اوج حساسیت در انتخابی تیم ملی کشتی آزاد

رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است که در این میان علاقه‌مندان به کشتی برای دیدن مبارزات خصوصا در وزن 86 کیلوگرم لحظه‌شماری می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز، چکیده بهترین های کشتی ایران اعم از گمنام و عنوان دار برای رسیدن به دوبنده تیم ملی در رقابت های جهانی ۲۰۱۷ پاریس قرار است در رویدادی جذاب، سخت و نفسگیر به نام انتخابی تیم ملی روزهای پنج شنبه و جمعه هفته جاری در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی به مصاف هم بروند.
بر اساس قانون فرآیند انتخابی تیم های ملی کشتی، نفرات اول تا سوم رقابت های گروه "الف" و رقابت های عمومی قهرمانی کشور، نفرات اول و دوم گروه "ب"، نفرات اول گروه "ج"،مدال آوران جهانی و المپیک، قهرمانان رقابت‌های آسیایی و بازی های همبستگی اسلامی به همراه مدال آوران جهانی رده جوانان و البته نفرات مستعد مورد نظر شورای فنی تیم های ملی جواز حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم های ملی کشتی را بدست آوردند.
علاوه بر این کشتی گیران مطرحی که بدلیل مصدومیت و البته منوط به تایید کمیته پزشکی فدراسیون کشتی نتوانستند در این مراحل حاضر شوند نیز می توانند در این رقابت ها پس از تایید شورای فنی به روی تشک بروند.
در مجموع تعداد 90 کشتی‌گیر آزادکار جواز حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی را بدست آوردند که از این میان تاکنون نفرات مطرحی چون حسن رحیمی دارنده مدال طلای جهان و برنز المپیک در وزن 57 کیلوگرم ،سید احمد محمدی دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان در وزن 65 کیلوگرم و رضا یزدانی دارنده 2 مدال طلای جهان در وزن 97 کیلوگرم بدلیل مصدومیت غایبان بزرگ این رویداد هستند. اما در غیاب این نفرات، چهره های سرشناس دیگری هستند که رقابتها را داغ و حساس می کنند.
با توجه به فاصله اندک 45 روزه از برگزاری رقابت‌های انتخابی تا مسابقات جهانی فرانسه،کادر فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی فرصت چندانی برای اعزام نفرات برتر به تورنمنت خارجی برای ارزیابی دوباره آن ها را در اختیار ندارد و همین موضوع اهمیت و حساسیت این رقابت‌ها و چگونگی عملکرد نفرات شاخص مقابل نفرات جوان و گمنام را بیش از پیش می کند.
پس از بررسی نفرات حاضر در انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی، اینبار نفرات حاضر در انتخابی تیم ملی کشتی آزاد و عناوین و افتخاراتشان مورد بررسی قرار گرفتند که در ادامه می‌خوانید:
وزن 57 کیلوگرم: نبرد بدون فرمانده!
رضا اطری، محمد طهماسبی زاده، روح اله نعمتیان، علیرضا حاتمی، نادر حاج اقا نیا، حبیب اله سهرابی لر، سجاد صالح پور،علیرضا رستگار، امید جلالی بهار، حمید خلیلی، یاسر حیدر قلی نژاد و حسن رحیمی، 12 آزادکار این وزن هستند که مجوز حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی را بدست آوردند.
بی شک سردمدار وزن سبک تیم ملی طی سال‌های گذشته کسی نیست جز حسن رحیمی دارنده مدال‌های طلای جهان و برنز المپیک که بدلیل مصدومیت اعلام کرد نمی‌تواند در این رقابت‌ها حاضر شود تا مدعیان دیگر این وزن نفس راحتی بکشند. این در حالیست که وی به همین دلیل از حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا و بازی‌های همبستگی اسلامی صرفنظر کرد.
در غیاب رحیمی و البته یونس سرمستی که بدلیل عملکرد ضعیف با تنبیه شورای فنی و کادر فنی تیم ملی نتوانست مجوز حضور در این رقابت‌ها را بدست بیاورد، رضا اطری که 2 ماه پیش به سختی برنز آسیا را گرفت، بیشترین شانس برای رسیدن به عنوان قهرمانی انتخابی تیم ملی دارد.
سایر نفرات همچون حاج‌آقانیا و جلالی‌بهار نیز از باتجربه‌های این وزن به حساب می‌آیند و باید دید کشتی‌گیران این وزن در غیاب رحیمی چه نمایشی خواهند داشت.

