طرح بسیار مهم آمایش آموزش عالی باید جدی تر گرفته شود/عدم مهارت بسیاری از فارغ التحصیلان برای ورود به بازار کار

دکتر محمد باقر نوبخت گفت: متاسفانه بسیاری از فارغ التحصیلان  دانشگاه‌ها فاقد هر گونه مهارت برای ورود به بازار کار هستند.

به گزارش ایسکانیوز از شورای عالی انقلاب فرهنگی رئیس سازمان برنامه و بودجه، ضمن بیان این طلب افزود: برای رفع این معضل توجه به "نظام ملی مهارت" الزامی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این زمینه دو رویکرد متصور است؛ مدرک گرایی و مهارت گرایی.

سخنگوی دولت گفت: در حال حاضر نقیصه عدم تطابق رشته‌های دانشگاهی با نیازهای بازار کار را به وضوح مشاهده می کنیم و در این زمینه باید موضوع بسیار مهم "آمایش آموزش عالی" جدی تر گرفته شود.

وی افزود: باید رویکرد "مدرک گرایی" که به صورت مزمن در فرهنگ اجتماعی ما ریشه دارد، را برطرف کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: دولت علاوه بر سرمایه گذاری در جهت افزایش فرصت‌های شغلی، در حال افزایش زمینه مهارت آموزی برای جوانان از طریق طرح کاروزی (کاج) است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دولت در این راستا در شورای عالی اشتغال طرح کارورزی را تصویب کرده و بر این اساس نیروهای جویای کار به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها می توانند در واحدهای تولیدی به صورت کارورزی مشغول شوند و حقوق نیز دریافت کنند.

سخنگوی دولت در پایان نیز گفت: با اجرای این مصوبه فارغ التحصیلان علاوه بر مهارت آموزی، می‌توانند حقوق دریافت کنند و اگر این افراد مشغول بکار شوند دولت تمامی سهم بیمه کارفرما را می پردازد.

200

کد خبر: 803392

وب گردی

وب گردی