیشتر بود. اکثر بچه‌ها ما با بازیکنان دارای رنکینگ بازی کردند و این کار آنها را سخت تر کرده بود.

وی تصریح کرد: ملیکا میرحسینی با نورتارتار رنکینگ یک دنیا و قهرمان این مسابقات بازی کرد و اگر اولین ضربه را نخورده بود قطعا بازی را برده بود. ملیکا یک ضربه صورت زد که ما دیگر برخلاف المپیک نمی‌توانیم برای آن کارت بکشیم . ضربه صورت باید در حد ناک‌دان باشد تا د اور شمارش را انجام بدهد و این دیگر به تشخیص داور بستگی دارد و برخی مواقع حتی با وجود شدت ضربه داور حاضر به شمارش نیست. شاید اگر مسابقات با قوانین قبلی برگزار می‌شد میرحسینی در مقابل نور تاتار پیروز شده بود اما با اختلاف دو امتیاز مسابقه را واگذار کرد و من به شدت به خاطر عملکرد جسورانه‌اش از او راضی بودم . او با بازیکن هند نیز خیلی خوب بازی کرد و سیستم راضی‌کننده در مبارزات از خود ارائه داد.

سرمربی تیم ملی تکواندو بانوان در خصوص عملکرد ناهید کیانی گفت: ناهید کیانی رنکینگ سه دنیا را که سابقه حضور در سه دوره المپیک را دارد شکست داد. مسابقات او بسیار سنگین بود و مقابل قهرمان اروپا نیز به پیروزی دست یافت. حریف کیانی در مسابقات کشورهای اسلامی که در دیدار نهایی مغلوب او شده بود در این مسابقات در وزن سوم به مدال طلا دست یافت و ناهید در جهانی در یک وزن پایین‌تر مبارزه کرد.

کمرانی تصریح کرد: کیانی قبل از مسابقات از روی یکی از دستگاه‌ها ورزشی سر خورد و از ناحیه عارضه مادرزادی در پای خود دچار مشکل شد که ما شش روز پای او را گچ گرفتیم . در این مسابقات نیز در دیدار با حریف صربستانی پای او به آرنج حریف برخورد کرد و مجددا از ناحیه آسیب‌دیدگی قبلی دچار مشکل شد و اگر دقت می‌کردید در طول مسابقه یک پای او روی هوا بود و مشخص شد همه کیمیا علیزاده نیستند که با هر آسیب دیدگی مسابقه بدهند . این یک درس برای کیانی بود تا در یک قدم مدال چقدر باید از جانش مایه بگذارد اما با این حال از عملکرد او نیز راضی بودم.

وی با ابراز نارضایتی از عملکرد اکرم خدابنده گفت: اکرم بدترین عملکرد را داشت و دلیل آن نیز به خاطر استرس خیلی زیاد او بود. او به راحتی می‌توانست مسابقه خود را ببرد اما اصلا متمرکز زمین نبود . من از اکرم اصلا راضی نبودم و او می‌توانست خیلی راحت‌تر بازی کند و با توجه به تجربه سالیان سال حضور در گرندپری‌ها و تجربه زمین بهتر ظاهر شود. به هر حال اکرم خدابنده همین است و حرف دیگری در این خصوص نیست.

سرمربی تیم ملی بانوان تکواندو با تمجید از طیبه پارسا گفت: طیبه خیلی خوب است و با وجود متهم شدم به اعزام او از عملکردش بسیار راضی هستم . من از مسابقات آسیایی روی این بازیکن نظر داشتم اما به دلیل زمان کم نتوانستم از حضور او در اردو استفاده کنم. برای مسابقات جهانی من او را به اردو دعوت کردم و مطمئنن یکی از آینده داران تکواندو ایران خواهد بود که من به دنبال جایگزین کردن او در وزن چهار به جای کیمیا علیزاده هستم.