وزن 61 کیلوگرم: اسماعیل‌پور بدنبال طلسم شکنی
ایمان صادقی، محمد ملکی، محمد نامجو مطلق، رضا قنبرزاده، امیر فتاح، مهران نصیری، پژمان جوربنیان، بهزاد بهروزی راد، بهنام احسان پور، مسعود اسماعیل پور و پیمان بیابانی، 11 آزادکار جوان و باتجربه این وزن هستند که در کارزار انتخابی به روی تشک می‌روند.
باسابقه‌ترین آزادکار حال‌حاضر ایران که کماکان با انگیزه در تمرینات حاضر می‌شود و به دنبال پوشیدن دوبنده تیم ملی است، کسی نیست جز مسعود اسماعیل‌پور.
از سال 2004 که اسماعیل‌پور در مسابقات نوجوانان آسیا به عنوان چهارم رسید تا بازی‌های همبستگی اسلامی که اخیرا به مدال برنز رسید، سهم این کشتی‌گیر از افتخارآفرینی برای ایران، 2 طلای نوجوانان و جوانان آسیا،3 طلا و یک نقره و یک برنز بزرگسالان آسیا،یک طلای جوانان جهان،یک طلای بازی‌های آسیایی، نقره و برنز بزرگسالان جهان و بالاخره برنز بازی‌های همبستگی اسلامی است تا وی با کوله‌باری از افتخار و تجربه شاید بدنبال حضور در مسابقات جهانی و شکستن طلسم طلای جهان باشد.

بهنام احسان‌پور دیگر آزادکار باتجربه این وزن است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مهمترین بخت رسیدن به دوبنده تیم ملی نیز محسوب می‌شود. احسان‌پور نقره و برنز نوجوانان آسیا، طلای جوانان جهان، 2 نقره و یک طلای بزرگسالان آسیا را در کارنامه خود دارد.وی دو مرتبه سابقه حضور در مسابقات جهانی را دارد، یک مرتبه در سال 2015 لاس‌وگاس که با نمایشی ضعیف به عنوان هجدهم رسید و یک بار نیز در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی در سال 2016 پنجم شد. او نیز درصدد سومین حضور در مسابقات جهانی و مدال آوری در پاریس است.
ایمان صادقی دارنده 2 طلای جوانان جهان و یک طلای بزرگسالان آسیا دیگر مدعی این وزن است که عملکرد ضعیف او در تورنمنت‌های خارجی اخیر مانند عنوان سی‌ونهم در جام ایوان یاریگین،دوازدهمی در گرندپری پاریس و سیزدهمی در جام مدوید باعث اعتراض کارشناسان نسبت به عملکرد ضعیف وی و علت فرصت‌های بیشمار کادرفنی تیم ملی به او شده است.باید دید صادقی اینبار در انتخابی تیم ملی چه نمایش خواهد داشت و آیا پاسخ منتقدان را با نمایشی چشمگیر خواهد داد؟
پیمان بیابانی آزادکار جوان ایران بواسطه طلای جوانان جهان و سومی در رقابت‌های قهرمانی کشور گروه الف، مجوز حضور در این رقابت ها را بدست آورد تا در کنار مهران نصیری از دیگر مدعیان این وزن باشد.

در میان نفرات این وزن، مسعود اسماعیل‌پورو بهنام احسان‌پور بنابر صلاحدید شورای فنی و با بند و تبصره تحت عنوان موارد خاص جواز حضور در این رقابت‌ها را بدست آوردند.

