تجار برای صادرات محصولات کشاورزی گواهی تایید بهداشتی دریافت کنند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی گفت: تجار برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای منطقه گواهینامه تایید حد مجاز باقیمانده سموم دریافت کنند.

به گزارش ایسکانیوز؛ سیدرضا نورانی با اشاره به اینکه بسیاری از کشور‌ها از جمله کشورهای اروپایی در قوانین خود ارائه گواهینامه تاییدیه بهداشتی را اجباری کرده اند افزود: از سال ۲۰۱۳ در پی برگشت محموله صادراتی محصول سیب درختی و کرفس از امارات اتحادیه برای رفع این مشکل اقدام کرد و پس از مراجعه به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت در نهایت با سازمان استاندارد برای نمونه برداری از محصولات و صدور تاییدیه ازجانب این سازمان به توافق رسید و گواهینامه صادر شد.
وی گفت:، اما پس از این اقدام‏، تجار مسئله را جدی نگرفتند در حالیکه باید پیش از صادرات اطلاعات دقیقی از شرایط و قوانین کشور مقصد درباره ورود محصولات کشاورزی داشته باشند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی افزود: متاسفانه رایزن‌های سفارت‌های جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه نیز که باید از شرایط ورود محصولات هر کشور اطلاعاتی داشته باشند و این اطلاعات را به تجار تفهیم کنند نیز از این شرایط بی اطلاع بودند.
وی گفت: بنابراین بی اطلاعی تجار سبب برگشت محموله صادراتی ایران از کشور عمان شد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی افزود: کشور اردن یکی از شرکای تجاری عمان است و این کشور از اردن محصولات کشاورزی وارد می‌کند، اما در پی بالا بودن حد مجاز سموم واردات از اردن را ممنوع کرد بنابراین فرصت مناسبی برای حضور ایران در بازار این کشور پیش آمد که متاسفانه محموله به علت نداشتن گواهینامه لازم برگشت خورد.
نورانی تاکید کرد: متاسفانه به غلط علت برگشت محموله صادراتی در رسانه‌ها وجود سموم در محصول اعلام شد در حالی که علت برگشت، نداشتن گواهینامه تاییدیه بهداشتی بود.
وی گفت: البته انتظار این است که گواهی تاییدیه بهداشتی با مهر وزارت جهاد کشاورزی صادر شود، اما این وزارتخانه اعلام کرد، چون خود ما مصرف کننده سموم هستیم نمی‌توانیم گواهینامه صادر کنیم و باید وزارت بهداشت این گواهینامه را صادر کند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی افزود: به هر حال تلاش کردیم تا مشکل صادرکنندگان را با مراجعه به آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت رفع کنیم، اما سرگردانی تجار و ادامه این روند قطعا به جایگاه ایران در بازارهای جهانی آسیب می‌زند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

402

کد خبر: 803387

وب گردی

وب گردی