آرامستان مربوط به دوره اشکانیان هنوز ثبت ملی نشده است!

دبیر و سخنگوی انجمن میراث‌فرهنگی تاریانای خوزستان گفت: مبلغ 700 میلیون تومان برای مرمت آرامستان کلدانی در نظر گرفته شده اما برنامه مرمت این مکان جزو اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی خوزستان قرار نگرفته است.

مجتبی گهستونی دبیر و سخنگوی انجمن میراث‌فرهنگی تاریانای خوزستان در گفت و گو با ایسکانیوز در رابطه با ثبت ملی آرامستان کلدانی گفت: سه آرامستان کلدانی، لهستانی و ارامنه مسیحی در اهواز است و پیرامون این دو آرامستان یک محوطه باستانی طبیعی ، تاریخی و فرهنگی وجود دارد. پروژه مرمت این آرامستان از دل طرح احیای میدان گردشگری منطقه 7 تاریخی فرهنگی اهواز بیرون آمده و در دل خودش میراث طبیعی، مذهبی، گردشگری صنعتی را به همراه دارد.

وی افزود: به منظور ساماندهی، شناسایی و استفاده از پتانسیل این منطقه تصمیم گرفتیم که این اماکن را ساماندهی و مرمت کنیم. استاندار برای بازدید از منطقه متوجه ظرفیت آرامستان ارامنه، کلانی و آشوری شد و در راستای تبدیل منطقه به یک مکان گردشگری مبلغی برای این پروژه اختصاص پیدا کرد. در این رابطه بلافاصله کار مرمت آغاز شد به دنبال آن هیات عالیرتبه اختصاصی لهستان به همراه معاون و یکی از استانداران لهستان از این آرامستان بازدید کرد تا از مرمتی که انجام شده، رونمایی شود.

این فعال میراث فرهنگی بیان کرد: برای مرمت آرامستان مسیحی، کلدانی و لهستانی با بخش‌های مختلف وارد مذاکره شدیم. کلیسای کلدانی، آشوری و کاتولیک در اهواز همکاری لازم در راستای مرمت آرامستان را به رغم اینکه سالهاست در این آرامستان دفنی صورت نگرفته، پذیرفت. دیوارهای این آرامستان دارای معماری و سنگ‌هایی با قدمت بالا بود که لازم بود مرمت شود. به همین دلیل برای مرمت این دیوار با افراد مختلف وارد مذاکره شدیم. با مراجعه به شهرداری و استانداری استان توانستیم از ظرفیت‌های این دو ارگان استفاده ببریم. در ابتدای امر از تیرماه سال 95 با هزینه کلیسا عملیات مرمت آغاز شد و به تبع آن بازدیدهایی نیز توسط سفارت لهستان از این آرامستان صورت گرفت در این راستا از آنها نیز خواسته شد که اعتباراتی را برای مرمت این بنا اختصاص دهند زیرا عواید آرامستان، مشترک است.

گهستونی ابراز کرد: درخواست مرمت آرامستان را به میراث استان دادیم و مراحل ثبتش انجام شده ولی تاکنون این مکان ثبت ملی نشده است. در سال 1390 در منطقه 7 اهواز یک محوطه تاریخی شناسایی شد که باستان شناسان در جریان بازدیدش، آن را مربوط به دوره اشکانیان دانستند و خوشبختانه توسط شهرداری اهواز و اداره میراث فرهنگی یکسری محافظت ها برای مرمت این آثار انجام شده اما هنوز ثبت ملی صورت نگرفته است.

وی افزود: در رابطه با مرمت این آرامستان، مذاکره‌ای با شهرداری اهواز و منطقه 7 انجام شده و مبلغ 700 میلیون تومان برای ساماندهی این مکان در نظر گرفته شده است اما باید اداره کل میراث فرهنگی خوزستان همکاری های لازم را در این زمینه انجام دهد؛ اما آنچنان که باید و شاید پیگیری‌های لازم صورت نگرفته است.

گهستونی ابراز کرد: به دلیل حجم مشکلاتی که در استان و شهرستان وجود دارد برنامه مرمت آرامستان جزو اولویت‌هایشان قرار نگرفته و از نظر من در این زمینه تعلل کرده اند. البته به تازگی شهرداری به همکاری راغب شده است.

