ماندگاری و پویایی در عرصه معماری با طراحی مدرسه دوستدار طبیعت

دبیر علمی اولین سمپوزیوم معماری پویا گفت: نزدیک به 35 سال است که در جامعه یاوری 860 مدرسه به صورت مردم نهاد ساخته شده است در این زمینه ما در نظر گرفته ایم مدرسه ای را طراحی کنیم که در تمامی سطوح دوستدار طبیعت باشد تا با این حرکت جریانی از ماندگاری و پویایی را در عرصه معماری آغاز کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، همایش اولین سمپوزیوم معماری پویا شب گذشته در سالن هتل المپیک تهران برگزار شد. مهندس علی راد دبیر علمی این سمپوزیوم گفت: معماری در هر زمان نشان،عزم بشر برای بهتر زیستن بوده،معماری پویا به عنوان هنری جدید به دنبال تغییر است و بر اساس مجموعه نیروهای محرک پایه ریزی شده است.

وی ادامه داد: نزدیک به 35 سال است که در جامعه یاوری 860 مدرسه به صورت مردم نهاد ساخته شده است در این زمینه ما در نظر گرفته ایم مدرسه ای را طراحی کنیم که در تمامی سطوح دوستدار طبیعت باشد،تا با این حرکت جریانی از ماندگاری و پویایی را در عرصه معماری آغاز کنیم.

فرم هر فضا با حرکت انسان ها​ تغییر می کند

پویا میزانی برگزار کننده اولین سمپوزیوم معماری پویا گفت:هم اکنون بابرگزاری این سمپوزیم اهداف بزرگی را برای آینده در سر داریم که بتوانیم کمکی به پویایی معماری در کشور داشته باشیم.
میزانی بیان کرد: معماری پویا ظهور عصری جدید در معماری است که عناصر و اشکال آن ها تغییر می کنند تا هماهنگی بیشتری با افکار و طبیعت داشته باشند. امیدواریم در این زمینه بتوانیم گام های بلندی در راستای معماری پویا در کشور عزیزمان برداریم.

مسئولیت پذیری اجتماعی ملزم به رعایت و پایبندی اجتماعی است

درادامه علی راد مقاله ای استاد ایرج کلانتری قرائت کرد.دکتر آرمین محسن دانشگر فارغ التحصیل دکترای دانشگاه فنی وین در زمینه شکل و تغییر شکل،فرم و ناهنجاری و معماری تغییرات گفت: ساختمان ها یک مکعب مانند قوطی هستند اگر یک فشار به این ساختمان وارد شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟در یک شهر مانند نیویورک با توجه به ازدحام جمعیت چه تاثیری بر ساختمان و شهر خواهند داشت،فرم هر فضا با حرکت انسان ها نیز ممکن است حرکت کنند.
وی ادامه داد: باید بعد انسانی را نه تنها در فرم بیرونی بلکه در درون بنا را در نظر گرفت که فرددر چنین فضایی چه احساسی خواهد شد.

معمار به قانونگذار تبدیل می شود
مهندس آرمتیه رحمانی در زمینه تاثیر تکنولوژی بر معماری گفت: انسان تنها موجودی است که به وسیله هنر و خلق ابزار، قدرت تغییر را دارد.پیشرفت تکنولوژی به دلیل اینکه از جنس انرژی است،قابل دیدن نیست و در نتیجه باعث به وجود آمدن دستگاه هایی شد که به عنوان مثال توانست موسیقی را به هنر تبدیل کند.
وی افزود: در معماری پارامتریک معمار به قانونگذار تبدیل می شود همین طور پیش بینی می شود سیستم های هوشمند تا چند سال آینده جایگزین کارمندان شوند.بعلاوه در بسیاری از معماری ها با استفاده از الگوریتم ها معمار به یک قانون مدار تبدیل می شود.

