دستگاهی برای تشخیص زودهنگام "گندخونی"

دانشمندان دانشگاه ایلی‌نویز با توسعه یک دستگاه جدید آزمایشگاهی روی یک تراشه، در حال کار برای تشخیص پاسخ ایمنی مضر موسوم به "گندخونی" سریع‌تر از هر زمان دیگری هستند.

به گزارش ایسکانیوز، "گَندخونی یا سپسیس" (Sepsis) یک وضعیت خطرناک بوده و زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن، مواد شیمیایی را برای مبارزه با عفونت منتشر می‌کند و سبب بروز التهاب گسترده می‌شود.

در زمان بروز این مشکل اگر به موقع اقدام نشود و خیلی دیر شده باشد، می‌تواند منجر به نارسایی اندام و در نهایت مرگ فرد شود.

به طور معمول، سپسیس با نظارت بر نشانه‌های حیاتی مانند فشار خون، میزان اکسیژن و دمای بدن تشخیص داده می‌شود. پس از محرز شدن سپسیس، پزشکان برای تعیین منبع عفونت تلاش می‌کنند.

هدف از ساخت این دستگاه جدید، شناسایی این منبع نیست بلکه هدف آن تشخیص زودهنگام سپسیس زودتر از روش‌های رایج کنونی است.

بنابراین با استفاده از این دستگاه جدید، درمان مناسب می‌تواند خیلی زودهنگام انجام شود. در نتیجه پاسخ سیستم ایمنی بدن قبل از اینکه عفونت حتی قابل تشخیص باشد شروع می‌شود.

این آزمایشگاه بر روی تراشه، با شمارش کل گلبول‌های سفید خون، همراه با گلبول‌های سفید خاصی به نام نوتروفیل‌ها همراه است.

علاوه بر این، دستگاه جدید سطوح نشانگر پروتئینی به نام CD64، که بر روی سطح نوتروفیل‌ها یافت می‌شود را اندازه گیری می‌کند زیرا هرچه پاسخ سیستم ایمنی بیمار بیشتر باشد، سطح آنها نیز بالاتر است.

در آزمایش این سیستم، دانشمندان قطره خون گرفته شده از بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه و اتاق اورژانس بیمارستان بنیاد کارل را گرفته و هنگامی که این نمونه‌ها با استفاده از دستگاه جدید مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، مشخص شد که یافته‌ها به شدت با تشخیص سپسیس بر اساس مشاهدات علائم حیاتی بیماران ارتباط داشتند.

محققان این پژوهش امید دارند تا با ارتقاء آن برای تشخیص نشانگرهای زیستی دیگر پاسخ ایمنی در کنار گلبول‌های سفید و CD64 بتوانند حساسیت این دستگاه را بالا ببرند.

مقاله این پژوهش اخیرا در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 803760

وب گردی

وب گردی