83 هزار عنوان کتاب  در سال گذشته منتشر شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با همتای آذربایجانی خود با بیان این‌که برگزاری هفته فرهنگی آذربایجان در ایران را آغازی برای تقویت روابط فرهنگی دو کشور دانست، از انتشار ٨٣ هزار عنوان کتاب و برگزاری بیش از ١٠٠ نمایشگاه کتاب در ایران در طول سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار با «ابوالفضل قارایوف» وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان اظهار کرد: روابط سیاسی و اقتصادی در شرایط خاص و تحولات و رقابت ها تغییر می‌کند اما روابط فرهنگی پایدار بوده و تغییرپذیر نیست.

وی ادامه داد: ایران و جمهوری آذربایجان روابط و اشتراک‌های دیرینه تمدنی، فرهنگی، اجتماعی، زبانی و سنتی بسیاری دارند و دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران همواره بر گسترش روابط با این کشور تأکید داشته و دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ٧ دور دیدار و مذاکرات رؤسای جمهور دو کشور در مدت ٤ سال گذشته را شاهدی بر اراده دو کشور برای گسترش روابط در تمامی حوزه‌ها دانست.

صالحی‌امیری با اشاره به ظرفیت‌های موجود در گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور ادامه داد: گسترش روابط بین نخبگان دو کشور و گفت‌و‌گوی فرهنگی میان آن‌ها، همکاری‌های مشترک در زمینه‌های سینمایی، هنری، موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی، گالری‌های هنری، نسخ خطی، نشر و نمایشگاه‌های کتاب و ... از جمله خاستگاه‌های فرهنگی مشترک وسیع دو کشور برای گسترش روابط است.

وی گفت: ایران در سال گذشته در حوزه سینمایی ٣٧٠ جایزه هنری دریافت کرده است و در زمینه نشر نیز ٨٣ هزار عنوان کتاب در ایران منتشر و بیش از ١٠٠ نمایشگاه کتاب برگزار کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به خشونت‌های تروریست‌ها در منطقه و جهان، افزود: تروریسم در حال ارائه تصویری جعلی و خشن از دین اسلام است و باید با تلاش کشورهای اسلامی تصویر واقعی دین مهربانی‌ها را در جهان به نمایش بگذاریم چرا که تروریسم فقط برای ما و سوریه، عراق و لیبی تهدید نیست، بلکه تهدیدی جهانی است و باید از گسترش آن جلوگیری کرد.

در این دیدار «ابوالفضل قارایوف» وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان نیز گفت: حضور ما در ایران به دلیل برگزاری هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در تهران است. برگزاری این هفته‌ها در کشورها به گسترش روابط فرهنگی و هنری منجر می‌شود.

وی افزود: کشور ما تاکنون در حوزه‌های فرهنگی و هنری همکاری‌های بسیاری با جمهوری اسلامی ایران داشته است و رؤسای جمهور دو کشور نیز در ٤ سال گذشته بر گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تأکید داشته و دارند.

وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان ادامه داد: آذربایجان در سال‌های گذشته در زمینه سینمایی جوایزی را دریافت کرده است و در تولیدات سینمایی خود از بسیاری از متخصصان ایرانی کمک گرفته است.

وی بر گسترش دین اسلام و تبلیغ و ثبات آن در جامعه جهانی تأکید کرد و گفت: باید ارزش‌های اسلامی را از طرق مناسب و مجامع بین‌المللی مانند یونسکو تبلیغ کنیم.

«قارایوف» با اشاره به شعار سال کشورش گفت: ما بر همبستگی اسلامی تأکید داریم و برای ارائه ارزش‌های اسلامی به جهانیان گام‌های بسیاری برداشته‌ایم و با همکاری دو کشور می‌توان این ارزش‌ها را به جهان معرفی کرد.

502

کد خبر: 803185

وب گردی

وب گردی