مسئولیت اجتماعی مختص به زمان خاصی نیست
در ادامه مراسم، دکتر سیروس تابش مدیر عامل بیمارستان نیکان در زمینه مسئولیت های اجتماعی و بنگاه های اقتصادی گفت: مسئولیت اجتماعی مختص به زمان خاصی نیست و در این زمینه بنگاه های مختلفی فعالیت می کنند یکی از گروه هایی که به مسئولیت اجتماعی متعهدند معماران هستند هر شرکتی که هر فعالیتی انجام دهد و در آن منفعت شخصی نداشته باشد، مسئولیت پذیری اجتماعی انجام داده است .
وی افزود: در این زمینه انگیزه اقدام بسیار مهم است زمانی که کاری به طور صحیح انجام شود مسئولیت پذیری اجتماعی صورت گرفته شود که در جوامع بشری بسیار پسندیده است.
مهندس تابش بیان کرد:میزان ارتباط یک سازمان با ارزش های اجتماعی محیطی،شفافیت در اقدامات محیط زیست و محترم شمردن آن در جامعه و روابط فی ما بین کارمندان و رعایت ملزومات قانونی ارتباط مستقیمی دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه مسئولیت پذیری اجتماعی ملزم به رعایت و پایبندی اجتماعی است گفت: یکی از کارهای مهم در این زمینه انجام فعالیت هایی است که تاثیر سوئی بر زندگی دیگران نداشته باشد.

معماری خوب نیازمند سرمایه است
بابک بهراد مهندس معمار و یکی از حامیان این سمپوزیوم گفت:معماری پایدار معماری ای است که مبتنی یر انرژی های تحدید پذیر باشد به عنوان مثال میتوان به طرح مهندس تقارنی در خانه شریفی ها اشاره کرد در طول تاریخ معماری همواره همراه انسان بوده است که معابد، مساجد و ... محیط را تبدیل به فرهنگ می کنند پس معماری با لباس مذهب و ثروت به کمک معماران آمده است در واقع یک معماری خوب نیازمند سرمایه است.

وی افزود: در حال حاضر در شرایط اقتصادی ایران به دلیل پراکندگی ثروت در میان افراد جامعه؛ اقشار مختلفی در کنار شغل خود ساختمان سازی را شغلی پر در امد می بینند در این صورت معماری برای آن ها تبدیل به یک کالا ارزشمند می شود .

بهراد بیان کرد: به دلیل گذر سنت به مدرنیته در جامعه امروز قوانینی شکاف معماری و شهرسازی که طراحی شهری است را پر می کند.

وی افزود: در میان هنرهای هفت گانه معماری جسارت خاصی را می طلبد زیرا هنرهای دیگر در صورت عدم رضایت مخاطب امکان نابود شدن را دارند اما معماری با محدودیت همراه بوده و در واقع فضایی که ساخته می شود قابلیت از میان رفتن را به راحتی ندارند.

صاحبان اصلی برندها مشتریان هستند

علی تفرشی متخصص برند سازی در صنعت ساختمان در ادامه این مراسم گفت: در دنیای امروز برای ایجاد یک برند باید 2 موضوع تمایز و تمرکز مد نظر قرار گیرد یعنی اگر برندی قصد ساخته شدن داشته باشد نمیتواند این 2 نکته را نادیده بگیرد.

وی ادامه داد: صاحبان اصلی برندها مدیران،گروه ها،شرکت ها و... نیستند بلکه صاحبان اصلی آن ها مشتریان هستند در گذشته برندها وظیفه شناساندن خود را به مخاطبان داشتند اما امروزه مردم هستند که یک برند را شکل می دهند.نکته قابل توجه آن است که برندسازی در دنیای امروز،به دلیل شکل انتشار آن به نحوی خاص ،دشوار شده است و باید دقت زیادی در ایجاد آن کرد.
در ادامه مهندس رضا درمان مدیر عامل جامعه یاوری درزمینه مدرسه دوستدار کودک گفت: در حال حاضر یک بیماری خاموش در جامعه ما رخنه کرده و ما در سطح کلان گلایه می کنیم نسل جدید علوم پایه را بلد نیست ،کار گروهی را خوب انجام نمی دهند و با ارزش های انسانی آگاه نیستند اما در این میان چه کسی عهده دار این ضعف ها در جامعه کنونی ما است؟
وی افزود: ما باید باور کنیم که مدیران اینده کشور از دل همین کودکان بیرون می ایند زمانی که ما کهنسال شویم انتظار داریم این افراد سکان جامعه را بدست بگیرند. المان های زیادی در اموزش دانش اموزان تاثیر می گذارد و به همان اندازه تهدید ها اثرگذار هستند.
در پایان از علاقه مندان و معماران دعوت به عمل آمد تا در صورت تعامل در مسابقه مدرسه دوستدار کودک شرکت کنند.

701

کد خبر: 803635

وب گردی

وب گردی