عسگری: تغییر تند به تند کادرفنی اتفاقاتی خوبی را رقم نمی‌زند/ باید دست به دست هم بدهیم تا فرد غیر ورزشی در راس تکواندو حضور پیدا نکند

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو ایران گفت: اینکه تند به تند کادر فنی را تغییر بدهیم اتفاق خوبی را رقم نخواهد زد و مشکلی را دوا نمی‌کند.

فریبرز عسگری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی ایسکانیوز، در خصوص عملکرد تیم ملی در بیست و سومین دوره مسابقات تکواندو قهرمانی جهان اظهار داشت: من تا جایی که فرصت شد مسابقات را تماشا کردم و ابتدا باید در بخش بانوان کسب مدال ارزشمند نقره کیمیا علیزاده را تبریک بگویم. کیمیا علیزاده این روزها صف شکن شده است و تمامی اولین‌ها را به نام خود ثبت می‌کند. امیدوارم سایر دخترانمان نیز بتواند این مسیر را ادامه بدهند و افتخارات بیشتری را برای جامعه تکواندو بانوان کسب کنند
وی ادامه داد: در بخس مردان اما ظاهرا زشت و زیبا‌هایی در این مسابقات وجود داشت که شامل نتیجه تا مسائل حاشیه‌ای بود که برای خانواده تکواندو رقم خورد. بحث‌های کارشناسانه‌ای که در زمان برگزار این مسابقات رقم خورد جای تعمل داشت و زشت و زیباهایی داشت. در بخش نتیجه هیچ کسی قصد ندارد چیز کوچکی را بزرگ و چیز بزرگی را کوچک جلوه بدهد.

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو تصریح کرد: قطعا ما به عنوان کارشناس باید نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم و به دور از هرنوع تعصب خاص و هیچانی اظهار نظر کنیم. در بخش کیوروگی ما سال‌ها جایگاه اول یا دوم را به خود اختصاص داده بودیم اما این بار در جایگاه سوم دنیا قرار گرفتیم. این نتیجه هم حسن است و هم برای ما زنگ خطر است. زنگ خطر از این لحاظ که متوجه شویم تکواندو دنیا پیشرفت کرده است و مشاهده می‌کنیم تیم‌هایی تک مدال می‌گیرند که برای ما جای نگرانی دارد چرا که اگر آن‌ها تک مدال خود را در آینده بهبود ببخشنند قطعا شرایط تکواندو ما و گرفتن سکو سخت‌تر خواهد شد.

عسگری یادآور شد: اما در طرف مقابل ما با وجودی که نتوانستیم مدال‌ها قبل را تکرار کنیم اما همچنان تیم هستیم . هیچ کدام از بازیکنان ما مفت نباختند و تا جایی که توان داشتند جنگیدند . بچه‌های ما بازی‌های ابتدایی را بردند و فقط برخی به مدال دست پیدا نکردند اما امتیازهایی را کسب کردند که با جمع شدن انها ما در سکوی سوم دنیا قرار گرفتیم. همیشه مسابقات قهرمانی جهان به صورت امتیازی بوده است اما دیدم برخی دوستان روی رنگ مدال صحبت کردند. همیشه در تکواندو ما اینگونه بوده که در مسابقاتی که کسب سکو به خاطر رنگ مدال است روی امتیازات بحث می‌کنیم و جایی که امتیازی است روی رنگ مدال حرف می‌زنیم.

وی افزود: خواهش من این است هر چیزی را با خودش قیاس کنیم و در مسابقات جهانی به این خاطر که به دنبال این هستند کدام تیم بهتر و تیم‌تر بوده مجموع امتیازات را محاسبه می‌کنند . خدا را شکر ما در مجموع امتیازات سوم شدیم و این در حالی است که ما به عنوان کشوری که در کشتی خود را صاحب این رشته می‌دانیم بارها از سکوهای اول و دوم دور شده و در جایگاه سوم و حتی بعضا روی سکو قرار نگرفتیم اما آنقدر حجمه به قهرمانان و مربیان وارد نکردیم. ما امسال در مسابقات جهانی سکوی سوم دنیا را کسب کردیم و همانگونه گفتم بخش تلخ آن را کارشناسی و مشکلات را پوشش و ایرادها را برطرف خواهیم کرد اما نباید همه خوبی‌ها را زیر سوال ببریم.

سرمربی تیم ملی تکواندو اعزامی به مسابقات داخل سالن گفت: تیم ما سوم جهان شده است و این جای تقدیر دارد و من ضمن خسته نباشید به کادرفنی و ورزشکاران موفقیت‌های بیشتری را در مسابقات آتی برای آنها خواستار هستم. دلم می‌خواهد بیشتر از آنکه به نتایج بپردازم با عزیزانم در خانواده تکواندو صحبت کنم و بگویم واقعا در حال حاضر خراب کردن متوجه همه تکواندو خواهد بود و حواس خود را جمع کنیم خدایی نکرده کاری نکنیم این بچه‌ها دیگر نتوانند خود را بازسازی کنند. این بچه‌ها جوان هستند و درست است که به افتخارات زیادی دست پیدا کردند اما فراموش نکنیم همچنان جوان و دارای روحیات و عواطف خاصی و شکننده هستند. اگر بخواهیم این بچه‌ها ا تخریب کنیم در ماه‌های آینده و در مسابقات گرندپری توان بازسازی آنها را نخواهیم داشت.

