نشست همکاری علمی و بین‌المللی در علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه‌های برتر ایران و آلمان برگزار شد

رئیس دانشگاه تهران در نشست همکاری علمی و بین‌المللی در علوم انسانی و اجتماعی گفت: با وجود محدودیت‌ها و موانعی سیاسی که در مسیر بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها وجود داشت در مجموع حرکت خوبی صورت گرفته‌ است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمود نیلی احمدآبادی با حضور در نشست همکاری علمی و بین‌المللی در علوم انسانی و اجتماعی با رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و آلمان که ۱۲ و ۱۳ تیر ۱۳۹۶ به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، خاطرنشان کرد: بین‌المللی شدن به زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی تا حدی متمایز نیازمند است. ایجاد ارتباط زمان می‌برد. چیزی نیست که امروز تصمیم بگیریم و فردا شرایطش فراهم باشد. قوانین و ساختار دانشگاه‌ها، قوانین دولت و مصوباتی که مجلس می‌گذراند، نیازمند زمان است.

وی افزود: به نظر می‌رسد در ظاهر تأثیر خیلی از فعالیت‌‌ها را در این زمینه متوجه نشویم اما در عمق این مسئله، با ساز و کارها و تصمیماتی که گرفته می‌شود، شرایط دوره بعد بهتر خواهد بود.

رئیس دانشگاه تهران اظهار داشت: بین‌المللی شدن در حوزه علوم انسانی سخت‌تر است. یکی از مشکلات این است که فضای حاکم بر علوم انسانی خیلی از مسائل خود را در صحنه بین‌المللی جست‌وجو نمی‌کند یعنی احساس اغنایی در علوم انسانی وجود دارد که هر استنباطی را در خودش می‌تواند حل کند.

دکتر نیلی احمدآبادی اضافه کرد: برخی افراد نیز به این مساله دامن می‌زنند. در رشته‌های تجربی به خاطر کمبود امکانات و این‌که حتماً رقابت بین‌المللی است، موضوع بین‌المللی شدن جدی‌تر است. در حالی که گفته می‌شود در حوزه علوم انسانی مطالب جدیدی برای دنیا داریم. لذا باید در این زمینه فعال‌تر شویم.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه زبان بحث مهمی در حوزه علوم انسانی است، خاطرنشان کرد: بسیاری از دانش آموختگان ما در داخل کشور هستند و زبان یک اجبار نیست. زبان در حوزه علوم انسانی نسبت به سایر حوزه‌ها پیچیده‌تر می‌شود چرا که کلمات و الفاظ در آن پیچیده‌تر از علوم تجربی است و این کار را سخت‌تر می‌کند.

دکتر نیلی احمدآبادی تاکید کرد: باید قدم‌های محکم‌تری برداریم. اگر در حوزه علوم انسانی توسعه بین‌المللی پیدا نکنیم در حوزه‌های دیگر هم با محدودیت مواجه می‌شویم.

201

کد خبر: 803777

وب گردی

وب گردی