از تجویز بی مورد و غیر ضروری آنتی بیوتیک دست برداریم

رئیس مرکزمدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کاهش مصرف آنتی بیوتیک و مبارزه با مقاومت میکروبی که جان انسان های زیادی را در معرض خطر قرار داده است، بدون مشارکت مردم و همکاری نزدیک سازمان های مختلف مسئول امکانپذیر نیست و به موفقیت نمی رسد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، محمدمهدی گویا روز سه شنبه در مراسم پایانی اجلاس دو روزه مبارزه با مقاومت میکروبی که با حضور مدیرمنطقه ای سازمان بهداشت جهانی در وزارت بهداشت برگزارشد، افزود: نتیجه مهم این اجلاس در دو روزی که با حضورکارشناسان برجسته بین المللی ازسوئد، سازمان بهداشت جهانی و کشورهای منطقه در تهران برگزار شد، این است که مبارزه با این تهدید بزرگ جهانی بدون مشارکت همه مردم و همه دستگاه ها و همه کشورها امکانپذیر نیست.
وی ادامه داد: نقش پزشکان در این مبارزه بسیار مهم است، باید برای پیشگیری از این تهدید جهانی از تجویز بی مورد و غیر ضروری آنتی بیوتیک دست برداریم، مردم باید آگاه شوند که مصرف خودسرانه آنتی بوتیک نداشته باشند واگر چنین دارویی برای آنان تجویز شد حتما دوز مصرف و مدت مصرف را به دقت رعایت کنند.
گویا گفت: بیمارستان ها مسئولیت سنگینی در این مبارزه دارند و حرف اول را در این مبارزه بیمارستان ها می زنند. باید عفونت های بیمارستانی کنترل شود. سازمان دامپزشکی نیزنقش بسیارمهمی در پیشگیری و کنترل مقاومت میکروبی دارد و باید مصرف آنتی بوتیک در دام ها به میزان قابل توجهی کاهش یابد و کنترل شود.
رئیس مرکزمدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: سازمان حفظ نباتات نیز باید از روند مصرف بی رویه مصرف آفت کش ها و آنتی بیوتیک ها در مزارع جلوگیری کند و حتما باید آزمایشگاه های توانا، مسئول و پاسخگویی در کشور داشته باشیم، در غیر این صورت امکان ندارد بتوانیم در مقابل این تهدید مهم موفق شویم.
وی گفت: سیستم مراقبت از بیماری ها نه تنها در کشور بلکه در منطقه و جهان باید تقویت شود و اگر این کار در سطح جهانی اجرا نشود، یک کشور به تنهایی از پس چنین تهدید بزرگی بر نمی آید.
مقاومت میکروب ها به آنتی بیوتیک باعث می شود بشر در مقابل بیماری های عفونی خلع سلاح شود و خطر بازگشت بیماری های عفونی و واگیر و اپیدمی و همه گیری های مجدد این بیماری ها نسل بشر را تهدید می کند.
اجلاس دو روزه مشورتی مبارزه با مقاومت میکروبی روزهای دوشنبه و سه شنبه با حضور کارشناسان و متخصصان ایرانی و خارجی از کشورهای منطقه و اروپا از جمله سوئد و با حضور محمود فکری، رئیس منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی در وزارت بهداشت برگزار شد.

703

کد خبر: 803481

وب گردی

وب گردی