این فعال میراث فرهنگی خوزستان بیان کرد: در منطقه 7 تپه‌ای وجود دارد که با مذاکره با شهرداری درخواست داشتیم که این منطقه تبدیل به یک مکانی برای بازدید باشد زیرا در حال حاضر منبع زباله‌های ساختمانی شده است و قول همکاری برای مرمت منطقه آسیا آباد را نیز داده‌اند. با این همکاری ها می‌توانیم در منطقه 7 شاهد راه اندازی فضاهایی برای گردشگری آتی باشیم. زیرا این منطقه کلیه امکانات گردشگری را دارد همچنین این منطقه دارای یک پارک کوهستان است که می‌تواند مورد بازدید گردشگران قرار بگیرد و چندان از این پارک استفاده نمی‌شود و بهترین مکان است بتواند جزو جاذبه های گردشگری اهواز قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: منطقه اهواز دارای میراث فرهنگی، طبیعی، مذهبی، صنعتی و مردم شناسی است و دارای تنوع سنتی است که می تواند سبب توانمندی زنان منطقه و افزایش آمار اشتغال شود همچنین با ساماندهی این آرامستان تعدادی افراد از جمله نگهبان و باغبان در این مرکز مشغول به کار شده‌اند. معتقدم اگر با استاندار منطقه مذاکره شود استاندار پای کار است با خانم احمدی‌پور مشاور رئیس جمهور و اعلام آمادگی در این زمینه کرده‌اند منتهی اراده در استان برای انجام کار باید به وجود بیاید و ما پیگیر این مسائل در استان هستیم.

گهستونی تصریح کرد: در کنار این آرامستان یک نمایشگاه عکس برگزار کردیم که این نمایشگاه مراحل به وجود آمدن این آرامستان در صد سال پیش است و در یک سال اخیر این مرمت را برای علاقمندان گذاشته شد با عکس‌های مختلف توانستم این مرمت را به انجام برسانیم. در حال حاضر محوطه‌سازی، نصب در، مرمت دیوار، به پایان رسیده و عملیات زه کشی به پایان رسید و در حال حاضر مراحل تولیدی برای نصب پایه برق، آب در حال انجام است.

وی در مورد شخصیت‌های متوفی در این آرامستان‌ها گفت: در اقدامی تمام قبرها را پایش و تا جایی که توانسته ایم اسامی روی قبرها را رصد کنیم. بعضی از قبرها به زبان آشوری هستند که بایستی ترجمه شود. افرادی که در این آرامستان دفن شده‌اند ساکنان قدیمی اهواز هستند و ممکن است در میان افراد عادی در میانشان افراد صاحب منصبی وجود داشته باشد. یکی از کارهای ما بررسی افراد این آرامستان است.

گهستونی خاطرنشان کرد: تعدادی از متوفیان آرامستان لهستانیان مهاجر بوده‌اند. این افراد کسانی هستند که بعد از قتل عامی که در جریان جنگ جهانی دوم در کشورشان صورت گرفت 6 میلیون نفر از مردم این کشور کشته شدند و حدود 200 هزار نفر آنها به سمت ایران مهاجرت کردند. تعدادی از این مهاجران به سمت خوزستان رفتند و بخشی نیز به سمت هند رفتند و بیش از دو هزار نفر در خوزستان، آبادان ، اهواز، دزفول و اندیمشک ساکن شدند و در مدت دو سالی که در اهواز ساکن بودند بخشی از آنها فوت کردند و به دلیل اینکه کاتولیک بودند در آرامستان کاتولیک‌ها دفن شدند البته در حال حاضر شناسایی این افراد جزو اولویت‌هایمان نیست. زیرا ساماندهی آرامستان مهمتر است تا تعیین هویت این اشخاص البته در جریان آماربرداری 100 قبر لهستانی کشف شده که همگی آنها سالم هستند اما تائید اسامی باید با مشارکت سفارت لهستان انجام شود زیرا بخشی از این افراد برای ما شناخته شده هستند و باید توسط شورای کلیسای آشوری نیز تایید شود.

502

کد خبر: 803233

وب گردی

وب گردی