قطب الدین صادقی: زمانی ایران سرزمین شعر بود!

قطلب‌الدین صادقی گفت: شعر ظاهرا آخرین مائده خدایی است که برروی زمین باقی مانده است و زمانی ایران سرزمین شعربود وهمه مفاخرما شعرای ما بودند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، مجموعه اشعار "باران آشتی" اثر تازه ناهید محمدی شاعر کردزبان عصردوشنبه ۱۲تیر در فرهنگ سرای ارسباران رونمایی شد.

در این مراسم قطب‌الدین صادقی نمایشنامه‌نویس و استاد دانشگاه در سخنانی گفت: شعر ظاهرا آخرین مائده خدایی است که برروی زمین باقی مانده است و زمانی ایران سرزمین شعر بود و همه مفاخر ما شعرای ما بودند. ما یک ذخیره معنوی ، ادبی، عرفانی و انسانی غنی داریم که بهترین تجلی آن در شعربوده است شعرای ما فقط شاعر نبودند بلکه عارف ، فیلسوف انسان شناس وخداشناس بودند و این نام آوری را ارزان به دست نیاوردند.

صادقی در ادامه افزود: جامعه امروز دچار حسابگری موذیانه شده و خودمان را به عقلانیت سرد سپردیم و آن بخش ذهنمان را که به اسطوره ها، عاطفه ها وصل می شود ضعیف ساختیم .

صادقی همچنین گفت : کتاب ناهید محمدی را به این قصد که هنوز شعر هست ارج می نهیم و اینکه زنان ماخیلی کمتر در عرصه های اجتماعی و فرهنگی رشد داشتند اما امروز شاهد رشد این فعالیت ها هستیم .

صادقی خاطرنشان کرد: من به این شاعر که دارای یک عقل سرد مدیریتی و بخش گرم انسانی است و درگیر روزمرگی و حسابگری های و مناسبات اداری نشده است؛ می بالم. محمدی یک زن کرد زبان است و کردهای کرمانج یا سوران که زبان آنها در مناسبات سیاسی، اداری، مذهبی زیاد بکار رفته و قدرت آفرینندگی این لهجه ها و زبان ها دامنه بسیاری پیداکردند. اما لهجه کلهر به رغم اینکه د ر بامداد تاریخ منشاء ادبی دینی ماست هنوز یکی از غنی ترین منابع ادبی ، عرفانی کردی است به مدت چند قرن ظهور پیدا نکرد و نتوانست ظرفیت ها و زیبایی هایش را به رخ بکشد.

صادقی در مورد محتوای اشعار باران آشتی تاکید کرد: دو ویژگی جوشش عواطف درونی و زنانگی اشعار و پاسخ به نیازهای درونی به جای نیازهای بیرونی که شرط اول شناخت اثر هنری است و دیگر وجه میهن پرستی و درهم تنیدگی روح زنانه و عاطفه پنهان در اشعار محمدی مشهود است .

کیومرث عباسی قصری در بخش دیگر این مراسم گفت : زبان کردی به استناد پژوهش محققین دیشه اصلی تمام اقوام ایرانی است و به تعبیر دکتر کزازی نیای زبان فارسی است و زبان فارسی نوه آن است .

قصری در ادامه افزود: استاد دانشمند دکتر محمد علی سلطانی در یک مجموعه ۶ جلدی به نام حدیقه سلطانی از سال ۱۳۶۴ تا کنون این جلدها را تهیه و منتشر کرده است و تعداد ۱۷۸ شاعر کردزبان با اشعار و شرح حال به چاپ در آورده است و اذعان داشته هنوز به شاعران زیادی دسترسی نیافتم .

عباسی قصری همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه زبان کردی که می گویند به پیش از اوستا تعلق دارد مورد بی مهری قرارگرفته است .

وی در ادامه تاکید کرد: فردیات یکی از سبک های شعری است که اکثر شعرای کردی از آن بهره می گیرند و یک بحر حجایی با دو بند در هر مصرع دارد و حجاهای کوتاه و بلند در این بحر حجایی بدون خروج قافیه از شعر در اشعار شاعران دیده می شود و در خاتمه قطعه شعر عروس هژار از کتاب فریاد بلوط ناهید محمدی را به زبان کردی خواند .

در ادامه مراسم میرجلال الدین کزازی نیز در سخنانی گفت: امروز دوازدهمین روز تیرماه است و جشن تیرگان یکی از آیین های کهن ایرانی که به پاس آن جشن بزرگی برپا می کردند ، این جشن به راستی جشن تیشتر بوده که ستاره ای در آسمان داردو یکی از ایزدان بزرگ ( ایزد باران ، فراخی و آبادانی) که فرنگیان سیریوس می نامند و د راین روز آرش پهلوان بزرگ آریایی ایرانی که پیری دیرینه سال بود بر کوه بلند رویان در مازندران رفت و تیری که همه مرزها ی ایران را باید نشان می زد را رها کردکه می بایست توران هرمنی را از ایران اهورایی جدا می کرد.

کزازی در ادامه تاکید کرد: سراینده مجموعه شعر"باران آشتی" است ، دختر باران است و روانی دارد به نغزی و خنکی باران و دلی آکنده از آشتی و د رسروده هایش سخن از آشتی دارد روزی که کینه ها و دل چرکینی ها را به کناری بگذاریم و در آشتی و آرامش با مهر ودوستی برقرار شود و همه انسان ها در صلح و دوستی به همزیستی ادامه دهند . وی هم جشن تیرگان هم پیدایی باران آشتی را هم به ناهید محمدی و همه فرخ باد گفت و تازه ترین سروده خود را به ناهید محمدی شاعر کردزبان هدیه کرد .

درادامه نیز اردشیر صالح پور در بخش دیگر گفت : ادوارد براون ادب شناسی ایرانی فرنگی تبار ی است که معتقد بود از هر ۱۰ ایرانی ۹ نفر شاعر است و آن یکی شعر دیگران را از حفظ است.

صالح پور تاکید کرد: محمدی اسطوره ی مادرانگی ، خواهرانگی و مهرستایی و میهن دوستی را دارد ، جلد کتاب زیبا طراحی شده با ابر سپیدی که باران رحمت کلمات بر آن باریده است و شعر باران رحمتی است که برکت و رویش به ارمغان می آورد و در گوشه جلد مرکب و پری دیده می شود. وی به آثا ر و پژو هش های فولکور این شاعر نیز اشاره داشت .

بداهه نوازی تنبور حیدر کاکی ، پخش کلیپ از آثار و زندگی شاعرکُرد زبان بخش دیگر این مراسم بود .

قطب الدین صادقی، میرجلال الدین کزازی، کیومرث قصری، اردشیرصالح پور ، یدالله کابلی ، رضا رفیع ، فریبا وکیلی، حیدرکاکی، فریادشیری، فرزاد مرادی و مهدی فرشچی از اعضای گروه موسیقی رستاک ، محمدرضا گودرزی، علیرضا شجاع پور و کیهان محمدخانی قائم مقام زیباسازی شهرداری تهران در این برنامه حضور داشتند و نادر گهر سودی صداپیشه و مجری رادیو و تلویزیون اجرای این برنامه را برعهده داشت.

502

کد خبر: 803781

وب گردی

وب گردی