تعداد گربه‌های تهران از جمعیت ٦٨کشور جهان بیشتر است/تردد لشکر گربه ها در پایتخت

این روزها وقتی از کوچه و خیابان‌های شهر می‌گذریم، حیوانی را می‌بینیم که به جزء لایفنک پایتخت تبدیل شده است. حیوانی که به راحتی تردد می‌کند و حتی در برخی خانه‌ها، جا و غذا هم دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سایت تهران، این روزها وقتی از کوچه و خیابان‌های شهر می‌گذریم، حیوانی را می‌بینیم که به جزء لایفنک پایتخت تبدیل شده است. حیوانی که به راحتی تردد می‌کند و حتی در برخی خانه‌ها، جا و غذا هم دارد.

این روزها وقتی از کوچه و خیابان‌های شهر می‌گذریم، حیوانی را می‌بینیم که به جزء لایفنک پایتخت تبدیل شده است. حیوانی که به راحتی تردد می‌کند و حتی در برخی خانه‌ها، جا و غذا هم دارد.

این حیوان، گربه است. گربه‌ها این روزها آنقدر در کوچه و خیابان‌های پایتخت زیادند که اصلا دیدن‌شان نه تعجب دارد و نه ترسی.

وقتی به پارک و محیط‌های تفریحی شهر می‌رویم، گربه‌ها را می‌بینیم که کنار بساط خانواده‌ها می‌چرخند تا از غذایی که با خود به همراه آورده‌اند، نصیب شوند و صد البته اگر غذا، کباب باشد و آتشی به پا شده باشد، استخوان‌ها سهم بلاشک آنهاست.

از سوی برخی مردم مرفه نیز گربه‌های مجلسی و خانگی دارند که در خانه خود از آنها نگهداری می‌کنند و البته تحت نظر دامپزشک دارند. البته مشکلات و بیماری‌های آنها کمتر از گربه‌های ولگرد است اما فراموش نکنیم که در هر حال حیوان هستند.

سال گذشته آماری در رسانه‌ها منتشر شد که تعداد گربه‌های پایتخت را ٣٢٠‌ هزار گربه عنوان می‌کرد و حتی عنوان شده بود که تعداد گربه‌های تهران از جمعیت ٦٨کشور جهان بیشتر است.

خانم رحمانی کارمند ۴۰ ساله‌ای است که می‌گوید: گربه‌ها از زمانی زیاد شده‌اند که موش‌ها در پایتخت زیاد شدند.

وی معتقد است که مسئولان برای حل مشکل موش‌ها، تعداد گربه‌ها را زیاد کرده‌اند.

اما خانم افشاری کارمند ۳۴ ساله تهرانی، نگاه دیگری دارد و می‌گوید: دلیل اصلی زیاد شدن گربه‌ها در پایتخت، توجه و رسیدگی مردم به آنهاست.

وی ادامه می‌دهد: انقدر به گربه‌ها توجه شده است و غذا برایشان فراهم است که آنها رغبتی به گرفتن موش ندارند.

خانم نوروز پناه مادر ۵۳ ساله تهرانی از آلوده بودن گربه‌ها گلایه دارد و می‌گوید: تعداد گربه‌ها آنقدر زیاد شده است که نمی‌توان با آنها مقابله کرد و از طرفی به شدت هم آلوده هستند.

وی اضافه می‌کند: هزاران بیماری از گربه‌ها به انسان سرایت می‌کند و هیچکس در این خصوص پاسخگو نیست به خصوص گربه‌ها برای زنان باردار هم به شدت آسیب‌زا هستند.

به نظر می‌آید مسئولان شهری، گربه‌ها را از یاد برده‌اند و برای وضعیت آنها هیچ فکری نکردند چرا که گربه‌ها می‌توانند آسیب‌های زیادی برای شهر داشته باشند.



خانم نوروزپناه می گوید: یکی از دلایل ازدیاد گربه ها در تهران عدم ترس آنها از انسان‌هاست و می بینیم که گربه‌ها دیگر از انسان‌ها نمی‌ترسند.

