بزرگترین معضل معماری تهران، رشد قارچ گونه مراکز خرید است/معماری امروز ایران حرفی برای گفتن ندارد

یک طراح و معمار معتقد است: در حال حاضر یکی از بزرگترین معضلاتی که شهر تهران با آن مواجه شده، رشد قارچ گونه مراکز خرید است که با توجه به مساحتی که اشغال  و صدماتی که به خاک منطقه وارد می کنند،  شهر را دچار ناهنجاری خواهند کرد.

به گزارش ایسکانیوز ایزدیار آهی در حاشیه برگزاری اولین سمپوزیوم معماری پویا گفت: این سمپوزیوم در عرصه معماری یک کار نو و جدیدی در معماری ایران محسوب می شود از لحاظ کمی و کیفی می توان گفت برگزاری چنین سمپوزیوم هایی نیاز معماری کشور ماست تا در این زمینه فرهنگ معماری ایرانی بیشتر رواج پیدا کند. من معتقدم بسیار مناسب خواهد بود اگر چنین سمپوزیوم هایی در سطح کشور در حوزه آموزشی و فرهنگی بیشتر برگزار شود.حتی در این زمینه می توان از معماران خارجی دعوت کرد تا در این برنامه ها شرکت کنند تا علاوه بر سخنرانی از نوع تکنیک های ساخت و ساز معماری ، طراحی و ... این افراد استفاده کنیم.

وی با اشاره به چالش های معماری در ایران افزود: زمانی که در معماری مبحث پویا مطرح می شود یعنی این پویایی در تمامی پروسه های معماری از طراحی ابتدایی تا مرحله اجرا باید لحاظ شود. پویایی در معماری بدان معناست که بتوانیم تمامی مباحث اقلیمی ، آب هوا و جغرافیایی مناطق در نظر بگیریم و در ساختمان ها ، المان ها و .. از آن ها استفاده کنیم.

این معمار داخلی ادامه داد:معماران باید یک کاربری مناسب و معماری عملکرد گرا را برای کاربری که از آن فضا استفاده می کنند در نظر بگیرند در معماری پویا باید تمامی این موارد را در نظر گرفت و در مبحث ساخت و ساز فضا آن را لحاظ و مطلوبیت لازم را به کاربر القا کرد .پویایی زمین باید ساده و زیبا باشد و به صورت اکوتک اجرا شود به گونه ای که در آن از معماری سبز و مواد بازیافتی استفاده کرد تا در فضا حل شده و جرئی از زمین محسوب شود اگر خلاف از این موارد عمل شود تمامی فضاهای ساخته شده یک معضل محسوب می شوند.

وی با اشاره به معماری کنونی ایران گفت: در حال حاضر معماری ای که در ایران در حال اجرا است، حرفی برای گفتن ندارد زیرا معماری متعلق به کشور ما نیست این در حالی است که ما در معماری ایرانی حرف زیادی برای گفتن داریم که می توان از این موارد استفاده و با معماری مدرن تلفیق کرد.

آهی بیان کرد: یکی از معضلات بزرگی که در زمینه ساخت و ساز در کشور وجود دارد آن است که فضاها را طراحان و معماران و افرادی که در این زمینه از دانش کافی برخوردار هستند نمی سازند. متاسفانه تمامی ساختمان ها و فضاهایی که اجرا می شوند به جز اینکه به اصطلاح یک بزک را در آنها مشاهده کنیم، حرفی برای گفتن ندارند حتی از لحاظ کاربردی و عملکرد گرایی فضا نکته قابل توجهی در این فضاها دیده نمی شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر بیشتر پروژه ها به صورت سری سازی ساخته می شوند در مناطق مختلف شهر تهران مشاهده می کنید نماها در یک سبک و یکدست ساخته می شود .باید به این مسئله توجه داشت که معماری تنها شامل ساختن یک ساختمان 5 طبقه نیست بلکه فضای شهری تهران نیازمند فضاهای فرهنگی و آموزشی بیشتری است.

این طراح و معمار افزود: در حال حاضر یکی از بزرگترین معضلاتی که شهر تهران با آن مواجه شده، رشد قارچ گونه مراکز خرید است که با توجه به مساحتی که اشغال و صدماتی که به خاک منطقه وارد می کنند، شهر را دچار ناهنجاری خواهند کرد. در حال حاضر متاسفانه معماری که مربوط به انسان ها در زمینه امور اجتماعی و فرهنگی وجود ندارد شهر تهران در حال حاضر به فضاهایی مانند فرهنگسرا،سینما،گالری، پارک و لنداسکیپ و ... بیشتر نیازمند است. در این زمینه معماران باید توجه بیشتری برای ایجاد فضاهایی متناسب با نیاز انسان ها داشته باشند .

وی بیان کرد: اگر به تمامی شهرهای بزرگ دنیا نگاهی بیاندازیم تنها یک یا 2 مرکز خرید در آن ها وجود دارد، اما در شهر تهران مراکز خرید به وفور و قارچ گونه رشد کرده اند، در صورتی که می توان از هزینه های ساخت مراکز خرید، فضاهای آموزشی ، فرهنگی و تفریحی برای مردم ایجاد کرد.

خبرنگار :نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 803495

وب گردی

وب گردی