وزن 65 کیلوگرم: میثم نصیری، شانس نخست

محمد مهدی یگانه جعفری، مصطفی آقاجانی، نوید زنگنه، سامان بهاری، میثم حیدری، سیاوش احمدزاده، مصطفی ابراهیمی، میثم نصیری، فرزاد عموزاده، مرتضی قیاسی و سید احمد محمدی، 11 آزادکار این وزن هستند که در این بین سیداحمد محمدی شاخص‌ترین چهره این وزن با تایید کمیته پزشکی جواز حضور در انتخابی را بدست آورد اما هر چه تلاش کرد نتوانست به شرایط مناسب برسد تا قید حضور در این رقابت‌ها را بزند.
میثم نصیری مهمترین شانس این وزن برای رسیدن به دوبنده تیم ملی است. نصیری پیش از المپیک در رقابت‌های انتخابی موفق به شکست سید احمد محمدی مصدوم شد تا بر خلاف انتظار نماینده ایران در ریو شود.وی بیشتر به لحاظ روانی آماده حضور در المپیک نبود و در نهایت با نمایشی ضعیف از دور رقابت‌ها کنار رفت.
نصیری سال‌ها پشت درهای تیم ملی بود تا اینکه در رقابت‌های قهرمانی آسیا 2016 به مدال طلا رسید، سپس با پیروزی مقابل محمدی مصدوم در انتخابی تیم ملی ، عازم المپیک ریو شد اما در رده پانزدهم ایستاد.او اخیرا مدال برنز آسیا و طلای همبستگی اسلامی را بر گردن آویخت.
مرتضی قیاسی و یگانه جعفری هم از دیگر مدعیان این وزن محسوب می‌شوند.

وزن 70 کیلوگرم: حسین‌خانی و رشیدی، مدعیان اصلی
حامد رشیدی، اصغر جبلی، فرزاد کولیوند، مسعود کمروند، تیمور گنجعلیها، سعید صالحی، سعید داداشپور، جمال عبادی، سید مهرشاد اکبری و مصطفی حسین خانی، 10 کشتی‌گیر دارای مجوز برای حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی هستند

مهمترین بخت رسیدن به دوبنده تیم ملی در این وزن مصطفی حسین‌خانی آزادکار با تجربه ایران است که مدال برنز جهان در سال 2016 را بر گردن آویخت و دو طلای آسیا را نیز در کارنامه خود دارد.وی اینبار به دنبال کسب مدالی خوشرنگ‌تر در رقابت‌های جهانی 2017 است. البته حامد رشیدی هم رشد چشمگیری داشته و می تواند حرفهایی برای گرفتن داشته باشد.


وزن 74 کیلوگرم: مدعیان هم سطح


پیمان یاراحمدی، رضا افضلی، حمید رضا زرین پیکر، سید علی موسوی، یاشار کلوانی، محمد زارعی، جمال رمضانی، محمد رضا خدر، امید حسن تبار، حسین الیاسی، مصطفی قیاسی و احمد بذری، 12 آزادکار این وزن هستند که نمی‌توان هیچکدام را بخت اصلی این وزن نامید.
یاراحمدی طلای آسیا و برنز نوجوانان جهان،برنز جوانان جهان و آسیا و طلای بزرگسالان آسیا را در کارنامه خود دارد. وی اخیرا نمایش ضعیفی در بازی‌های همبستگی اسلامی داشت و به عنوانی بهتر از هفتمی نرسید تا انتقادات زیادی به نحوه عملکردش وارد شود. وی نیز بدنبال اولین حضور در جهانی بزرگسالان است تا خود را به کادر فنی تیم ملی نشان بدهد.
افضلی باسابقه‌ترین آزادکار این وزن است که مدال طلای نوجوانان، جوانان و بزرگسالان آسیا را در کارنامه خود دارد. وی سابقه یکبار حضور در مسابقات جهانی آن هم در سال 2014 را دارد که به عنوانی بهتر از سیزدهمی نرسید.وی به تازگی و پس از قهرمانی در تورنمنت اوکراین، نمایش ضعیفی در تورنمنت بلغارستان داشت و در جایگاهی بهتر از بیست و پنجمی قرار نگرفت.
احمد بذری کشتی‌گیر جوان تیم ملی نیز با نقره جوانان جهان در سال 2016 و 2 طلای آسیا در این رده از مدعیان جوان این وزن به حساب می‌آید.


