آب سد ستارخان در مقایسه با سال گذشته ۲۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است

فرماندار اهر از کاهش ۲۰ میلیون مترمکعبی آب سد ستارخان شهرستان اهر در سال جاری خبر داد، گفت: امسال از لحاظ منابع آب با محدودیت‌هایی روبرو شده‌ایم.

به گزارش ایسکا نیوز، سید محمد عابدی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در زمان کنونی کمبود آب در دنیا به بحران تبدیل شده و تاکنون در شهرستان اهر 5 سال از دوران خشک‌سالی را سپری کرده‌ایم و این خشک‌سالی تا 15 سال دیگر نیز ادامه خواهد داشت و به لحاظ اینکه برخی کشورها از جمله ترکیه از جنگ عراق و سوریه جهت احداث سد بر روی رود فرات سوءاستفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی از این پس به دلیل اینکه با شهرستان اهر با تنش آب مواجه شده آبیاری فضای سبز را ممنوع اعلام کرده‌اند و علت خشکی فضای سبز در سطح شهر این است که با کمبود آب روبه‌رو هستیم.

فرماندار اهر بابیان اینکه بحران کم‌آبی تنها مختص به شهرستان، استان و یا کشورمان نیست بلکه کل جهان با بحران تنش آبی مواجه است، گفت: امروز که به دلیل کم‌آبی دستور داده‌اند که آبیاری چمن قطع شود اگر مردم در مصرف آب نهایت صرفه‌جویی را نکنند شاید در آینده آبی برای استفاده در بخش کشاورزی پیدا نکنیم.

عابدی از کاهش 20 میلیون مترمکعبی آب سد ستارخان شهرستان اهر در سال جاری خبر داد، افزود: میزان آب ذخیره‌شده در سد ستارخان اهر طی سال جاری و در مقایسه با سال گذشته 20 میلیون مترمکعب کاهش‌ یافته و امسال از لحاظ منابع آب با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه مبنای احداث سد ستارخان شهرستان اهر تأمین آب شرب منطقه است، اظهار کرد: اگر خدای‌ناکرده در مصرف آب صرفه‌جویی نشود و سال آینده اعلام کنند که میزان آب سد ستارخان 30 میلیون مترمکعب کاهش‌یافته به‌منزله این است که زنگ خطر کمبود آب شرب به صدا درآمده است.

فرماندار اهر تأکید کرد: هیچ‌چیزی جایگزین آب نمی‌شود و شاید در آینده شرایط به‌طوری باشد که حتی نتوانیم آب مورد نیاز را تأمین کنیم، کشورهایی که در وسط دریا هستند نیز با بحران آبی مواجه‌اند و در تأمین آب شرب به دلیل شور بودن آب دریا مشکل‌دارند.

عابدی صرفه‌جویی در آب را وظیفه شرعی تمامی اقشار مردم دانست، خاطرنشان کرد: تجهیز باغات به سیستم آبیاری تحت‌ فشار یا همان قطره‌ای یکی از راه‌های مقابله با کم‌آبی بوده و در عین حال همگان وظیفه‌داریم که در این شرایط بحرانی در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

کد خبر: 803654

وب گردی

وب گردی