عسگری عنوان کرد: اینکه برخی نوک پیکان انتقادات را به تیم ملی نشان رفتند باید بدانند دنیا خیلی گرد است و امکان دارد روزی این پست به خود ما برسد و خودمان سیبل انتقادات دیگران قرار بگیریم. اجازه بدهیم هر چیزی در مسیر خودش پیش برود و از هیجانات کاذب بپرهیزیم و اگر واقعا دلسوز تکواندو و خانواده این رشته هستیم با همفکری مشکلات را برطرف کنیم چون این انتقادات تند و تیز و بعضا مخرب نتیجه جز ویرانی تکواندو ندارد و هیچ کمکی نخواهد کرد.

وی در خصوص عملکرد کادرفنی تیم ملی اظهار داشت: من اعتقاد دارم هر کسی در راس تیم ملی قرار می‌گیرد احتیاج به زمان دارد تا بتواند تفکرات خود را پیاده کند. اگر دوستان منتقد اعتقاد دارند انتخاب کادرفنی اشتباه دارد این انتخاب برمی‌گردد به قبل و روزی که انتخاب انجام شد. اگر چنین اتفاقی افتاده است ما باید آن روز درست تصمیم می‌گرفتیم اما وقتی کمیته فنی ما که متشکل از پیشکسوتان این رشته است که سالیان سال زحمت کشیدند و برای انتخاب سرمربی نشستند و ساعت‌ها بحث و گفتگو کردند تا این کادر عهده دار تکواندو باشد ما باید به عنوان خانواده این رشته اعتماد کنیم تا کادر ما کار خودشان را انجام بدهند . اینکه تند به تند کادر فنی را تغییر بدهیم اتفاق خوبی را رقم نخواهد زد و مشکلی را دوا نمی‌کند.

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو در خصوص انتقاداتی که مبنی بر تغییر در راس کادرفنی تیم ملی صورت می‌گیرد، گفت: راس فدراسیون و مدیریت باید چیکار کند و چه وظایفی دارد؟ برخی اوقات من از انتقاداتی که می‌شونم تعجب می‌کنم چون شرح وظیفه مدیر فدراسیون در بحث تیم ملی این است که بودجه و اعتبارات و خواست‌های کادرفنی را تامین کنند تا بتوانند با فراغ خاطر اهداف و برنامه‌های خود را پیاده کنند و در این زمینه فکر می‌کنم فدراسیون سنگ تمام گذاشته است. با وجود ترافیک کاری و برگزاری مسابقات چون نونهالان، کشورهای اسلامی، مسابقات قهرمانی جهان و تورنمنتی‌های تدارکاتی، فدراسیون در بخش آقایان و بانوان خواسته‌های کادرفنی را تامین و همه چیز مهیا شده است. اگر نتیجه حاصل نشده است باید یک پله پایین‌تر بیایم و در بخش فنی مشکلات را بررسی و واکاوی کنیم.

عسگری تاکید کرد: نباید هر اتفاقی را به قضیه مدیریت ربط بدهیم و بگویم چون مدیریت ایراد دارد نتیجه نگرفتیم. چطور روزهایی که موفقیت حاصل شده هیچ کسی از مدیریت حرف نمی‌زند و ورزشکار در آن نقش داشته است اما حالا که این اتفاق افتاده است و از نظر من نیز کسب سومی دنیا اتفاق عجیبی نیست اینگونه صحبت کنیم. این انتقادات به دور از انصاف است و از اختلافات خانواده تکواندو هیچ کسی بهره نمی‌برد و از دوستانم خواهش می‌کنم منظقی‌تر صحبت کنند. اگر رشته‌های دیگر را رصد کنیم متوجه می‌شویم وقتی در یک خانواده ورزش اتفاقی افتاده است که با تصمیم مسئولان ورزشی منجر به کنار گذاشتن مسئول رشته مربوطه شده است یک مدیر سیاسی جایگزین او شده است و اتفاقات بدتری رقم خورده است. باید دست به دست هم بدهیم مشکلات حل شود تا فرد غیر ورزشی در راس تکواندو حضور پیدا نکند تا شرایط بدتر شود و بعدها بگویم خود پدر مدیر قبلی را بیامرزد و آرزوی گذشته را داشته باشیم.

وی در خصوص انتقاداتی که نسبت به حضور آرش فرهادیان و جایگزینی او به جای ذوالقدر شده است، عنوان کرد: پیرو صحبت قبلی این هم سیستم مدیریتی است و فرهادیان در قسمت سازمان تیم‌های ملی جایگزین ذوالقدر شده است و این پست یک پست مدیریتی است و ما قبلا رئیس فدراسیونی داشتیم که اصلا تکواندوکار نبوده است و آمد فدراسیون را مدیریت کرد. ایشان نیز در بخش مدیریت جایگزین ذوالقدر شده است و این ربطی به بحث فنی ندارد. اگر دقت کرده باشیم در رده نونهالان و نوجوانان مدیر فنی انتخاب شده است و شاید در آینده برای بزرگسالان نیز این اتفاق بیفتد.

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو ایران خاطر نشان کرد: الحق و النصاف فرهادیان نیز کار می‌کند و از وقتی او آمده است ما دیگر با رئیس فدراسیون کاری نداریم و همه نیازهای ما در سریعترین زمان ممکن تهیه می‌شود و با خیالات به برنامه‌ها می‌رسیم . از نظر فنی هم اگر بخواهیم بررسی کنیم فرهادیان سال‌ها رئیس هیئت تکواندو استان خوزستان بوده است و در لیگ برتر تکواندو نیز سالیان سال با تیم مناطق نفت خیز به عنوان بازیکن و مربی فعالیت و حرف برای گفتن دارد اما کارشان به عنوان مدیر سازمان تیم‌های ملی جدا و بسیار خوب است.

603

کد خبر: 803591

وب گردی

وب گردی