وزن 86 کیلوگرم: اوج هیجان با حضور چهره‌ها

مجتبی گلیج، علیرضا کریمی، وحید شاه محمدی، حنیف باقرزاده، اسماعیل محمودی، نادر حامدی پور، محمد جواد ابراهیمی، کامران قاسم پور، عزت الله اکبری و حسن یزدانی، 10 آزادکار حاضر در حساس‌ترین،جذاب‌ترین و سنگین‌ترین رقابت انتخابی تیم ملی هستند،جایی‌که حسن یزدانی اعجوبه کشتی ایران و دارنده مدال‌های نقره جهان و طلای المپیک ریو مهمترین بخت پوشیدن دوبنده تیم ملی است. برنز نوجوانان آسیا، نقره نوجوانان جهان، طلای جوانان جهان و آسیا و قهرمانی در بازی‌های همبستگی اسلامی از دیگر افتخارات نابغه کشتی ایران است.
دیگر مدعی این وزن علیرضا کریمی نفر سوم جهان در سال 2015 است. 2 طلای آسیا و نقره نوجوانان جهان، طلای جوانان جهان و آسیا و 2 طلای بزرگسالان آسیا از دیگر عناوین کریمی است. وی در المپیک 2016 نمایش خوبی نداشت و در نهایت در رده هفتم قرار گرفت تا دوران پرفراز و نشیبی داشته باشد. کریمی پس از قهرمانی آسیا اینبار با روحیه‌ای مضاعف به دنبال پیروزی مقابل یزدانی و ابراهیمی است تا صاحب دوبنده تیم ملی شود.
دیگر مدعی بسیار جدی این وزن محمدجواد ابراهیمی است، کشتی‌گیری که علی‌رغم علاقه کادر فنی برای کشتی در یک وزن بالاتر رغبتی از خود نشان نداد و به گفته خودش در پی این است با مدال جهانی از این وزن خداحافظی کند.
طلای جوانان جهان و آسیا از عناوین این کشتی‌گیر است.ابراهیمی اخیرا در جام یاریگین و در حضور بزرگان کشتی روسیه به مدال نقره رسید اما پس از آن در جام بالاوادزه نمایش ضعیفی داشت و در رده هشتم قرار گرفت.
بی شک رقابت میان یزدانی، کریمی و ابراهیمی می‌تواند زیباترین و مهیج‌ترین مبارزات این رقابت‌ها نام گیرد،جاییکه ممکن است هر اتفاقی بر خلاف انتظارات بیفتد. علاقه‌مندان به کشتی بی‌صبرانه منتظر مشاهده رقابت‌های این وزن هستند. البته نباید مجتبی گلیج را هم در این وزن فراموش کرد که می تواند برای هر کشتی‌گیری دردسرساز شود
کامران قاسم‌پور و عزت‌الله اکبری نیز از دیگر مدعیان این وزن هستند که حضورشان به جذابیت هر چه بیشتر این وزن کمک می‌کند.


وزن 97 کیلوگرم: تلاش برای جانشینی کاپیتان مصدوم
امیر محمدی، جمال میرزایی، حسن رحیمی، حمید کمروند، امیر حسین میر باباشاهی، احسان امینی، الیاس بختیاری، حسین رمضانیان، عباس طحان، رضا یزدانی و حسین شهبازی، 11 کشتی‌گیر دارای سهمیه هستند.
رضا یزدانی دارنده 2 مدال طلای جهان و چهره محبوب کشتی ایران بدلیل مصدومیت با تایید کمیته پزشکی جواز حضور در این رقابت‌ها را بدست آورد اما انجام عمل جراحی و دور بودن از شرایط مناسب باعث شد وی شاخص‌ترین غایب این رقابت‌ها نام گیرد.مصدومیتی که مانع از این شد تا وی به حقش که همان خوشرنگ‌ترین مدال المپیک است برسد تا همچنان در حسرت مدال المپیک بماند.احسان امینی نیز به تازگی از دنیای کشتی خداحافظی کرد تا دومین غایب این وزن باشد.

