40 درصد جمعیت تهران مازاد بر امکانات است

نایب رییس مجمع نمایندگان استان تهران گفت: 40 درصد جمعیت تهران بیش از امکانات و زیرساخت های موجود است.

به گزارش ایسکانیوز، «محمدرضا نجفی» با اشاره به اظهارات وزیر کشور درباره عدم توزیع نامناسب جمعیت در کلان شهرها بویژه تهران اظهارداشت: یکی از مهمترین دلایل افزایش جمعیت و مهاجرت بسیار گسترده در تهران بحث اقتصاد نامناسب روستاها و شهرستان های کشور است.

وی افزود: در شرایطی که اقتصاد روستاها و شهرهای کوچک بسیار ضعیف بوده و تمام رشته فعالیت ها به دلایل طبیعی و غیر طبیعی دچار آسیب می شود؛ یا توسعه به هنگام و به مقدار در روستاها ایجاد نشده و زیرساخت ها مناسب نیست، به طور حتم مهاجرت به تهران و کلان شهرها افزایش پیدا می کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهروپردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه زیرساخت ها و خدمات شهری از جمله خدمات درمانی، آموزشی و بهداشتی در برخی شهرستان ها مناسب نیست، ادامه داد: به طورقطع بسیاری از افراد در این شرایط خواسته و یا ناخواسته مجبور به مهاجرت به تهران می شوند، ضمن اینکه حضور این افراد برای شهروندان تهرانی ایجاد مشکل می کند؛ زیرا لوازم مناسب برای حضوراین افراد فراهم نیست؛ همچنین افراد مهاجربه دلیل زندگی درحاشیه شهرها زندگی مناسبی را تجربه نمی کنند.

وی با تاکید براینکه موضوع اصلی در مهاجرت اقتصاد ضعیف روستاها و شهرهای کوچک است، تصریح کرد: به طور حتم برای مهاجرت معکوس یعنی از شهرها به روستاها باید شرایط یک زندگی مناسب و برخوردار در شهرستان ها فراهم شود، یعنی اقتصاد و شرایط شغل پایدار در شهرهای کوچک ایجاد شود؛ بنابراین در این شرایط بسیاری از افراد به شهرهای خود بازگشته و روند صعودی مهاجرت به تهران متوقف و یا کاهش پیدا می کند، بنابراین شرایط پایتخت منطقی ترخواهد شد.

نجفی با بیان اینکه زیرساخت های شهری و خدمات تهران به طورحتم هیچ تناسبی با جمعیت ساکن و حتی غیرساکن ندارد، گفت: جمعیت تهران در حدود 40 درصد مازاد برظرفیت ها و امکانات است، بنابراین هیچ راهی برای رفع این مشکل وجود ندارد جزاینکه زیرساخت ها و اقتصاد مناسب برای یک زندگی معقول و برخوردار در شهرستان ها ایجاد شود؛ البته حرکت به این سمت ازسوی دولت و مجلس درحال انجام است.

نایب رییس مجمع نمایندگان تهران با اشاره به اینکه درقانون برنامه ششم به توسعه اقتصاد روستاها توجه ویژه شده است، افزود: همچنین تسهیلات و ظرفیت های لازم برای ارتقاء شرایط تولید و خدماتی ایجاد شده است، بنابراین امیدواریم اگر به آنچه که دولت و مجلس در قالب برنامه ششم توسعه به عنوان راهبرد طراحی شده توجه شود می توان شرایط روستاها را بهبود بخشید و به تبع مهاجرت را کاهش داد.

طبق اظهارات وزیر کشور، نداشتن تعادل در شکل‌گیری شهرها باعث شده کلانشهرهایی با توزیع جمعیت نامناسب شکل بگیرند که یکی از آنها را می‌توان تهران خواند که بالاترین تراکم جمعیت و همچنین بالاترین ثروت را دارد.

منبع:خانه ملت

کد خبر: 804018

وب گردی

وب گردی