ممنوعیت مصرف داروهای رشد دامی در کشور/تشدید نظارت برای کاهش مصرف آنتی بیوتیک در دامداری

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، برنامه های این سازمان را برای کاهش و مدیریت مصرف آنتی بیوتیک در دامداری ها اعلام کرد و از ممنوعیت مصرف داروهای رشد دامی در کشور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، مهدی خلج روز سه شنبه در اجلاس دوروزه مقاومت میکروبی در وزارت بهداشت افزود: مقاومت میکروبی به آنتی بوتیک در انسان و دام یک واقعیت است و نمی توانیم آن را انکار کنیم فقط می توانیم آن را به تاخیر بیندازیم یا وقوع موارد آن را کاهش دهیم.
وی گفت: با توجه به مصرف بالای فرآورده های گوشتی و لبنی در بین مردم و نظارت سازمان دامپزشکی بر فرآورده های گوشتی محصولات خام دامی، نقش این سازمان در کنترل مقاومت میکروبی بسیار بالاست. تفاوت کار این سازمان با کار پزشکان در این است که اقدامات پزشکی به صورت انفرادی صورت می گیرد اما سازمان دامپزشکی اقدامات و نگاهی جمعیتی دارد.
خلج افزود: سازمان دامپزشکی برای کاهش مقاومت میکروبی چند استراتژی و برنامه کلی دارد که شامل برنامه ارتقای بهداشت و رفاه حیوانات، نظارت بر تولید، واردات، عرضه و مصرف داروهای حیوانی و نظارت بر چرخه تولید و توزیع فرآورده های خام دامی است.
وی گفت: هم اکنون حدود هفت میلیون رأس گاو، 70 میلیون گوسفند و بز، دو میلیون تن مرغ، یک میلیون تن تخم مرغ، بیش از 70 هزار تن عسل، حدود 9 میلیون تن شیرخام و یک میلیون و 100 هزار تن انواع آبزیان در کشور تولید می شود بنابراین برای کاهش مقاومت میکروبی باید نظارت بسیار دقیقی بر این محصولات داشته باشیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: برای این کار نیازمند یک سازمان حاکمیتی چالاک هستیم تا بتوانیم هم موارد خطر را به سرعت شناسایی کنیم و هم با شناخت و با حضور به موقع متخصصان واکنش سریع و به موقعی داشته باشیم.
وی گفت: بیشترین میزان مصرف آنتی بیوتیک در مرغداری ها و دامداری های شیرده است که باید برای کاهش و کنترل آن واکنش سریع داشته باشیم.
وی ادامه داد: نظارت بر داروهای دامی، کنترل بازار، افزایش آگاهی مردم، نظارت بر دوره مصرف آنتی بیوتیک برای دام ها، اجرای برنامه ها و توصیه های بین المللی، تقویت برنامه نظارت بر ایمنی غذا از مزرعه تا سفره و از مزرعه تا صادرات، تقویت آزمایشگاه ها از جمله برنامه های سازمان دامپزشکی برای کاهش مقاومت میکروبی در کشور است.
خلج افزود: 24 هزار نفر در بخش خصوصی، 8 هزار نفر کادر دولتی در حوزه دامپزشکی در کشور فعالیت می کنند و 300 هزار نفر در زمینه تولید فرآورده های خام دامی از مزرعه تا سفره و صادرات فعالیت و نظارت دارند.
وی از اجرای سیستم نسخه الکترونیک داروهای دامی در کشور خبر داد و گفت: برای تقویت نظارت ها در زمینه کاهش مقاومت میکروبی دو پیشنهاد داریم اول ایجاد شرکت های خصوصی برای نظارت و ممیزی دامداری ها و دوم بازتعریف قوانین و مسئولیت های سازمان های درگیر در این زمینه که امیدواریم در آینده نزدیک با تصویب دولت عملی شود.

703

کد خبر: 803515

وب گردی

وب گردی