امیر محمدی و عباس طحان دو چهره نسبتا مطرح این وزن هستند که در فکر حضور در پاریس هستند.
اما چهره جدید این وزن حسین شهبازی دارنده مدال طلای جوانان جهان است که می‌تواند یکی از بخت‌های رسیدن به دوبنده تیم ملی باشد.شهبازی برنز نوجوانان جهان و آسیا،طلای جوانان جهان و آسیا و نقره بزرگسالان آسیا را در کارنامه خود دارد.
رقابت‌های این وزن نیز جزو حساس‌ترین مبارزات رقابت‌های انتخابی تیم ملی خواهد بود. مدعیان این وزن هیچگاه نتوانستند جای خالی یزدانی را در این وزن پر کنند و کادر فنی تیم ملی طی سال‌های اخیر به ناچار مجبور به میدان دادن به این نفرات شد.
تمامی حاضران در این وزن را می‌توان مدعی رسیدن به دوبنده تیم ملی دانست و همین امر بر حساسیت‌های رقابت‌های این وزن بیش از پیش خواهد افزود.


وزن 125 کیلوگرم: کمیل قاسمی در محاصره جوانها
محمد رضا آذر شکیب، یدالله محبی، جابر صادق زاده، اکبر سبحانی، جعفر شمس ناتری، پوریا رحمانی، سعید امیری، امین طاهری، مهران میرزائی شفیع، سید رضا موسوی، کمیل قاسمی و امیر رضا امیری 12 چهره این وزن در رقابت‌های انتخابی تیم ملی هستند.
کمیل قاسمی دارنده مدال‌های نقره و برنز المپیک پرافتخارترین چهره این وزن به حساب می‌آید که حضورش در مسابقات مختلف با توجه به تجربه‌ای که در اداره کشتی دارد همواره همراه با موفقیت بوده که نمونه بارز آن پیروزی حیاتی مقابل رقیب آمریکایی در جام جهانی کرمانشاه و قهرمانی ایران با این پیروزی ارزشمند است.به جرات می‌توان گفت کمیل نسبت به سایر کشتی‌گیران این وزن از تجربه و کلاس فنی بالاتری برخوردار است و همین امر تا حد زیادی خیال کادر فنی را در مسابقات معتبر بین‌المللی راحت کرده است. وی علاوه بر این مدال نقره جهان بزرگسالان و دو برنز جوانان جهان ،مدال های رنگارنگ آسیایی را در کارنامه خود دارد.
امین طاهری، یدالله محبی و جابر صادق‌زاده جدی‌ترین رقبای کمیل در انتخابی تیم ملی به حساب می‌آیند.صادق‌زاده طلای نوجوانان آسیا، طلای جوانان جهان و آسیا و مدال‌های جهانی کشتی پهلوانی را در کارنامه خود دارد.وی اخیرا در جام یاریگین و بازی‌های همبستگی اسلامی به مدال برنز رسید.
طاهری نیز 2نقره جوانان جهان و 2طلای جوانان آسیا را در کارنامه خود دارد و در صورت آماده بودن از مدعیان جدی این وزن به حساب می آید.
یدالله محبی نیز به تازگی با طلایش در آسیا خود را در قد و قواره یک مدعی نشان داد و قطعا می‌تواند یکی از کشتی‌گیران آینده‌دار تیم ملی باشد.
امیررضا امیری هم با طلای جوانان آسیا و برنز جوانان جهان به دنبال دوبنده تیم ملی است و با استفاده از نیروی جوانی از مدعیان این وزن محسوب می‌شود.

منبع:ایسنا

604

کد خبر: 803751

وب گردی

وب گردی