ایمن‌ کردن لباس‌های فضایی با نانومواد

تیمی بین‌المللی از محققان به رهبری دانشمند ایرانی نانوماده جدیدی تولید کرده‌اند که از مسافران فضایی در مقابل تشعشات کیهانی محافظت می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، نانوماده جدید محسن رحمانیان و همکارانش در دانشگاه ملی استرالیا دارای فیلم نازکی است که به طور پویا تشعشعات مضر را منعکس می‌کند زیرا تشعشات خورشید و منابع دوردست دیگر در فضا می‌توانند آسیب‌های جدی برای انسان‌ها به دنبال داشته باشند.

لباس‌های فضایی، فضاپیماها و ابزارهای فضایی همگی مجهز به سپر ضخیمی جهت محافظت از خدمه و اشیا در مقابل پرتوهای ماورابنفش و مادون‌قرمز مضر هستند؛ با این حال، این مواد اغلب حجم زیادی اشغال می‌کنند و این موضوع در فضا که تحرک‌پذیری و وزن حداقل در اولویت هستند، ایده‌آل نیست.

نانوماده جدید با ضخامت بسیار کمتر همان عملکرد سپرهای فضایی حال حاضر را خواهد داشت و سطح آن از نانوذراتی تشکیل شده که می‌توانند طول‌ موج‌های خاص نوری (طول موج‌های مادون قرمز و فرابنفش) را در صورت نیاز منعکس کنند.

همچنین لایه‌های مختلف نانوماده جدید امکان عبور یا مانع‌شدن از عبور این نور از خلال آن را می‌دهد و کاربر می‌تواند با تغییردادن دما حین پرواز این حالت را تغییر دهد. با حرارت‌دادن و خنک کردن این ماده، نانوذرات کمابیش به خاطر منبسط‌شدن یا منقبض‌شدن‌شان نور را کمتر می‌شکنند.

محسن رحمانی، رهبر ارشد این مطالعه، گفت: نکته مهم درباره دستاورد جدید این است که با تغییر دادن دمای نانوذرات، می‌توانیم شاخص انکساری آن‌ها را تغییر دهیم و این امر به تغییر در ویژگی‌های نوری نانوذرات می‌انجامد.

وی ادامه داد: این نانوذرات باید قادر باشند قبل و پس از تغییر دادن ویژگی‌های نوری رفتار متفاوتی داشته باشند، بنابراین می‌توان چگونگی تعامل آن‌ها با نور را کنترل و در صورت نیاز طراحی کرد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Advanced Functional Materials منتشر شد.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 803761

وب گردی

وب گردی