آشنایی با بیماری گربه‌ها

گربه‌های اهلی به بیماریهای ویروسی و باکتریایی مختلفی حساس هستند . خوشبختانه بسیاری از بیماریهای رایج و متداول گربه‌ها می‌تواند به وسیله یک برنامه واکسیناسیون منظم کنترل شود . در ضمن گربه‌ها می‌توانند به وسیله انگلهای خارجی مانند کنه‌ها ، کک‌ها و جربها آلوده شوند.

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ، یک بیماری متداول گربه‌ها است و گاهی اوقات بویژه درگربه‌های جوان و بچه گربه‌ها ، می‌تواند مرگ‌آفرین باشد.

پان لوکوپنی یا تورم روده عفونی یک بیماری بسیار مسری و در اکثر موارد مرگ‌آور است که با یک شروع ناگهانی و بروز علائم معده‌ای ـ روده‌ای مانند استفراغ و اسهال همراه است. واکسیناسیون تنها راه مؤثر برای کنترل این بیماری خطرناک است.

یک بیماری مهلک دیگر نیز وجود دارد به نام لوسمی ویروسی گربه‌ها یا (Felv) که بسیار مسری بوده و از طریق تماس مستقیم از گربه ای به گربه دیگر منتقل می‌شود . یک گربه آلوده به ویروس عامل این بیماری ، ممکن است علائم مختلفی مانند کسالت ، از دست دادن وزن ، تب و کم‌خونی را نشان بدهد . گربه مبتلا قبل از بروز علائم می‌تواند بیماری را به سایر گربه‌ها انتقال دهد . واکسیناسیون و جلوگیری از تماس با گربه‌های آلوده در کنترل بیماری مؤثر است.

یک بیماری رایج و مهم دیگر در بین گربه ها، تورم عفونی صفاق است . اگرچه این بیماری ، مسری است ، با این حال بنظر می‌رسد که برخی گربه‌ها یک ایمنی طبیعی و ذاتی نسبت به آن پیدا می‌کنند . گربه آلوده به عامل این بیماری ممکن است یک ناقل بدون نشان دادن علائم باشد . بر خلاف بیماری قبلی یک تست خونی قابل دسترس برای تشخیص آن وجود ندارد ؛ ولی واکسیناسیون بر علیه آن به کار می‌رود.

از سایر بیماری هایی که در شرایط غیربهداشتی ، ممکن است گربه خانگی به آن مبتلا شود می توان آلودگی به انگلهای خارجی مانند ، کک‌ها ، جربها ، کنه‌ها و همچنین بروز عفونتهای قارچی را نام برد که در این آلودگیها ، خارش ، موریختگی ، التهاب پوست و همچنین جراحات ثانویه پوست، ناشی از خارش اولیه ، ممکن است حادث شود . بهترین وکارآمدترین راه پیشگیری از وقوع این چنین آلودگی هایی رعایت بهداشت مو و پوست حیوان ، شانه کردن مداوم موها و شستن آنها است .

از جمله مهم‌ترین آلودگی های انگلی داخلی در گربه، توکسوپلاسموز را می‌توان نام برد که به وسیله یک تک یاخته به نام توکسوپلاسما گوندی بوجود می‌آید . این انگل در گربه‌های بالغ باعث ایجاد علائم مغزی همانند عدم تعادل و تلوتلو خوردن می‌شود و در گربه‌های جوان باعث علائم حاد تنفسی می‌شود. این بیماری می‌تواند از طریق مدفوع گربه به انسان منتقل شود.

به نظر می‌آید مسئولان شهری، گربه‌ها را از یاد برده‌اند و برای وضعیت آنها هیچ فکری نکردند چرا که گربه‌ها می‌توانند آسیب‌های زیادی برای شهر داشته باشند.

703

کد خبر: 803804

وب گردی

وب گردی