ایران هیچ سهمی در بازار ۷ میلیارد دلاری صادرات ماهی تیلاپیا ندارد

مدیر عامل شرکت دو ملیتی آبزیان آسیا با اشاره به این که ایران هیچ سهمی در بازار ۷ میلیارد دلاری تیلاپیا در جهان ندارد، گفت: علاوه بر آن سالیانه در حدود ۵۰ میلیون دلار فیله تیلاپیا وارد کشور می شود.

به گزارش ایسکانیوز؛مدیر عامل شرکت دو ملیتی آبزیان آسیا با اشاره به این که ایران هیچ سهمی در بازار ۷ میلیارد دلاری تیلاپیا در جهان ندارد، گفت: علاوه بر آن سالیانه در حدود ۵۰ میلیون دلار فیله تیلاپیا وارد کشور می شود.

محمد ابراهیم اسماعیلی، مدیر عامل شرکت دو ملیتی آبزیان آسیا و عضو هیئت مدیره سازمان بین الملی انرژی پاک در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد مقاومتی(مقاومتی نیوز) در خصوص وضعیت تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: تولید تیلاپیا در کشور ما متوقف است و سازمان محیط زیست مجوز نمی دهد.

اسماعیلی افزود: این در حالیست که نزدیک به ۱۴۰ کشور در جهان این تولید ارزشمند را قانونی نموده و گردش مالی بالای ۷ میلیارد دلاری آن را به خود اختصاص داده اند. حتی کشورهایی با منابع آب و خاک ضعیف مثل کویت، امارات، قطر، عمان و عربستان نیز به تولید این ماهی مشغولند.

وی گفت: در مدت ۸ سالی که مولدین تیلاپیا با مجوز محیط زیست وارد کشور شده، تا کنون چندین بار مجوزهایی محدود توسط محیط زیست صادر شده لیکن هر بار مجوز را نادیده گرفته و اخطاریه توقف این فعالیت را صادر کرده اند. در واقع سازمان محترم محیط زیست در بخش آبزیان دچار تشتت فکری شده و این را از مکاتبات، سخنرانی ها، مصاحبه ها و ملاقات های حضوری متوجه می شویم.

مدیر عامل شرکت دو ملیتی آبزیان آسیا گفت: در حال حاضر باعث تاسف است که کشورهایی که بعد از ما شروع کردند، اکنون تولید دارند و ما هنوز منتظریم ببینیم سازمان محیط زیست کی پایش را از روی تولید تیلاپیا بر می دارد. اگر در آینده نزدیک شاهد واردات تیلاپیا از عراق و پاکستان و عربستان و غیره به کشورمان بودیم، نباید آن را به امپریالسم شرق و غرب مرتبط سازیم بلکه برخی از نهادهای داخلی در از بین بردن فرصت های تولید و اشتغال به اندازه کافی ماهر هستند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان واردات فیله تیلاپیا و تولید آن در کشور گفت: از میزان تولید در کشور اطلاعی ندارم چرا که تولید در بافق یزد به صورت تحقیقاتی بوده و رقم قابل توجهی نیست. برخی از تولیدات پنهانی هم وجود دارد که اطلاعاتی از میزان آن وجود ندارد.

اسماعیلی افزود: در خصوص واردات فیله تیلاپیا بر اساس گزارشات منتشره سالیانه حدود ۵۰ میلیون دلار واردات داریم. در واقع این خروج ارز بسیار دردناک است چرا که تولید ماهی تیلاپیا ساده تر از ماهیان دیگر پرورشی در کشور است و توان فنی و اجرایی تولیدکنندگان ما به راحتی می تواند جایگزین داخلی را تقدیم بازار مصرف نماید.

وی در پایان گفت: هم اکنون تولید کنندگان آبزیان کشور در سطح بین المللی فعالیت دارند و سالیانه بیش از ۴۰۰ میلیون دلار صادرات شیلات داریم. تولید ماهی تیلاپیا در داخل حتی بسیار بیشتر از آنچه وارد می شود، کاری ارزشمند است که در راستای حفظ منافع ملی و اقتصاد مقاومتی می باشد. امیدواریم سازمان محترم حفاظت محیط زیست این فرصت تولیدی و جایگزینی تولید داخلی را که اشتغال زایی بالایی نیز دارد، از صنف آبزی پروران دریغ کنند.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 803636

وب گردی

وب گردی