وی در خصوص اینکه پارسا بعد از پیروزی مقابل آسمانی تمرکز خود را از دست نداد، عنوان کرد: او بازیکنی نیست که متاثر از جو و حرف‌ها باشد و یکی از دلایلی که من به او اعتماد کردم همین مسئله بود. او تنها در صورتی تمرکز خود را از دست می‌دهد که در آن روز از لحاظ درونی برهم ریخته باشد و این نیز به خاطر این است که هنوز به طور کامل حرفه‌ای نشده است. این مسابقات اولین حضور او در یک میدانی به این بزرگی بود و قطعا بزرگترین تجربه او نیز بود و قطعا دیگر او را نخواهید دید که به خاطر حرف داور مسابقه خود را قطع کند و به مسابقه ادامه ندهد.

کمرانی در خصوص اینکه گفته می‌شود پارسا و کیانی به دلیل ضعف بدنی از رسیدن به مدال بازماندند، گفت: اصلا اینطور نیست و من کاملا با این نظر مخالف هستم. بدن سازی بچه‌ها آنقدر خوب بود که هیچ کدام در زمین نفس کم نیاورند. پارسا در زمین نفس کم نیاورد و یک ضربه به قفس سینه او در مقابل حریف سوئدی برخورد کرد که او قادر به ادامه مسابقه نشد.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود او به دلیل ناآگاهی از قوانین مسابقات از پارسا خواسته است از روی زمین بلند نشود، عنوان کرد: اگر سرحال بود بود صدای من را می‌شنید که من چگونه از او می‌خواستم از زمین بلند شود و روی پای خود بایستد. اصلا چنین چیزی نیست و این انتقاد مسخره است و اگر کسی مقدار شعور تکواندو داشته باشد می‌داند اصلا چنین قانونی نیست تو خود را بیخودی روی زمین بیاندازی که بگویی حریف ضربه خطا زده است. در صورتی بازیکن می‌تواند خود را روی زمین بیاندازد که ضربه حریف خطا باشد و واقعا توانایی ادامه مسابقه نداشته باشد. از نظر من این واقعا نامردی است که ورزشکار بتواند مسابقه بدهد اما جوری وانمود کند حریف ضربه خطا زده است. هر کسی باید تا آخرین لحظه بجنگد و با توانایی خودش مسابقه را ببرد و من با وجودی که شاید این مسئله یک موضوع حرفه‌ای باشد اما اصلا بچه‌ها را ترغیب به این کار نمی‌کنم.

سرمربی تیم ملی تکواندو بانوان در خصوص عملکرد کیمیا علیزاده گفت: در مورد علیزاده می‌خواهم به کسانی که معتقد هستند تاکتیک او قدیمی است و در این خصوص انتقاد می‌کنند بگویم در المپیک با اصرار من تنه پای راست او را رافتاد و چند امتیاز تنه و آبدولیو کسب کرد. بعد از عمل پای کیمیا نیز من برای او تمرینات نشسته نریو چاگی که ضربه صورت است برای پای او طراحی کردم و نریو چاگی او را راه انداختم. حتی از او در مواقع حضور دوربین‌ها تلویزیونی در تمرینات می‌خواستم از این تاکتیک استفاده نکند تا حریفان انتظار این ضربه را از او نداشته باشند.

وی ادامه داد: ما پله پله جلو رفتیم و اگر نگاه کنید در این مسابقات در هر بازی یکی دو ضربه نریو چاگی پای راست زده است که منجر به برد او حتی در امتیاز طلایی شده است. اگر من به کیمیا نگفته بود از پای راست خود امتیاز بگیرد او در راند طلایی باخته بود . قرار ما این بود در دیدار نیمه‌نهایی فقط او با پای چپ حریف چین تایپه را بگیرد و دلیل آن نیز پای راست این حریف به عنوان پای اصلی بود و با همان پای چپ کیمیا را خراب و دوباره ضربه او را برمی‌گرداند. از کیمیا در این مسابقه خواستم ضربه پای راست نزند چرا که در برگشت ضربه می‌خورد . وقتی به راند طلایی کشیده شد او به من گفت استاد چه کار کنم و من به او گفتم اگر می‌خواهد بازی را ببرد تا مسابقه شروع شد در اولین ضربه پرس راست را بگیرد چون حواس حریف او به چپ کیمیا بود که خدا را شکر کیمیا باهوش است و از بچگی با من بوده است و به من اعتماد دارد و در چند ثانیه این کار را انجام داد.

