افتتاحیه نشست مشترک آموزش عالی و پژوهش ایران و اتحادیه اروپا برگزار شد

نشست مشترک آموزش عالی و پژوهش جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا ،۱۲ تیر ۱۳۹۶ توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، این نشست با هدف بررسی زمینه‌های گسترش فعالیت‌های علمی و آموزشی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا و با حضور رئیس دانشگاه تهران، مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران کل و مسئولان و نمایندگان علمی اتحادیه اروپا، رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل، در این مراسم گفت: امیدواریم که نتیجه این رویداد بزرگ مفید واقع شود چرا که در نشست اولیه مباحث مهمی مطرح شد که بسیار مفید بودند، و برای پیشرفت‌های بیشتر راه تعامل و همکاری بین دو طرف باز است».

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل خاطر نشان کرد: «همکاری‌های بین ایران و اتحادیه اروپا با موفقیت‌های خوبی همراه بوده و درباره ظرفیت‌سازی و آموزش عالی فعالیت‌های چشمگیری صورت گرفته است، من بر این باور هستم که ظرفیت طرف ایران و برنامه‌های اتحادیه اروپا بسیار بیشتر از چیزی است که تا کنون حاصل شده است».

وی افزود: «حدود ۳۵ سال گذشته تحولاتی برای آموزش عالی ایران اتفاق افتاد که استراتژی و تربیت نیروی انسانی از مهم‌ترین آن‌ها بود».

دکتر سالار آملی با اظهار اینکه ایران و اتحادیه اروپا در حوزه‌های آموزشی مانند تبادل استاد و دانشجو همکاری خوبی داشته‌اند و باید این برنامه‌ریزی گسترش یابد و در حوزه‌های علمی و پژوهشی نیز عملیاتی شود، گفت: «در نظر داریم طی سال‌های آینده و تا سال ۲۰۱۸ همکاری‌های میان ایران و اتحادیه اروپا را در حوزه آموزش عالی و فناوری افزایش دهیم».

دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، این دانشگاه را یک دانشگاه جامع و بزرگ‌ترین دانشگاه ایران توصیف کرد که یکی از اهداف آن اجرای دوره‌هایی است که منجر به اعطای گواهینامه مشترک به دانشجویان می‌شود.

وی گفت: بین‌المللی سازی یکی از سیاست‌های مهم و جدی دانشگاه تهران است و در حال حاضر این دانشگاه دارای بیش از یک هزار دانشجوی بین‌المللی است».

دکتر نیلی احمدآبادی افزود: «دانشگاه تهران با کشورهای مختلفی مانند استرالیا، آلمان، سوئد، چک، فرانسه و ایتالیا مشارکت دارد و برنامه داریم تا دوره‌های مشترک را با اتحادیه اروپا در حوزه‌های مختلف توسعه دهیم».

وی هم‌چنین توسعه طرح شهر دانش دانشگاه تهران را یکی از راه کارهایی در جهت کارآفرینی دانشگاه بیان و عنوان کرد: «یکی از برنامه‌های این دانشگاه توسعه پردیس مرکزی است که از نظر فیزیکی به دو برابر کنونی افزایش می‌باید که بخشی از این فضای فیزیکی به امر پژوهش و فناوری اختصاص خواهد یافت».

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم گفت: «عمدتاً دانشگاه‌های ایران مشخصات ویژه‌ای دارند. علاوه بر دانشگاه‌های دولتی دانشگاه‌هایی در رابطه با تحقیقات و زمینه‌های کیفی فعالیت می‌کنند که لزوماً دولتی نیستند که این دانشگاه‌ها بین ۲۲ هزار تا ۲۳ هزار دانشجو می‌پذیرند».

وی افزود: «در ایران ۵ میلیون دانشجو داریم و حدود ۱۵ دانشگاه در سطح یک هستند که این دانشگاه‌ها در رده دانشگاه‌های بین‌المللی قرار گرفته‌اند که ما معتقدیم می‌توانند با دانشگاه‌های بین‌المللی همکاری ویژه داشته باشند که یکی از این موارد همکاری آموزش مهارت‌ها است».

دکتر شریعتی نیاسر اظهار کرد: «ما فعالیت‌های بین‌المللی را با بسیاری از دانشگاه‌های بین‌المللی در سطح جهان شروع کرده‌ایم و به ویژه با اروپا که هدف ما هستند و در این باره اقدامات مقدماتی صورت گرفته است».

در ادامه این نشست کارگاه‌های آموزشی همکاری‌های آموزش عالی و تحقیقاتی ایران و اتحادیه اروپا برگزار شد و شرکت کنندگان به طرح دیدگاه‌های خود و بحث و تبادل نظر پرداختند. سه شنبه نیز کارگاه تخصصی همکاری‌های آموزش عالی و تحقیقاتی ایران و اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.

201

کد خبر: 803215

وب گردی

وب گردی