آغاز مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر/حضور رئیس مجلس و وزیر کشور در این همایش

مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز سه شنبه 13 تیر ماه دقایقی پیش در سالن همایش غدیر وزارت کشور آغاز شد.

همچنین جمعی از مقامات لشکری و کشوری، سفرا و نمایندگان سیاسی سازمان بین المللی در این مراسم حضور دارند.

علی لاریجانی در این همایش طی سخنانی اظهار کرد: شاید در بین جرایم سازمان یافته کثیف‌ترین نوع، نوع مواد مخدر است، چون قاچاق در زمینه‌های مخالف وجود دارد و آسیب می‌زند حتی به تولید ملی لطمه می‌زند.

وی افزود: اما قاچاق مواد مخدر انسان‌ها را از درون از بین می‌برد و یک به هم ریختگی اجتماعی ایجاد می‌کند.

رییس مجلس در ادامه بیان کرد: مساله قاچاق مواد مخدر و اعتیاد پدیده پلشتی برای جامعه است و جنسش متفاوت است. ما هم گرفتاری در این زمینه داریم. باید اهتمام بیشتر داشت؛ هم حکمرانان چه در زمینه سیاست گذاری و اجرا و هم متفکرانی که سخنشان در جامعه طنین انداز است.

لاریجانی تصریح کرد: گزارش وزیر کشور نشان می‌دهد حرکت‌های مثبت دیده می شود. مساله قاچاق مواد مخدر در جهان و ایران وجوه مختلفی دارد. برخی خرسند کننده و برخی ناراحت کننده هستند؛ لذا با پدیده چند وجهی مواجه هستیم، اما از این که دارای تنوع است نگران کننده است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه کشورهای مختلف باید در موضوع مبارزه با مواد مخدر همکاری داشته باشند گفت: در همسایگی ایران کشور افغانستان به تولید گسترده مواد مخدر و تجهیز لابراتوار تولید مواد مخدر صنعتی مشغول است .

رییس مجلس به تعداد شهدا و جانبازان مبارزه با مواد اشاره کرد و گفت: کشور ما بیش از سه هزار شهید و 12 هزار جانباز در راه موادمخدر تقدیم کرده است اما این اقدامات بدون کمک کشورهای مختلف در صحنه بین المللی کافی نیست.

لاریجانی با اشاره به اینکه وجود لابراتوار در کشور افغانستان نشان دهنده تولید پیشرفته مواد مخدر در این کشور است .

وی تاکید کرد: مجلس با تصویب قوانین مربوط به رسیدگی به آسیب اجتماعی به ویژه مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد در کشور اهتمام جدی دارد و این در بودحه لازم برای مبارزه در نظر گرفته شده است.
رییس مجلس گفت :حضور سه وزیراطلاعات، فرهنگ و آموزش و پرورش در همایش نشان می دهد که مبارزه با مواد مخدر وظیفه همه مسئولان است.

عبدالرضا رحمانی فضلی در ادامه مراسم روزجهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: در دولت یازدهم ۱۱هزار باند قاچاق مواد مخدر شناسایی و منهدم شده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در دوره دولت یازدهم نسبت به سال ۸۸ تا ۹۱، برای کاهش دسترسی به مواد مخدر۸ هزار و ۸۸۰ عملیات و درگیری مسلحانه با باندهای قاچاق انجام و ۱۱ هزار باند را متلاشی شد و بیش از 2 هزار و ۵۰۰ تن انواع مخدر و روان گردان کشف شده است.
رحمانی فضلی با اشاره به اینکه جرایم سازمان یافته صلح و امنیت را در هر جای دنیا به خطر می اندازدگفت: این جرایم زمینه توسعه های مختلف مانند توسعه اجتماعی، اقتصاد، سیاسی و فرهنگی است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در حوزه درمان با وجود ۸ هزار و ۱۰۰ مرکز می توانیم سالانه ۷۸۵ هزار معتاد را پذیرش و درمان کنیم گفت: تاکنون بیش از۸۶ هزار معتاد متجاهر در ۱۸ هزار مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب پذیرش شدند که نسبت به قبل ۱۷۴ درصدی را رشد نشان می دهد.

کد خبر: 803547

وب گردی

وب گردی