کمرانی تاکید کرد: کیمیا در این مسابقات از لحاظ استفاده از پای راست خوب بود و مهمتر از همه این که ما 5 ماه روی نریو چاگی پای راست او کار کردیم که خیلی امتیازات از این تاکتیک گرفت. کیمیا قبلا مشت زیاد می‌خورد و در المپیک نیز مشت دریافت کرد اما در این مسابقات اصلا مشت نخورد و ما روی همه این‌ها کار کردیم و اصلا اینگونه نبود در اردو بخوریم و بخوابیم و کیمیا برود آنجا حریفانش را ببرد. ما همه رقبا را آنالیز کردیم .

وی در خصوص عکلکرد علیزاده در فینال خاطر نشان کرد: کیمیا از مسابقه دوم زانوی پای راستش آسیب دید و در دیدار با حریف کانادایی به خاطر تعرق پای راست سر خورد. او یکسال از زمین دور بود و در مسابقه اول و دوم جو مسابقات او را گرفته بود. حریف کانادایی رنکینگ دو دنیا بود و به خوبی کیمیا را آنالیز کرده بود اما پای راست کیمیا خیلی کمکش کرد و این نیز به خاطر این بود که حریف اصلا انتظار ضربه پای راست را از او نداشت. از بازی دوم آسیب دیدگی او شروع شد و هر بازی تشدیدتر شد به طوری که در مسابقه پنجم کاملا لنگ می‌زد و با وجود یخ درمانی و طب سوزنی اوضاع زانوی او خیلی خراب بود. مچ پای راست او نیز از قدیم آسیب داشت و من اصلا نمی‌خواستم اجازه بدهد او در دیدار نهایی به میدان برود و حتی رفتم این مسئله را اعلام کنم که او با آن پای خرایش دنبال من دوید و التماس کرد بازی کند.

کمرانی یادآور شد: من اصلا نمی‌خواستم کیمیا بازی کند چون سلامتی‌اش برای من مهم بود و به او گفتم چه بازی بکند یا نکند نقره جهانی را در اختیار دارد و من جواب همه را خواهم داد و فقط تو بازی نکن که من را قسم داد بازی کند. کیمیا بازی کرد اما واقعا روی پای راست خود نمی‌توانست بایستد و من دیگر ترسیده بودم . از طرفی می‌دیدم اگر اجازه ندهم بازی کند شاید در آینده روی انگیزه او تاثیر منفی می‌گذاشت . اگر یک درصد کیمیا شک داشت که بازی نکند من به او اجازه بازی نمی‌دادم چون واقعا می‌دیدم که تمام بدن او می‌لرزید. کاشکی منتقدان اینگونه کیمیا علیزاده را قضاوت نمی‌کردند و واقعا او مردانگی و غیرت کرد که بازی کرد. من افتخار می‌کنم مربی چنین بازیکن با غیرتی هستم و خوشحال هستم ایران زمین دختری مثل کیمیا دارد و امیدوارم دختران دیگر این باور را مثل کیمیا داشته باشند و قول می‌دهم دو سال دیگر تیم دختران ما روی سکوی جهانی خواهد بود .

سرمربی تیم ملی تکواندو بانوان تاکید کرد: ما شبانه روز در اردوها زحمت کشیدیم و با درخواست خود بچه‌ها ساعت 9 شب یک تمرین اضافه برگزار می‌کردیم که اشکال گیری نام داشت . ما تمام هفته را در خوابگاه بودیم و فقط برخی اوقات پنجشنبه ها به خانه می‌رفتیم و وجدانم راحت است که چیزی کم نگذاشتم. من دلم نمی‌خواهد هر دفعه خودم را اثبات کنم و همه با هم تلاش کردیم و تیممان همدل بود. واقعا می‌شد دو مدال دیگر کسب کنیم و حتی بعد از شکست طیبه پارسا با خدا دعوا می‌کردم چون تا به حال چنین صحنه‌ای ندیده بودم .

کمرانی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم روند رفتاری و غیرت کیمیا را دیگر تکواندوکاران جوان ما الگو کنند و مطمئن باشند چیزی از دیگران کم ندارند .

603

کد خبر: 802914

وب گردی

وب گردی