ایران و افغانستان و حقابه هیرمند/کابل، منافع خود را در تامین آرامش کشورهای همسایه می بیند

رئیس اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان با تاکید بر لزوم بهبود همکاری دوجانبه و چندجانبه دولت ها برای حل مشکلات زیست محیطی، گفت:دولت افغانستان، تامین منافع خود را در امنیت پایدار کشورهای همسایه به وی‍ژه جمهوری اسلامی ایران می بیند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، شهزاده مصطفی ظاهر روز سه شنبه در حاشیه برگزاری کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار، چالش ها و راه‌ حل‌ها در تهران با تجلیل از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مقابله با ریزگردها، گفت:اگر در خاور میانه و منطقه امنیت پایدار حاکم باشد، منافع همگان تامین می شود.
وی با بیان اینکه افغانستان با کشورهای همسایه خود نظیر ایران، پاکستان و هندوستان روابط برادرانه و دوستانه دارد، ادامه داد:اجازه نمی دهیم برخی بدخواهان، این روابط را تیره کنند.
مصطفی ظاهر با تاکید بر اینکه افغانستان کشوری مستقل است، اضافه کرد:این کشور عضو جامعه بین الملل است و خود را مکلف به اجرای معاهدات بین المللی است.
ایران و افغانستان و حقابه هیرمند
بر اساس اسناد، رودخانه هیرمند با آورد تقریبی سالانه 8.5 ‌میلیارد مترمکعب از کوه‌های غرب کابل سرچشمه گرفته و پس از طی هزار و 50 کیلومتر وارد ایران می‌شود.
رئیس اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان در بخش دیگری از سخنانش در خصوص برخی اختلافات موجود ایران و افغانستان بر سرتامین حقابه هیرمند نیز گفت:لازم است که روسای جمهوری و وزیران امورخارجه دو کشور و دیگر مسئولان بلندپایه در این خصوص مذاکره کرده و با برگزاری نشت های همکاری مشترک، به نتیجه مشخص برسند.
مصطفی ظاهر در بخش دیگری از سخنانش در خصوص انتشار اخباری در رسانه ها مبنی بر اینکه افغانستان حقابه ایران را از این رودخانه نمی دهد نیز گفت:تا آنجا که خبر دارم، دولت افغانستان تا حدی که توانسته است به وظیفه خود در این خصوص عمل کرده است.
توسعه کشت خشخاش، سیاست دولت رسمی افغانستان نیست
رئیس اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان همچنین توسعه کشت خشخاش را بزرگترین صدمه برای بشریت خواند و گفت:این موضوع سیاست دولت رسمی افغانستان نیست.
این پژوهشگر همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، نیروهای بسیاری را در این راه تقدیم کرده است گفت:تریاک از افغانستان به ایران قاچاق شده و از ایران به تاجیکستان، روسیه، وهمچنین از ایران به ترکیه، یونان، آمستردام و دیگر نقاط جهان قاچاق می شود.
وی سیاست رسمی دولت جمهوری اسلامی افغانستان را مبارزه جدی با کشت خشخاش خواند و افزود:توسعه کشت خشخاش، بحران جهانی را افزایش می دهد.
مصطفی ظاهر در پایان سخنانش گفت:بسیاری از مناطق افغانستان که زیر کنترل دولت رسمی افغانستان نیست، خشخاش کشت می شود، مناطقی از افغانستان که زیر کنترل دولت رسمی است، تحت هیچ شرایطی اجازه نمی دهیم که خشخاش کشت شود.
کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار، چالش ها و راه‌ حل‌ها روز دوشنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ، گری لوئیس هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران، نمایندگان 34 کشور که بیشترین تاثیر را از این پدیده گرفته‌اند، در سطح وزرا و کارشناسان در تهران گشایش یافت.
در این کنفرانس سه روزه، وزرا و نمایندگانی از کشورهای مختلف از جمله از کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، چین، آذربایجان، بلژیک، قطر، عمان، کویت، پاکستان، ارمنستان، چاد، عراق، ترکیه، هند، اردن، کره جنوبی، اسلواکی، صربستان و آمریکا حضور دارند.

703

کد خبر: 803397

وب گردی

وب گردی