ریزگردها باعث عفونت های چشمی خطرناک می شوند/ لنزهای چشمی ممکن است بینایی شما را برای همیشه از بین ببرد

یک متخصص چشم گفت:رسوب آلاینده‌ها و ریزگردها بر روی مژه می‌تواند سبب ورود برخی ویروس‌ها و باکتری ها شود که باعث عفونت‌ها شدید چشمی می‌شود و گاهی مستلزم درمان طولانی مدت است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز دکترعلی محمودی متخصص چشم در خصوص آسیب های چشمی حاصل از وجود ریزگردها و آلاینده های خطرناک در هوا گفت: چشم‌ها آسیب‌پذیرتر از سایر اعضای بدن در آلودگی و گرد و غبار هستند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. رسوب آلاینده‌ها و ریزگردها بر روی مژه می‌تواند سبب ورود برخی ویروس‌ها و باکتری ها شود که باعث عفونت‌ها شدید چشمی می‌شود که گاهی مستلزم درمان طولانی مدت است.
محمودی گفت:وجود آلودگی‌ها و اشعه خورشید دو عامل مخرب و آسیب‌زا در فصل تابستان به شمار می‌آیندکه با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب‌ و عینک آفتابی در این فصل می‌توانیم از بروز برخی عفونت‌ها و ناراحتی‌های پوستی حاصل از این عوامل بیماری زا جلوگیری کنیم.

وی در خصوص افرادی که از لنزهای طبی یا لنزهای رنگی استفاده می‌کنندگفت: این افراد باید بیشتر مراقب سلامت چشم خود باشند و کمتر در معرض آلودگی و گرد و غبار قرار بگیرند یا ترجیحاً از لنز در روزهای آلوده استفاده نکنند زیرا وارد شدن ویروس در چشم‌های حساس‌تر می‌تواند خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد و گاهی به تخلیه کامل چشم منجر می‌شود.

او در ادامه گفت:استفاده از عینک طبی یا آفتابی می‌تواند از ورود این ریزگردها و رسوب آنها در چشم جلوگیری کند و خطر ابتلا به عفونت‌های چشمی را کمتر کند.

این متخصص چشم در خصوص انواع عفونت های چشمی گفت:بیشتر عفونت‌های چشمی در ملتحمه چشم اتفاق می‌افتد که بیشتر منشاء اکتسابی دارند.

مصرف لنز در طولانی مدت می تواند سبب نازک شدن قرینه چشم افراد شود . این آسیب می‌تواند باعث حساسیت و عوارض جدی و آسیب‌پذیرتر کردن چشم وگاهی سبب تخلیه چشم شود

انواع عفونت‌های چشمی

دکتر محمودی با اشاره به انواع عفونت های چشمی گفت: یکی از انواع عفونت های چشمی کراتیت های قارچی است بیشترین عامل به وجود آورنده آن محلول‌های نگهدارنده لنزهای چشمی است و نوع دیگر آنکراتینت آمیبی یا اکانتوموبا است که این عفونت بیشتر در افرادی که از لنز استفاده کرده و با آن حمام می‌کنند یا به استخر می‌روند دیده می‌شود.

وی تراخم را یکی از عفونت های رایج دانست و گفت:تراخم یک نوع عفونت چشمی است که عامل آن میکروبی به نام کلامید یا تراکوماتیس است که بیشتر در کشورهای توسعه نیافته مشاهده شده و خطر نابینایی برای فرد مبتلا دارد.

دکتر محمودیگفت :یکی از خطرناکترین عفونت های چشمی اندوفتالمیت است که در این نوع عفونت میکروب به داخل چشم نفوذ کرده و در بیشتر موارد پس از ورود جسم تیزی در حفره چشم یا جراحی‌های چشمی اتفاق می‌افتد.


وی با بیان این مطلب که متاسفانه مصرف لنزهای رنگی در کشورمان بسیار زیاد شده و مشاهده شده برخی از این لنزهای مصرفی فاقد استانداردهای بهداشتی هستند گفت: این امر می‌تواند به تنهایی موجب آسیب‌های جدی و خطرناکی شود. مصرف لنز در طولانی مدت می تواند سبب نازک شدن قرینه چشم افراد شود . این آسیب می‌تواند باعث حساسیت و عوارض جدی و آسیب‌پذیرتر کردن چشم وگاهی سبب تخلیه چشم شود.

متاسفانه مصرف لنزهای رنگی در کشورمان بسیار زیاد شده و مشاهده شده برخی از این لنزهای مصرفی فاقد استانداردهای بهداشتی هستند


این متخصص در پایان توصیه کرد، در روزهای آلوده که میزان ریزگردها و گرد و غبار آلودگی در هوا پیش بینی می‌شود از عینک طبی به جای لنز استفاده شود و در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید از عینک‌های آفتابی استاندارد که مانع رسیدن اشعه uv خورشید به چشم می‌شود استفاده کرد.

خبرنگار: سولماز ظریفی

704

کد خبر: 803032

وب گردی

وب گردی