رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی: مراکز علمی «مقاله‌باز» ما نمی‌تواند «مریم میرزاخانی» را استخدام کند

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با بیان اینکه متاسفانه “مقاله بازی” در کشور گسترش یافته است و افراد فقط به فکر افزایش تعداد مقالات هستند، گفت: مراکز علمی باید به وزارت علوم برای پایان دادن به مقاله‌بازی کمک کنند.

به گزارش ایسکانیوز، محمدجواد لاریجانی امروز در هفتمین شورای هماهنگی برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری منطقه یک کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه در کشور علم دوستی سابقه طولانی دارد، اما علم باوری مساله مدرنی است، اظهار کرد: حل و فصل مسایل بر اساس دانش و جدی گرفتن حضور دانشگاه‌ها و نهادهای علمی مبحث مدرنی است.

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی افزود: با توجه به اینکه سیاست‌مداران باوری به استفاده از توان تحقیقاتی ندارند، هر زمان که دچار کمبود می‌شوند از بودجه مربوط به تحقیقات استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه علم باوری مغفول مانده است، گفت: البته طرح مسائل این چنینی و پرداختن به موضوع علم باوری نشانه رشد فرهنگی است.

لاریجانی تاکید کرد: فرهیختگی سیاسی تا حدودی کمیاب است، اما نباید ناامید شویم بلکه باید واقع‌بینانه عمل کنیم.

وی به ارائه راهکارهایی برای حل این معضل پرداخت و افزود: باید بدانیم که هدایت یک مرکز تحقیقاتی به تعداد هیات علمی نیست، بلکه به تحقیقات منسجم در حال انجام است.

لاریجانی ادامه داد: همچنین آزمایش‌ هم از اهمیت بالایی برخوردار است، البته در اینجا منظور آزمایشگاه نیست؛ بلکه آزمایش‌هایی است که توسط محققان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه راه توانمندسازی مراکز تحقیقاتی از این مسیر می‌گذرد، گفت: از طرفی زمینه ورود افراد علاقه‌مند به تحقیقات به این حوزه باید تسهیل شود.

وی همچنین با اشاره به لزوم در نظر گرفتن شرافت و صداقت علمی در مراکز پژوهشی، اظهار کرد: اگر خانم میرزاخانی (نابغه ایرانی دارنده مدال فیلدز) به کشور بازگردد، به دلیل اینکه شش مقاله دارد، نمی‌تواند در ایران استخدام شود؛ چراکه ما مقاله‌باز هستیم.

وی تاکید کرد: مراکز علمی باید به وزارت علوم برای پایان دادن به مقاله‌بازی کمک کنند که البته وزارتخانه نیز به این مساله معتقد است.

200/202

کد خبر: 803769

وب گردی

وب گردی