نبود کیارستمی فاجعه است اما آثار او تا نسل‌ها بعد از ما قابل تحقیق است

مراسم نکوداشت عباس کیارستمی در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، عصر امروز، دوشنبه ۱۲ تیرماه مراسم نکوداشت عباس کیارستمی در خانه هنرمندان برگزار شد.
در این مراسم فیلمی از یک‌ مصاحبه با زهرا کیارستمی،‌ مادر کارگردان " طعم گیلاس" پخش شد که شاهد شرافت، خواهرزاده کیارستمی و سازنده این فیلم قرار بود در مراسمی ویژه به بهانه بزرگداشت کیارستمی‌ و با حضور خود او به نمایش درآید؛ تدوین فیلم با همراهی عباس کیارستمی انجام‌شده است.


محمدرضا اصلانی، کارگردان و از حاضران در این مراسم در سخنانی درباره راه‌اندازی کانون پرورش فکری، گفت: در کانون یک‌ مدیریت فرهنگی درباره کودکان و ادبیات کودکان ایجاد شد و شاید از کنار همان مدیریت باشد که الان ماهی سیاه کوچولو را داریم و ادبیات کودکان ایران در آن زمان جایگاه جهانی پیدا کرد.‌
او ادامه داد: بخش سینمایی این مجموعه بعدها افتتاح شد و افرادی چون کیارستمی و احمدرضا احمدی شروع به کار خلاقه کردند. مدیریت کانون در آن دوره باعث کشف یک‌سری استعداد شده و هنر دو دهه را عوض کرد و از ابتذال جلوگیری کرد.

او افزود: اگر این مدیریت نبود شاید کیارستمی با آن ویژگی‌هایی مثل خجول‌بودن که در ما بود، نمی‌توانست کارش را ادامه دهد.
اصلانی درباره نقش مدیریت کانون فکری و ادبی کودکان در آن دوره گفت: در این باره نقش آقای فروزش در مدیریت کانون را نباید فراموش کرد و کانون با مدیریتی‌که‌ داشت به سنگر سینمای ایران تبدیل شده بود.

در بخشی دیگری از مراسم حبیب رضایی با اشاره به علاقه خود نسبت به فیلم های کیارستمی اظهار کرد: من مثل همه مخاطب فیلم های کیارستمی بودم و این شانس را داشتم که چند معاشرت شخصی با او داشته باشم که هربار حیرت و شگفتی من بیشتر می‌شد.
رضایی ادامه داد: آیدین آغداشلو می‌گوید؛ آقای کیارستمی پروای سادگی دارد. این پروای سادگی در همه وجوه آدم‌های بزرگ قابل رصد است از پوشش گرفته تا کلام و لحن و ما تا ابد زیر بیرق کسی همچون کیارستمی‌ هستیم.

این بازیگر سینما افزود: نبود کیارستمی فاجعه است اما آثار او تا نسل‌ها بعد از ما قابل تحقیق است چون رسیدن به پروای سادگی جای کار دارد.
حبیب رضایی تاکید کرد: عباس کیارستمی دغدغه نداشت که خیابانی به اسمش باشد اما ما این دغدغه را داریم که چنین جایی وجود داشته باشد که برای رفتن و ماندن در آنجا کمی ساده‌تر باشیم. هرچند در این بلبشو بعید است فرصتی برای رسیدن به چنین دغدغه‌ای باشد ولی با این حال خوشحالم که او آدرسی از خانه دوست به ما داده که حالا دیگر همه می‌دانیم کجاست.

500

کد خبر: 803256

وب گردی

وب گردی